" " VLEUGEL BUIZEN ---) sterk of niet " &

• Topicstarter Topicstarter @peter@
  • Startdatum Startdatum
@

@peter@

Guest
HOI BESTE FORUM LEDEN,

Ben aan de bouw van mijn (styropor)vleugel begonnen ( 2,5 meter span ). Als vleugelbuis heb ik een aluminiumbuis genomen van een borstelsteel (22mm). Hierrond heb ik hulsen gemaakt van carbon. De carbonnenhuls schuift perfect over de ALU BUIS.

Wat is nu het probleem :

De alu buis is dunwandig en licht maar ik denk niet sterkgenoeg. IK zou dit eventueel kunnen oplossen door een houten steel in de alu buis aan te bregen en te verlijmen. Dit is volgens mij berensterk. Wat denken jullie over deze constructie ???????

IK kan ook een aluminiumbuis in de gamma of brico gaan kopen maar heb daar geen ervaing mee. IK heb gezien dat ze 2mm van dikwandte zijn. Heeft iemand deze ook al gebruik voor zijn vliegtuig of zijn deze tuben niet aan te raden ! !

Alle info is welkom,

Alvast bedankt

Groeten Peter

Oef...weer zo'n lastig omschreven probleem. (En geen spellingscontrole op het forum, hè?)

1. Wat wordt het totaal gewicht van het toestel?
2. Wordt dit een zwever of een aerobatic toestel?

In het geval van een zwever, dient de vleugelligger zo'n 4 keer het eigen gewicht te kunnen dragen.

In het geval van een aerobatics toestel is het verstandig dat de ligger minimaal 8 keer het eigen gewicht kan weerstaan.

De ligger in het midden ondersteunen. Het gewicht gelijkmatig over de ligger verdelen.

"Knap"=niet sterk genoeg :wink:

wing_test_aircraft.gif

Ik zou een 'echte' vleugelbuis gebruiken. HobbyIn heeft verschillende maten, ook versies met een tussenschot voor extra sterkte.
22mm is in ieder geval te weinig voor een motorkist van 2,50 m. Voor een motorkist van die afmeting wordt veelal 40mm gebruikt en dan is het materiaal ook nog van een betere kwaliteit dan wat je nu hebt.

Een bezemsteel in de pijp doet wonderen maar dan ben je meteen je voordeel weer kwijt van het lichte gewicht da`s dus zonde :(

Als je vleugelstruts toe gaat passen dan kan het waarschijnlijk wel maar dat hangt wel weer af van wat voor een soort vliegtuig (lees: sleper, aerobatic, speed, etc) het is.

Mijn Snoopy II TW heeft Gamma aluminium vleugel buizen van 8mm maar wel met struts zonder struts is onmogelijk (maar dat heb ik ook bewust zo gedaan).

Dus wat voor een soort model wordt het en wat wordt z`n waarschijnlijke gewicht dan kunnen we een beter advies geven.

Zoals ik lezen kan heb ik wat weinig info gegeven. :oops:

Het vliegtuig dat ik aan het bouwen ben is een originele BIG LIFT met een spanwijdte van 2.5 meter. De grootste verandering die ik aangebracht heb is de staart. IK heb er ééntje gemaakt met 2 richtingsroeren i.v.m het slepen.
IK heb hier dus al verklapt dat ik een sleper aan het bouwen ben. :lol:
Er zal een motor opkomen met een inhoud van 38cc.
IK zal het vliegtuig ook van struds voorzien zoals bij een Big LIft het geval is.

Een buis van 40mm zoals Hans Meij voorsteld is voor deze vleugel veel te dik. Het vleugelpofiel is op de plaats waar de vleugelbuis komen moet maar 45mm. Ik denk dat ik maximum tot 25mm zou kunnen gaan.
Wat de kwaliteit van de aluminium betreft : zal deze van de borstelsteel niet zogoed zijn als die van de modelbouw winkel. Ze plooit vrij makkelijk maar met een houte kern er in denk ik wel heel sterk :!:
De alu buizen in de doe-het-zelf zaken zijn steviger ze zijn dan weer 2 mm dik en zwaarder maar zijn ze geschikt om als vleugelbuis te gebruiken :?: Ze zijn wel een stuk goedkoper.

Over het gewicht heb ik geen voorlopig geen idee. Liefst zo laag mogelijk :lol: :lol:

Groeten Peter

@peter@ zei:
IK zal het vliegtuig ook van struds voorzien zoals bij een Big LIft het geval is.
Een beetje puristisch gezien heb je dan helemaal geen vleugelbuis nodig, slechts een oplossing om de vleugel op de plaats te houden bij de romp. Elke denkbare dikte en sterkte zal nu wel voldoende zijn. Zelfs een carbon buisje van 6-8mm of een stukje verenstaal van een mm of 4-5 in een buisje werkt al prima.

Peter, ikheb je buis gezien en ik zou toch echt voor een steviger model gaan. Met struts ok, met bezemsteel ok (maar dan is hij zwaarder: voor een big-lift geen probleem denk ik qau gewicht).
Een goede buis kost maar een fractie van je totale toestel, ik zou daar niet op bezuinigen...

Wat mijn staart betreft is een eigen keuze. Vind persoonlijker de dubble staart veel mooier. Wat het gewicht betreft ben ik helemaal eens met jullie. Zo licht mogelijk proberen te bouwen. :idea:

Een vleugelbuis ga ik zeker steken. Ook al is dit een extra gewicht. IK wil zeker zijn dat mijn vleugeltje niet afbreekt. :wink:

IK ga de ALUMINIUM borstelsteel met houten kern niet nemen, maar ik ga opteren voor een ALU buis van 25mm. ( wel 2mm dik ).

:?: Hoe ver laten jullie die buis in de vleugel lopen :?:

Welke is de min lengte ( vleugelbuis )om een goede sterkte te bekomen van de vleugel. Of is het motto : des te langer des te beter :!:

THX Peter

Een Big Lift hoeft helemaal geen buis. De struts houden alles op zijn plaats. De beide vleugelhelften worden aan de romp gehouden door een aantal elastieken aan twee haken te bevestigen (of een spansysteem zoals ik eerder las). Dit kan met elastieken omdat hier geen krachten op komt te staan.
Verder zou ik geen twee richtingsroeren erop zetten, dit is overbodig. Maar...... ieder is vrij in zijn ontwerp!!

Groeten Bert

Back