vleugel bespannen

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hoi allen, het geraamte van de vleugel is af (spanwijdte 1m50). Ik heb geel spanpapier, maar weet verder niet hoe dit gebruikt moet worden. Welke lagen poriënvuller/spanlak moet ik aanbrengen voor het bespannen en erna? Is er een bepaald soort lijm om dit papier erop te lijmen of gebeurt dit met de lak? Het is een typische zweefvleugel met middenstuk en twee schuin opstaande delen: in hoeveel stukken papier bespan ik dit? Graag hulp...

eerst poriënvuller en dan het papier erop plakken met spanlak, daarna licht schuren en dan nog enkele lagen spanlak (met tussendoor schuren). Voor meer info kan je natuurlijk altijd bij de dichstbijzijnde modelbouwwinkel terecht! Of bij een club, maar met zelf klooien kom je ook al een heel eind!
succes

Papier voor een kist van 1,5M span is wat gedateerd, kunstoffolie zoals Oracover wordt vaker toepast, en de "light" versies wegen ca. 36 gram/m² en dat is net zo zwaar al standaard spanpapier van 22 gram/m² plus spanlak.......

Zeker weten, ik zou ook Oracover Light oid gebruiken en zeker geen papier met spanlak voor een 1,5 meter zwever. Het is en blijft de perfecte afwerking maar is moeilijk te herstellen bij beschadigingen of gaten. Ten tweede kan je zwevervleugel torsen waardoor het onmogelijk wordt om de vleugel nog torsie vrij te krijgen nadat de spanlak is uitgedroogd.

Stevo

Ten tweede kan je zwevervleugel torsen waardoor het onmogelijk wordt om de vleugel nog torsie vrij te krijgen nadat de spanlak is uitgedroogd.

De torsie kan er eenvoudig uitgehaald worden door de vleugel in een beetje stoom te houden en in vorm te brengen. Ook opnieuw lakken en ingespannen houden gaat goed. Met thinner sprayen en inspannen is een derde, zij het wat riskante manier.

Hoewel ik het wat betreft de levensverwachting wel met een ieder hier eens ben blijft papier een erg mooi bespanmateriaal met een ambachtelijk tintje. In de vrijvlucht (in Nederland vrijwel geen beoefenaars) wordt het duurzaamheidsprobleem opgelost door met zeer dun mylar en vervolgens papier te bespannen. Zo'n bespanning is wat gewicht betreft superieur aan oracover light e.d. en heeft als belangrijkste voordeel een ruw oppervlak. Da's gunstig bij zeer lage Re getallen.

Voor je 1,5 mtr zwever gewoon lekker strijken met Oracover, of Oralight (lite?)

Zo nu heb ik ook iets bijgeleerd maar het blijft een omslachtig werk met gebruik van veel chemische rommel maar het resultaat is zelden overtroffen.

Stevo

Voor peytr,

Je bent niet op de hoogte van het vrijevlucht vliegen (www.vrijevlucht.nl).

Alleen beginners maken gebruik van tissue om te leren bespannen.
Wedstrijdvliegers gebruiken spanvlies, micafilm of een derde waar ik de naam even van kwijt ben.
Hier zie je van die vierkantjes in zitten die ook in spinnacker nylon zitten.
Mylar worde alleen gebruikt voor het stabilo en niet voor nog over de bespanning heen.
Mylar is veel te slap, een takje en er zit eenscheur in.

Ik gebruik zelf spanvlies. Dit is iets dikker dan tissue maar vele malen sterker.
Een bijkomend voordeel van al deze materiaalen is dat je vleugel er stijver door word.

Voor jullie die vaak alleen balsa gebruiken niet overbodig.
In de vrijevluchtscene word veel meer koolstof gebruikt en is het dus niet nodig.

Ik vlieg zelf met een midden-deel van schuim met 80 gr koolstof bekleed en een ligger van high modulus kool.
De tippen zijn wel ribben bouw met een koolstof ligger en torsie doos.

Groeten Bram

ps Er zijn in nederland ongeveer 60 actieve vrijevlucht vliegers en dan bedoel ik de F1A en F1B vliegers en er zit weer groei in

Dat weet ik ook wel Bruno maar ik hoef te minste mijn vleugel niet meer met thinner en spanlak te bewerken in mijn bouwhok waarvan je zo high wordt dat je geen Marslander meer moet uitsturen om op Mars te leven, enkel een lekker warm strijkboutje zal volstaan voor mij dank u wel :wink:

Stevo

Ja maar joh, ik gebruik natuurlijk wel een maskertje met een koolstoffilter... Ik heb bij het minste of geringste last van mijn luchtwegen, dus ik kijk wel uit.... :D

tjah met spanpapier bekleden wil wel heel mooi hoor. eerst nat maken en erop vastlijmen met spanlak. (wel eerst de liggers,wortelrib en buitenste rib 2 keer lakken). Heb zo een heel mooi model bekleed voor buiten.

Er staan wat foto's over het bespannen met zijde en PAPIER in het draadje van de Grunau baby. Misschien kan je je voordeel er mee doen.........

@Bram

Alleen beginners maken gebruik van tissue om te leren bespannen.
Wedstrijdvliegers gebruiken spanvlies, micafilm of een derde waar ik de naam even van kwijt ben.

You're the expert. Het ging mij niet om state of the art bouwmethoden en materialen die jullie gebruiken, maar om een reactie t.a.v. het mogelijk gebruik van tissue, zoals de vraagsteller dat aankaartte.
Met name de door Mike Woodhouse beschreven bouwmethode:
http://www.freeflightsupplies.co.uk/
Uit ervaring kan ik zeggen dat die combinatie goed werkt, wellicht niet voor vrijevlucht wedstrijdvliegers, maar wel voor 'sportsflyers'. Voor iemand die van plan is tissue te gebruiken is een dergelijke combinatie een prettige verbetering, zowel qua stijfheid als voor wat betreft weerstand tegen scheuren.

ps Er zijn in nederland ongeveer 60 actieve vrijevlucht vliegers en dan bedoel ik de F1A en F1B vliegers en er zit weer groei in

Goeie zaak want ik schreef als eens dat er naar mijn idee te weinig aan vrije vlucht wordt gedaan. Ik vlieg zelf RC en ken een club waar vrije vlucht wordt beoefend. Dat er zoveel waren wist ik inderdaad niet.

@Indoorflyer

zou je me kunnen zeggen welke club dat is. zelf ken ik ook heel veel F1A en F1B vliegers. Dus zou wel s willen weten welke club je kent???

Ik stuur je wel een PB, dit is in dit draadje niet van belang.

Back