Vivaqua I

Dag,

ga hier een verslagje posten over de bouw van een model wat een beetje weg heeft van een Riva,maar gewoon een modelletje wat aan de verbeelding ontsproten is.De bouwtekening komt uit het frans modelbouwblad:RC Marine Modelisme Naval.Jaar 2001.
Enkele specs,lengte romp=751mm
breedte =240mm
diepgang =46mm
tot gew =2445gr
motor =Speed 700 BB turbo
voeding =niMh 12V/5000mAh
Het is niet zo een eenvoudig model,maar heb hem vroeger al eens gebouwd met de nodige moeilijkheden.
Het model heeft wel een zeer mooi vaarbeeld.
Morgen naar het copy center om het plan te laten copiéren.
Foto's gaan ook volgen over de bouw.
Grtjs,Marc.

Alvast 2 foto's uit RC Marine.

Grtjs,Marc.

P3021094.JPG

P3021093.JPG

Vandaag een copy van het ander plan.
De spanten.
Vandaag nog gaan kijken voor een plaat(18mm dik)als bouwbasis.
De spanten worden volgens de tekening gezaagd uit 10mm multiplex.
Deze maat kan je niet vinden in de meeste DHZ zaken.Ofwel is het 9mm,of 12mm.
Dacht dat het te vinden is in het watervaste gamma.Zoniet moet ik 2 platen van elk 5mm op elkaar lijmen en klemmen.
De romp wordt opgebouwd uit 3 afzonderlijke delen(voor,midden en achterstuk) en daarna op de bouwbasis gemonteerd.
De stringers zijn 10X5.Deze worden enkele dagen in een buis met amoniak gestockeerd.Dit om het buigen te vergemakkelijken.
De bodemstukken zijn uit 1,5mm triplex.
De zijkanten worden uit 2,5mm mahonie gemaakt evenals de dekstukken.
Tips en weetjes zijn altijd zeer welkom.
Grtjs,Marc.

P3031099.JPG

Marc, Waarom wil je de spanten zo dik maken? Lijkt me zwaar en moeilijk te bewerken. Voor een scheepje van 75 cm zijn 3 of 3,5 mm dikke spanten toch zwaar genoeg? In wezen heb je ze alleen maar nodig voor het model. Ook de stringers lijken me vrij dik en daardoor stug. De sterkte van het scheepje zit uiteindelijk in de doosconstructie, eventueel met een laag epoxy met keperweefsel. Maar je zult erover hebben nagedacht en jij moet het bouwen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Bedankt Klaas,

id de spanten en de stringers zijn wat aan de dikke kant.Heb er ook over nagedacht om ze dunner te maken.Denk dat de ontwerper van het plan ervan uit is gegaan dat dit de beste oplossing was,gezien er geen doorlopende kiel is waarop de spanten gelijmd worden.Ik kan verkeerd zijn.
Maar toch,jouw idée is het overdenken waard.
Grtjs,Marc.

Marc,
De spanten uit triplex 4 mm is dik genoeg en ook de stringers kunnen 5x5 mm zijn zoals Klaas
al voorstelde. Ik zou ook de zijkanten een eerste laag vuren hout geven voor er mahony 2 mm op
te maken. Dit komt het mooi aansluiten van de mahony ten goede.
Albertmobiel

Bedankt Albert,voor de toelichting.
Moet dan wel de uitsparingen voor de stringers hertekenen.
Het Mahony is een plaat van 300mmX 1170mm.Zo heb ik 2 platen besteld bij Aeronaut.Ze zijn 2,5mm dik.De triplexplaten zijn 1,5mm en ook 300mmX1170mm,en komen ook van Aeronaut.
Grtjs,Marc.

Vandaag de bouwplank gezaagd.
Deze is 800X300x18mm.
Tevens de hartlijn voorzien met de haakse dwarslijnen voor de spanten.
Ook de hoogte in mm's op de bouwplank geschreven.Dit is de afstand in hoogte,waarop de spanten ondersteund worden in de hartlijn v/h spant.
Morgen de dwarsstukken(300X30X18mm) op de bouwplaat lijmen.
Grtjs,Marc.

P3041100.JPG

Laatst bewerkt:
Schroef die dwarsstukken er maar op Mark. Dan kun je de plank nog eens gebruiken. Schroeven van onderen door de plank en niet lijmen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Bedankt Klaas,

voor het posten v/d link van jou Coastertje.
Is prachtig gemaakt.Petje af hiervoor!

Grtjs,Marc.

Gisteren en vandaag aan m'n vijver veranderingen aangebracht.
Dus niets kunnen doen aan de boot.
Vavavond toch weer een beetje verder kunnen doen.
De eerste dwarsstukken(van spant 4,5,6,7) op de bouwplaat gemonteerd.Vastgeschroefd langs onder(naar een tip van Klaas).
Voor spant 1,2,3,kan ik de dwarsstukken nog niet zetten,omdat deze in twee gedeeld worden.Dit is nodig om de voorste kiel er tussen te klemmen.
Moet nu eerst spant 4 klaar maken zodat de voorste kiel erin gelijmd wordt.Dan pas kan ik de rest van de dwarsstukken op de bouwplaat bevestigen.
Het gaat allemaal niet zo snel,maar we nemen onze tijd ervoor.
Alvast nog 2 foto's.
Grtjs,Marc.

P3061102.JPG
P3061101.JPG

Vanavond weer een beetje verder kunnen doen.
Overmaats sjabloon uitgeknipt en op het multiplex geplakt.Het plakken doe ik met een stick van Pritt.
Dit leurt het papier niet uit.Dan het uitzagen op de lijnen.Na afloop het papier heel licht bevochtigen en dan kan je het er zo vanaf halen.Steunen zijn met het spant gelijktijdig uitgezaagd.Zo heb ik de juiste hoogte voor het spant in de hartlijn.Op het plan staat voor elk spant een referentie lijn.Als dit referentie punt wordt aangehouden staan de spanten 100% juist.
Eenmaal al de spanten uitgezaagd wordt alles strokend gemaakt,ook de uitsparingen voor de stringers.
Alvast weer wat foto's.
Grtjs,Marc.

P3081107.JPG
P3081108.JPG
P3081109.JPG

Spant 3 vandaag kunnen uitzagen.
Eenmaal klaar,zag ik dat er een grote leegte zichtbaar was in het multiplex.De plaat is mooi,maar toch een rommeltje.In dit spant gaat dus een spie ingelijmd worden,voor de holte terug op te vullen.Zie foto.

P3091111.JPG

2foto's van het spant op de bouwplaat.
Grtjs,Marc.

P3091112.JPG
P3091113.JPG

Dag Herby,

idd,dit is echt bouwmarkt kwaliteit.Vanbuiten zeer mooi,maar vanbinnen veel te veel leegtes.
Je ziet het aan de buitenkant gewoon niet.
Maar ja,we passen het wel aan.
Het zagen gebeurt met de lintzaag(buitenkant en uitsparingen).Voor het middendeel een gaatje boren en het zaagblad v/d Proxon figuurzaagmachiene er door steken en aanspannen.
Grtjs,Marc.

Een beetje verder a/d bouwplaat en het derde spant klaar.
Te zien zijn de gedeelde dwarsstukken waar straks die kiel door loopt.Deze kiel is open in de boot en loopt van onder de boot tot onder het voorste dek.Vandaar de uitsparingen in de spanten 4,3,2,1.Alvast weer wat foto's.Spant 2 heeft ook openingen,dus ook bijwerken.Grtjs,Marc.
P3111118.JPG
P3111114.JPG
P3111116.JPG
P3111117.JPG

P3111115.JPG

Bouwplaat verder opgebouwd en spant 1 klaar.
Het volgende onderdeel is de kiel.Deze is 5mm dik.Hier worden de 4 voorste spanten tussen gelijmd.
Eenmaal deze kiel klaar wordt er een passing gedaan met de 4 voorste spanten.Daarna worden de uitsparingen en de bodem en zijkanten v/d spanten strokend gemaakt.Als dit allemaal klopt,wordt het voorste deel v/d boot gelijmd en opgespannen op de bouwbasis.
Daarna komt het losse spant 5 met de alu motorsteun.
Enkele foto's.
Grtjs,Marc.
P3121119.JPG
P3121120.JPG
P3121121.JPG
P3121122.JPG

Back