Vintage winterproject 2: Wik Salto

Romp is gespoten, stickers erop, blanke lak er over.
De afbouw gaat bijna beginnen :D

090128Salto.jpg

Arjen,

Ziet er weer geweldig uit!! Nu zoek ik voor de Cirrus ook een goede manier om de romp weer netjes te krijgen.

Welk merk spuitplamuur gebruik je en waar is die te verkrijgen?
Welk soort grondverf gebruik je?
En, welk merk lak gebruik je voor de uiteindelijke afwerking, en is dat 2k lak?

Zelf heb ik vroeger kunststof rompen gehad, maar die waren al "afgewerkt"
echt ervaring met kunststof heb ik dus niet echt. Vandaar de vragen.

Alvast bedankt.

Gr Harry

Ha,
Het is allemaal "budget" en huis-tuin-en-keuken bij mij hoor. Komtie:

-Nat schuren met korrel 240 schilders-schuurpapier van de Gamma (grijze A4'tjes)
-Motip Spray-putty spuitplamuur. Als je witte plamuu kunt vinden zou ik die nemen. Ik heb grijze maar dat wil nog wel eens doorschemeren later.
-Nat schuren
-Gamma eigen merk spuitbus grondverf
-Nat schuren
-Flexa hoogglans wit (grijze spuitbus, is een Alkyd sneldrogende lak) óf Gamma eigen merk hoogglans wit (is geen Alkyd denk ik, droogt iets langzamer maar wordt net zo mooi)
-Flexa hoogglans lak kleurloos. Als je het te dik opspuit wordt het een beetje gelig maar dat trekt na enkele uren zonlicht steeds meer weg.

Verder las ik een poosje terug dat Bertus zijn spuitbussen in een pannetje water opwarmt. Dat doe ik nu ook. In een pannetje warm water (graad of 40 denk ik), na 5 minuten even goed schudden, weer 5 minuten erin, nog eens schudden, nog even erin en dan spuiten. Ik heb het idee dat het daarmee beter vernevelt en strakker spuit.

Succes er mee....

-edit- dat oranje is trouwens Motip fluor. Als je het zo opspuit is het ruw en mat maar als er blanke lak overheen gaat wordt het heel mooi diep oranje. Ik ben gek op dat oranje...en knalgeel erbij zoals op mijn Harvard, dat is écht lekker vind ik :-) Iedere gek zijn gebrek

Laatst bewerkt:
Bedankt Arjen.

Even een boodschappen lijstje maken...........kan ik direct door als de bestelling binnen is............;)

Gr Harry

:banana:

Zonder woorden.....

090128Salto2.jpg

090128Salto3.jpg

Hij weegt nu 958 gram. Daar komt nog bij de servo tray, twee C577 servos, 2 stuurkabels, ontvanger en accu en lood om te balanceren. 1300-1400 gram...?

Laatst bewerkt:
Nog geen knikkende knieën voor de maiden?

Tsja...dit is het eerste vliegtuig ooit wat ik echt zelf heb gebouwd. Ik ben er ondanks het snelle tempo toch al wel wat aan gehecht geraakt. Tegelijkertijd weet ik nu hoe het moet dus we zullen wel zien. Goed opletten en een beetje mazzel, dat wil wel eens helpen. En verder hou je het toch niet tegen als het mis gaat.
Als je geregeld met een 4m zwever vliegt is 230cm trouwens ineens wel klein en een stuk minder intimiderend. Bij de maiden van mijn ASW kon ik bijna niet sturen van de bibberende vingers, dat zal nu wat minder zijn. Maar iedere maiden is spannend.

Mooi!

Arjen,

Ik heb het hier op het forum al eens eerder gebruikt maar het bliljft van toepassing: onze jongste zou zeggen: "strak bakkie" en dat is het!

Kan niet wachten op de video.

Jacob Bos

Tsja...dit is het eerste vliegtuig ooit wat ik echt zelf heb gebouwd. Ik ben er ondanks het snelle tempo toch al wel wat aan gehecht geraakt. Tegelijkertijd weet ik nu hoe het moet dus we zullen wel zien. Goed opletten en een beetje mazzel, dat wil wel eens helpen. En verder hou je het toch niet tegen als het mis gaat.
Als je geregeld met een 4m zwever vliegt is 230cm trouwens ineens wel klein en een stuk minder intimiderend. Bij de maiden van mijn ASW kon ik bijna niet sturen van de bibberende vingers, dat zal nu wat minder zijn. Maar iedere maiden is spannend.

Ik bedoel vooral het feit dat deze salto best wel nerveus zal vliegen tov een 4m ASW.

't is dat die grasprietjes zo groot zijn maar anders zou je bijna denken....

Ja! Dat dacht ik nou ook! Het model zit er echt aardig in. En da's op zich best wel knap bij deze spanwijdte toch?

@vjete, nerveus vlieggedrag: ja dat zou kunnen natuurlijk. Maar veel ervaringen zijn van de jaren 70 toen de RC onderdelen nog véél zwaarder waren en mechanische mixers werden gebruikt. Ik bereid me voor op spannende momenten maar voor hetzelfde geld blijkt het mee te vallen. Ik ben erg benieuwd.

Misschien zit er dit weekend een maiden in.

Alvast heel veel succes en net zoals Jakkie takkie zegt, je zou denken dat de piloot even is uitgestapt voor een pauze ;)
of komt die nog? ;)

Ik heb er nog geen maar het zou wel mooi zijn. Het probleem is dat ik niet zo goed weet waar je lichte mooie complete mannetjes kunt vinden. Dus als iemand een suggestie heeft? En anders vraag ik een vriend er één te maken....
Het moet wel een beetje acceptabelgewicht hebben want hij zit vlak voor het zwaartepunt dus dat is allemaal extra ballast.

Alles ingebouwd, uitgebalanceerd....

090130Salto1.jpg

Beetje afstellen en dan.....

090130Salto2.jpg

Stay tuned for more!

Back