Visby

Weet iemand of er bouwtekeningen bestaan van het volgende schip of van een schip met gelijkvormige scherpe rompvorm.
want de bovenbouw is niet zo moeilijk om te maken

Het is een Visby klasse corvette
Origineel komt uit Zweden en is zo'n 75 meter lang
En ik wilde hier een rc versie van bouwen

afb20139.jpg

Je zou haast kunnen zeggen, neem een romp van een powerboat, spuit die grijs en plaats de bovenbouw erop :wink:

kijk hier voor meer info:
http://www.naval-technology.com/projects/visby/
http://www.canit.se/~griffon/diverse/miltech/stealthships.html
http://www.card-models.com/product.php?product_id=53 ("bouw"tekeningen voor dit schip in papier)
... en uiteraard de overige Google-pagina's

Mocht je het schip gaan bouwen, dan wel graag een bouwverslag op dit forum uiteraard :wink:

even offtopic : je signature "I reject your realitiy and substitute my own" is zeker afkomstig van Adam Savage (Mythbusters) 8)

Ik had idd al naar een powerboot romp gekeken als romp maar die zijn meestal te kort en dan klopt de schaal niet meer.

offtopic: idd sig is uitspraak van Adam Savage.

je bent niet de enigste die op zoek is. Ik ook 8)
te veel national geographic gekeken of niet (was een docu op over deze boot)
denk niet dat je tekeningen gaat vinden want de boot is van de marine en nog in dienst, volop zelfs.
dus daar ga je geen tekeningen van vinden

als je ze toch vind hou me op de hoogte :wink:

Groeten Gerjan

daarom denk ik dat er geen bouwtekeningen beschikbaar zijn.
omdat anders de potentiële vijand de tekeningen ook heeft en bijvoorbeeld amerika (die ook bezig is met het ontwerpen van een stealth ship) de tekeningen kan gebruiken.
denk niet dat dat de bedoeling is

Groeten Gerjan

zo geheim is het nou ook weer niet :? , anders is er niet zoveel info over vinden via Google 8)

Er zijn wel tekeningen/plannen te koop van een model in papier, maar dat kan toch goed als basis dienen voor jouw model? :wink: (als je klikt op "Assembly Instructions", krijg je een idee hoe ze het model hebben gemaakt).

Anders "gewoon" lekker zelf aan het ontwerpen slaan, zo moeilijk is de vorm nu ook weer niet (veel rechte vlakken en hoeken) :lol:

ik heb uit zweden een papieren waterlijn model laten overkomen
maar daar is het onderste deel van de romp niet zichbaar omdat het een waterlijn model is :(

het papier model in de link is erg geschikt om als uitgangspunt te gebruiken omdat de complete rompvorm is aangegeven.

de vraag is wat is de mooiste en makelijkste schaal om te bouwen
ik zat zelf te denken aan schaal 1:100 of 1:50
bij 1:100 heb je een relatief klein model en dat is niet goed voor de vaar eigenschappen
bij 1:50 heb je een mooi groot model wat ook wel stabiel op het water en golfen zal liggen

maar de Visby word aangedreven door twee jet units en om een boot van 1,4 m lang en 20 cm breed op goeie snelheid te krijgen heb je twee best jets en motoren nodig

hier een paar foto's
afb20303.jpg

de voorste is het orginele papier model schaal 1:250 en daarachter een kopie schaal 1:100 wat dus een model geeft van 73 cm lang en 10 cm breed
afb20304.jpg

de wittelijn geeft de groote van de boot weer op schaal 1:50 afmetingen 146 cm lang 20 cm breed

:idea: voor de mensen die al grotere boten met jet hebben laten varen : Welke jet's en motoren hebben jullie gebruikt :?:

Groeten Gerjan

Ik heb een boot met 2 waterjets en 2 speed 600 race motoren maar die trekt net zoveel stroom als de wasmachine, accus zijn in een mun van tijd leeg.
Ik was van plan om hem te bouwen in 1:100 met alshet kan 1 waterjet in de midden.
Dank dat ik dan wel de romp een klein beetje moet aanpassen om de jet er goed in te krijgen maar moet lukken

146 cm lang 20 cm breed ???
dan wordt ie wel erg smal als ie 1:100 is

bij 1:100 is hij op zijn breedst 10 cm dat is niet erg als je 1 jet gaat gebruiken maar 1 mini jet van graupner is 5,4 cm breed en twee naast elkaar gaat dus niet passen in een romp van 10 cm

daarom zat ik te denken aan 1:50 zodat daar wel fatsoenlijk 2 jets in passen

hoeveel Ampere trekt 1 jet in je boot Roel?

Groeten Gerjan

Ook 1:50 geeft denk ik niet echt een stabiel schip, dan is hij nog maar 20 cm breed.
Ik ga meestal varen met nog een aantal mensen en daar zit iemand tussen met de vliestroom van billing boats (96 cm lang en 22 breed)
Dat ding is erg onstabiel

Dan is het dus de uitdaging om het wel stabiel te krijgen.
Door al het gewicht onderin te krijgen.
Door bijvoorbeeld een dubelekiel een stukje uit elkaar en daar tussen in de accu's.

Groeten Gerjan

Laat je niet afschrikken om die Visby te bouwen, het zijn prachtige schepen.
De Vliestroom is stabiel als je het zwaartepunt onderaan krijgt. Ik heb hem gebouwd voor een kennis, met drie loodaccus 12V/3A plat op de bodem. Het ding is niet om te krijgen. Mijn eigen Zinnia is 150cm lang en 22cm breed, en net als het origineel met weinig diepgang. Maar dankzij de twee 12V/7A plat op de bodem heel stabiel.

Ik ben begonnen met de bouw schaal 1:50 om te kijken of het een haalbaar iets is
Hier de eerste resultaten
IMG_3244.JPG

IMG_3242.JPG

Zoals het er nu uitziet gaat het lukken, maar ik hoop dat ik meer informatie kan krijgen over het onderwaterschip
Omdat het papiermodel, wat ik als basis gebruik een waterlijn model is, mist dus het onderwaterschip.

Groeten

zinnia de afmetingen van jou zinnia komen erg overeen met de visby schaal 1:50 de visby is namenljk 146 bij 21 cm en een diepgang van slechts 4.8 tot 5 cm. Wat is de diepgang van de Zinnia?
op je site staat een boot genaamd jaguar die is ook niet breed. Wat zijn haar afmetingen?

Groeten Gerjan

De Jaguar is iets kleiner +/- 130cm, breedte 14cm. Die heb ik niet zelf gebouwd. Het onderwaterschip is niet op schaal, het is wat "groter", voor meer drijfvermogen, dat weer verloren is door zware materialen te gebruiken. Het model heeft maar 1 grote schroef, en "slingert" hierdoor wat bij het vertrekken. Die bouw ik ooit wel eens om naar 2 schroeven. De Zinnia heeft een diepgang van 4.5cm en een totale romphoogte van 12cm, en een kleine schroef van 30mm. Hij gaat wel als een speer. Hoeveel schroeven heeft die Visby? Twee schroeven vaart altijd stabieler dan één. Mijn mail naar de werf, enkele weken geleden, voor de plannen is zonder gevolg gebleven. (Lang niet gek die Zweden)

De originele Visby klasse schepen heeft geen schroeven maar 2 waterjets.

Is die Jaguar dan niet erg onstabiel?

@Gerjan

Ziet er zover goed uit.
maar ook een probleem is denk ik dat de kiel nogal scherp is en er daar dus geen accu's of dergelijke inpassen en ze dus hoger moeten.

De Jaguar schommelt alleen bij het vertrekken, verder is hij stabiel, en héél snel. Ik denk dat het schommelen komt door het grote koppel op die éne schroef. Als je met loodbatterijen gaat werken (vierkant) moeten ze inderdaad wat hoger gaan liggen. Als je het model ook gaat uitrusten met jets zou dat wel klasse zijn. Het dilemma met jets is, dat ze veel stroom verbruiken, maar om mooi te werken mag het gewicht niet te zwaar zijn. Dat heeft dan als gevolg korte vaarduur. Heb je al aan een verbrandingsmotortje gedacht? Het voordeel hiervan is dan: krachtig, licht en gemakkelijk bij te vullen.

Er komt wel iets onder van jets maar of deze daadwerkelijk bijdragen aan de voorsturwing weet ik niet.

Om deze boot met jet's op goeide top snelheid te laten varen moeten er twee jets in met ongeveer 600 watt power. Dus moeten Er twee speed 700 motoren in want de verkrijgbare jets zijn voor deze motoren gemaakt.
En die moeten minimaal 12 cellen hebben
en dan heb je met 2 zware motoren en 24 cellen (voor elke motor 12) en al een behoorlijk gewicht.
de vaartijd is dan erg kort omdat speed 700 bij weinig toeren ook al best wat stroom gebruiken.
En laat staan de kosten van 2 keer een speed 700 12 cellen 3300mAh en bijpassende regelaar.

Daarom heb ik besloten om er twee kleine jets onder te doen die meer voor het beeld wat water spuiten. En onder de boot twee schroefen van ongeveer 35 mm en twee keer speed 600.
En dan een boegschroef want anders valt er niks te sturen op lage snelheid.

Groeten Gerjan

Back