Vleugel bevestiging grotere zwever

Kan iemand mij adviseren welke vleugelbevestigingen gebruikt worden voor de wat grotere zwevers (Salto 4.32M)?

Ik zoek een goed systeem die de vleugels tegen de romp houdt.

Bvd

Ik neem aan dat de vleugels over een 2-tal metalen pennen schuift? dan haakjes in de vleugels met elastiek ertussen.
Dit wordt bij zeer veel zwevers op deze manier gedaan en dat houdt prima.
De enige beweging die de vleugels zullen willen maken is recht naar achteren (parrallel aan de romp) en niet van de romp af dus er is niet veel voor nodig om ze op hun plek te houden.
Natuurlijk zou dat bij de Salto een iets ander verhaal kunnen zijn gezien het feit dit een aerobatics zwever is maar ik denk dat een iets dikker (en dus strakker) elastiek genoeg is om dit te compenseren.

De vleugels schuiven over een hoofddrager (een rechthoekige carbon "balk") en twee centreer pinnen, waarvan één aan de voorlijst en één vlak voor de flaps.

Het gaat mij inderdaad om het bij de romp houden van de vleugels.

Dat ik niet een flinke rol maak en mijn vleugels er af schieten zodat er alleen een romp met stabilo doorschiet... ;)

Ik gebruikte iiiiig jaar geleden op mijn kleinere zwevers ook open oogjes die in de eindribben gedraaid werden om vervolgens, met een post-elastiek er tussen, de vleugels bij elkaar te houden.

Maar ik vind dat niet zo'n "elegant" systeem voor een wat groter model en ik heb wel wat andere oplossingen op mijn netvlies staan, maar ik kan er op het www niets over vinden...

Johan begrijpt het verkeerd denk ik, de vleugels liggen niet op de romp maar zitten er aan de zijkant tegenaan, hoe wil je dat met breekbouten vast zetten dan ?

Bij een Salto loopt de cockpit tot bijna achteraan de vleugels door dus dat gaat wel (als je een vuistschroevendraaiertje gebruikt om ze vast te draaien, of met vleugelmoeren werkt).
dit is mijn wik Salto die geen 4 meter is maar het plaatje is wel duidelijk denk ik...

081227Salto1.jpg

aah juist, weer wat geleeerd Arjan, dan zou dat inderdaad een goede oplossing zijn, al zou ik zelf toch liever een elastiek hebben,
Om maar een voorbeeld te geven:
Mijn Cirrus ging 2 weken terug HARD tegen de vlakte, op 2 meter hoogte met een vleugeltip de grond in, harde radslag en KWAK tegen de grond.
Resultaat: romp in 3 stukken en de vleugels nog helemaal heel, er mankeert absoluut niks aan, en ik wil niet weten hoe dat had afgelopen als de vleugels vast hadden gezeten met breekbouten, ik denk dat elastiek toch een stuk beter meegeeft dan een breekbout.

Multilock van Multiplex, ook een prima systeem. Klikt stevig vast, schiet los bij een flinke knal. In een setje zitten verschillende sterktes.
Wel even prutsen met inlijmen maar als het zit een fijn systeem.

De enige beweging die de vleugels zullen willen maken is recht naar achteren (parrallel aan de romp) en niet van de romp af dus er is niet veel voor nodig om ze op hun plek te houden.

Jesse,

Da's niet helemaal waar.
Als je een wat onfortuinlijke landing maakt op de neus, dan schiet de hele handel naar voren met als gevolg dat de voorkant van de vleugel de romp naar binnen drukt.
Daarom lijm ik in de romp altijd een 8 of 10 mm beuken pen ter hoogte van de voorligger. Staat trouwens ook altijd op de tekening aangegeven.

Groeten, JH

@ Wubbe
Ja, zoiets had ik op mijn netvlies staan!

Maaaaar, bij navragen bij een bevriende expert kreeg ik het volgende antwoord:

"Wij gebruiken enkel tape voor bevesteging, mits je een profiel aanvorming hebt aan de romp natuurlijk.

Geen angst ....ook mijn Fox met 5,8mtr en 22Kg
valt ermee niet uit elkaar tijdens de vlucht.
Coroplast of Nitta PVC tape 20-25mm"

Dat is wel erg simpel en tapen doe ik toch al! Meestal werken simpele oplossingen het beste, dus ik ga er op vertrouwen!

Hoi,

Allereerst zijn er twee essentieel verschillende principes:
  • vrijdragend, en
  • niet vrijdragend
Vijdragend wil zeggen: de verbindingspen tussen beide vleugels loopt niet door een passende bus door de romp. De fixatie van de vleugels tov. de romp gebeurt enkel door de (meestal 4) paspennen aan voor- en achterkant van de vleugelwortel. De verbindingspen zelf dient enkel om de buiging tussen de twee vleugels op te vangen, de romp rust niet op die pen. Er is geen bus waardoor die pen loopt, en het gat in de zijkant van de romp is 5 tot 10 mm groter dan de pen zelf.
Niet vrijdragend houdt in dat er een passende bus in/door de romp loopt waar de vleugelverbindingspen naukeurig in past. Deze bus speelt een (grote) rol in het fixeren van romp tov. vleugel. Veelal is er per vleugel maar 1 paspen (achter de verbindingspen).

De vleugelbevestiging, waar jij op doelt, dient enkel om te voorkomen dat de vleugel in de vlucht van de verbindingspen af schuift.

Mijn ervaring is: plakband voldoet meer dan ruimschoot. Nadeel: het ziet er niet echt uit. Een essentieel criterium bij een mooie schaalkst. Toch?! Alhoewel, witte tape op een witte romp/vleugel zie je zelfs op de grond vanaf 5 meter niet meer.

Multilock voldoet bij vrijdragende vleugelverbinders NIET!! Dit type vleugelverbinding is voldoende stevig, maar heeft wat meer flexibiliteit. En die flexibiliteit zorgt er voor dat tijdens een iets hardere landing je multilock afbreekt. Is mij al 2x overkomen. Uiboren om te vervangen is een crime ... Ben er toen mee gestopt en wat anders verzonnen. Ik heb dat probleem ook van anderen gehoord.

Voor kisten waarbij ik het uiterlijk van belang vind, typisch schaalkisten, bevestig ik de vleugels tegenwoordig met een (soort) elastiek door de romp. In mijn Möwe zit in de wortelrib van beide vleugels en inslagmoer, er tegenover n de romp een gat. Een oud stuk (hol) start-elastiek heb ik aan beide einde van een stukje draadeind voorzien (één daarvan vrijdraaiend). die haal ik door de romp heen en schroef elk uiteinde in een vleugel. Flexibel en zeker. Het elastiek zit zo strak dat mocht een vleugel ooit een beetje afschuiven dan wordt die even later wel weer teruggetrokken.
Op mijn Alpina heb ik een vergelijkbaar systeem. Alleen daar een haakje op de wortelrib van elke vleugel, ook en gat in de romp, en daardoorheen een bundeltje elastieken. 10 à 15 rubber ringen à 3 mm van een oude fietsband geknipt aan 2 kanten bijeen gehouden door een soort ringetje.

Een andere methode die je ook veel in grote schaalkisten en motorkisten ziet is: de vleugel van binnen uit met een kunststof boutje aan de romp schroeven. Een zeer goede methode als de romp voldoende groot is om die schroef te kunnen plaatsen. Kies die bout vooral niet te dik. Als hij breekt bij een (te) harde landing neemt dat een flink deel van de energie op die anders mogelijk je vleugel of romp beschadigt.
Dat is sowieso een voordeel van flexibele en breekboutverbindingen.

Gr. Dirk.

10 à 15 rubber ringen à 3 mm van een oude fietsband geknipt aan 2 kanten bijeen gehouden door een soort ringetje.
Fietsband heeft heel beperkte elasticiteit (daar is het niet voor gemaakt). Ik gebruikte jarenlang fietsband-ringetjes om de vanglijnen van parachutes op te schieten, maar zocht naar iets geschikters en vond uiteindelijk dat de elastiekjes waarmee de manen van paarden worden "opgemaakt" voor dat doel heel geschikt zijn. Voor jouw vleugelelastiek denk ik ook, als je ze (net als je binnenbandjes) bundelt tot een voldoende dikte. Door de grotere rekbaarheid waarschijnlijk makkelijker vast te maken. Deze elastiekjes zijn te koop voor weinig bij bijvoorbeeld BoerenBond / Welkoop winkels.

Hoi,

Vrijdragend wil zeggen: de verbindingspen tussen beide vleugels loopt niet door een passende bus door de romp. De fixatie van de vleugels tov. de romp gebeurt enkel door de (meestal 4) paspennen aan voor- en achterkant van de vleugelwortel. De verbindingspen zelf dient enkel om de buiging tussen de twee vleugels op te vangen, de romp rust niet op die pen. Er is geen bus waardoor die pen loopt, en het gat in de zijkant van de romp is 5 tot 10 mm groter dan de pen zelf.

De vleugelbevestiging, waar jij op doelt, dient enkel om te voorkomen dat de vleugel in de vlucht van de verbindingspen af schuift.

Mijn ervaring is: plakband voldoet meer dan ruimschoot. Nadeel: het ziet er niet echt uit. Een essentieel criterium bij een mooie schaalkst. Toch?! Alhoewel, witte tape op een witte romp/vleugel zie je zelfs op de grond vanaf 5 meter niet meer.
Gr. Dirk.

Dit is dus mijn situatie en dankzij deze 2e bevestiging ga ik voor de witte tape!

... Deze elastiekjes zijn te koop voor weinig bij bijvoorbeeld BoerenBond / Welkoop winkels.

Dit is dus mijn situatie en dankzij deze 2e bevestiging ga ik voor de witte tape!
@Adrenaco:
Ik zou het voor zo'n grote Salto niet doen. Ook al zijn de krachten klein en denk ik dat het waarschijnlijk wel goed gaat, zou ik daar bij zo'n grotere kist niet blind op vertrouwen.
- Sowieso zijn de krachten bij een grotere vleugel al groter dan bij een 3 meter-kist, terwijl de hechtkracht niet groter is.
- Ten tweede: er vliegt gewoon veel meer geld door de lucht (een briefje van €500,- berg je ook zorgvuldiger op dan een van €5,-).
- Tot slot: mocht er daardoor iets fout gaan, en kist van 4,3 M en 7 kg (schat ik) maakt veel meer en ernstiger schade.
Enne ... een Salo is een acro-kist. Als je er ook echt acro mee wilt gaan vliegen, wodt er ook nog eens veel heftiger aan getrokken en geduwd ...

@Bart:
Ik zal eens gaan kijken in zo'n winkel. Tot nu toe ben ik overigens niet ontevreden. Vorige week is het eerste elastiekje uit de bundel kapot gegaan. Na 3 jaar! Nie slech ...! Toch?!

Dirk.

Ik heb ook wel eens gezien dat men goudstekkers gebruikt om vleugels te fixeren.

Op afschuiven of als arreteerpen (paspen tegen veranderen instelhoek vleugel).

De laatste kan ik me voorstellen, maar lijkt me onnodig duur.
Op afschuiven zou ik niet op vertrouwen.

Gr. Dirk.

Back