M.l.v.Doesburg
PH-SAM
Dit model verdient eigenlijk ook een Topic hier op het forum.
Hier een stukje geschiedenis:
Het is een model gemaakt door een marine officier. Hij is daar in 1946 aan begonnen en hij heeft zich laten inspireren door de Do 24 en de Catalina. Het is een prachtig stukje modelbouw. Alle spanten zijn van dun triplex. Hij had het hele model destijds gelijmd met Velpon.
De eigenaar van het model, destijds een 74 jarige man, wilde het model zien vliegen.
Hij heeft ongeveer 25 jaar geleden contact opgenomen met Stef van der Steen destijds lid van de MVKV die het model heeft afgebouwd en voorzien van radio besturing. Het was een flinke klus, elke lijmverbinding die je aanraakte sprong los! Het heeft heel veel moeite gekost om hem bekleed te krijgen met balsa.
De eerste vlucht:
Dat is gelukt m.b.v. een startdolly vanaf de korte baan(kop 34) op Valkenburg. Het model vloog waanzinnig langzaam en liet zich goed besturen. Stef heeft later samen met de eigenaar op een middag op het Veluwemeer diverse pogingen gedaan het model los te krijgen van het water. Juist omdat het model heel weinig snelheid nodig had om in de lucht te komen dachten we dat het uiteindelijk wel een keer zou lukken maar dat bleek een foute aanname te zijn.
Het model duwde bij de geringste toename van het motorvermogen direct zijn neus in het water en stopte dan direct. De goede man erkende zijn ontwerpfout maar was blij het model te hebben zien vliegen.
Het is een model dat met goed weer(weinig wind) gevlogen moet worden. Ook was de OS40FS veel te veel vermogen. De complete vlucht kon met het bereik van mijn gastrim gevlogen worden. Dus misschien was een OS20FS een betere motor voor het model, zeker omdat dan het neus down hevel moment kleiner wordt.
Na dat moment is de vliegboot aan het plafond in het clubhuis van de MVKV komen te hangen.
Helaas heeft de club hun prachtige clubhuis vorig jaar moeten verlaten....
Bij het leeghalen van het clubhuis is heel veel weggegooid...... Zo belande deze bijzondere vliegboot ook in de container.
Mijn vader heeft het model gered en meegenomen.
Daarna ben ik aan de slag gegaan met het opknappen van het model.
Via Facebook ben ik weer in contact gekomen met Stef van der Steen die op dat moment in Curacao woonde.
Stef heeft mij de geschiedenis van het model verteld en aangegeven waar de probleempunten lagen bij de waterstart.
Zelf had ik als doel gesteld om het model vanaf het water te kunnen starten en landen.
Om dit mogelijk te maken heb ik de neus van het model flink verbreed met stukken roofmate schuim als experiment.
Als motor heb ik een OS.26 Surpass geplaatst die een stuk lichter is dan de OS40FS.
Na een paar avondjes knutselen was het zo ver en heeft het model 74 jaar later toch vanaf het water gestart en geland!
Later heb ik de verbrede neus nog netjes afgewerkt met glasmat, plamuur en wat witte verf.
Hier een stukje geschiedenis:
Het is een model gemaakt door een marine officier. Hij is daar in 1946 aan begonnen en hij heeft zich laten inspireren door de Do 24 en de Catalina. Het is een prachtig stukje modelbouw. Alle spanten zijn van dun triplex. Hij had het hele model destijds gelijmd met Velpon.
De eigenaar van het model, destijds een 74 jarige man, wilde het model zien vliegen.
Hij heeft ongeveer 25 jaar geleden contact opgenomen met Stef van der Steen destijds lid van de MVKV die het model heeft afgebouwd en voorzien van radio besturing. Het was een flinke klus, elke lijmverbinding die je aanraakte sprong los! Het heeft heel veel moeite gekost om hem bekleed te krijgen met balsa.
De eerste vlucht:
Dat is gelukt m.b.v. een startdolly vanaf de korte baan(kop 34) op Valkenburg. Het model vloog waanzinnig langzaam en liet zich goed besturen. Stef heeft later samen met de eigenaar op een middag op het Veluwemeer diverse pogingen gedaan het model los te krijgen van het water. Juist omdat het model heel weinig snelheid nodig had om in de lucht te komen dachten we dat het uiteindelijk wel een keer zou lukken maar dat bleek een foute aanname te zijn.
Het model duwde bij de geringste toename van het motorvermogen direct zijn neus in het water en stopte dan direct. De goede man erkende zijn ontwerpfout maar was blij het model te hebben zien vliegen.
Het is een model dat met goed weer(weinig wind) gevlogen moet worden. Ook was de OS40FS veel te veel vermogen. De complete vlucht kon met het bereik van mijn gastrim gevlogen worden. Dus misschien was een OS20FS een betere motor voor het model, zeker omdat dan het neus down hevel moment kleiner wordt.
Na dat moment is de vliegboot aan het plafond in het clubhuis van de MVKV komen te hangen.
Helaas heeft de club hun prachtige clubhuis vorig jaar moeten verlaten....
Bij het leeghalen van het clubhuis is heel veel weggegooid...... Zo belande deze bijzondere vliegboot ook in de container.
Mijn vader heeft het model gered en meegenomen.
Daarna ben ik aan de slag gegaan met het opknappen van het model.
Via Facebook ben ik weer in contact gekomen met Stef van der Steen die op dat moment in Curacao woonde.
Stef heeft mij de geschiedenis van het model verteld en aangegeven waar de probleempunten lagen bij de waterstart.
Zelf had ik als doel gesteld om het model vanaf het water te kunnen starten en landen.
Om dit mogelijk te maken heb ik de neus van het model flink verbreed met stukken roofmate schuim als experiment.
Als motor heb ik een OS.26 Surpass geplaatst die een stuk lichter is dan de OS40FS.
Na een paar avondjes knutselen was het zo ver en heeft het model 74 jaar later toch vanaf het water gestart en geland!
Later heb ik de verbrede neus nog netjes afgewerkt met glasmat, plamuur en wat witte verf.