Viscositeit van Epoxy

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Weet iemand een methodiek om de viscositeit van Epoxy wat hoger te maken. :?:

Behalve microbaloons , die geven in mijn ervaring alleen een gewichts besparing. :wink:

beetje silicagel er door mengen. des te meer je er door heen roerd des te dikker het wordt.

je kan het ook ingedikt kopen bij poly service

Heeft dat silicagel geen effect op de uitharding, en waar haal je silicagel vandaan?

nee het is gewoon een vul middel en ik koop het bij poly service. is niet zo gek duur en je doet vrij lang met een bus .

de prijs weet ik niet zo senl uit mijn hoofd

Ik haal mijn spul altijd bij RU58 , ik zal eens kijken of hij het heeft.

Je kunt verdikkingsmiddel kopen voor epoxi. Het is een wit poeder dat je er doorheen kunt mengen. Het tast de stevigheid van de epoxi niet zo aan als microballoons en je kunt er erg sterke verbindingen mee maken.

Je kunt het van Greven kopen, Poxan-30 Thixotropiermittel.

Aerosil is volgens mij silicagel.

Probeer ook eens maizena wat je gebruikt voor sausjes in te dikken. Gewoon tarwebloem wil mischien ook wel.
Werkt ook als vulmiddel met seconde lijm (maizena in de groef proppen, drupje dunne seconde lijm)

Afhankelijk van de toepassing kan je aerosil (silica, fumed silica, cabosil) toevoegen, je kan zodanig veel toevoegen tot je een pasta krijgt. Hierna is het uitgeharde materiaal slecht te schuren, hou daar rekening mee. Levert sterke verbindingen op.

Wat voor het verlijmen van hout ook goed werkt is katoenvezel (milled cotton, glove flock, microfibres). Net genoeg toevoegen tot het met de kwast te verwerken is, en de houten delen niet te hard opelkaar klemmen.

Nog steeds goede documentatie levert West System, zowel op de website als in hun publicaties. www.westsystem.com

Hoi medebouwers,

Voor het indikken van epoxy is aerosil te gebruiken dit geeft zeer goede resultaten de epoxy kan zo dik gemaakt worden dat deze blijft staan.
alleen is aerosil niet hetzelfde als silicagel het is beide siliciumdioxide maar de chemische binding is anders om water aan zich te binden(silicagel)

@harold de manier waarop jij maizena gebruikt is puur als vulmiddel dan zou zelfs zand volstaan.
Maar indikken is niet hetzelfde vullen je kan bij epoxy zoveel microballoons mengen dat het kurkdroog is,maar dan loopt het na enige tijd alsnog uit.
En uit de keuken weten we dat maizena en bloem pas binden bij kooktemperatuur,en dat willen we niet bij epoxy(potlife)

P.S aerosil is niet schadelijk maar stuift enorm hier is wel enige voorzorg geboden dat je niet teveel inademt(masker)

groeten ruud

Back