Vleugel Calmato St 1400 EP

Hallo allemaal,

ik heb me gisteren een tweedehands Calmato SP 1400 EP gekocht, maar de vorige eigenaar gaf me een tweede intact rompje mee.
Nu is de Calmato ST 1400 EP (taildragger, kleinere vleugel) voorzien van dezelfde romp als de SP versie.

SP versie heeft:
-grotere "plank" vleugel, V-Stelling zoals hoogdekkerversie
-Neuswiel

ST versie heeft:
-Kleinere trapeziumvleugel, minder V-Stelling
-staartwiel.

Ik wil dus met dat tweede rompje de ST versie namaken :)

Ik heb echter enkele vragen rond de vleugel voor de ST versie.
Die is namelijk symmetrisch en ik heb in ProFili al een trapezium vleugeltje getekend (de vorm is op basis van de PDF van de manual... )
Vertrekkend van een NACA 65A018 naar een 65A012 op de tip (van 45 naar 22 mm dikte en +/- 250mm breedte naar +/- 175mm op de tip)
Maar wat met de V stelling?
Bovenkant van de vleugel plat houden en de onderkant die dus de V stelling vormt (23 mm op 650 mm (want de vleugel is 1300 mm)) geeft me een verloop van 2°, dus 4 graden voor de vleugel.

Klopt dit een beetje?
Of zoek ik het veel te ver?

Zijn er mensen met de ST versie die even hun vleugel en hun meetlat willen uithalen aub en wat maten willen verifiëren?

Alvast bedankt!

ST Vleugel

Hallo Dries,

Zo te zien heb je al aardig wat gegevens van de vleugel.

Wat betreft de V-stelling het volgende: V-stelling zorgt voor een rolmoment wanneer de vleugel niet recht wordt aangestroomd (door dat je het richtings roer gebruikt bv) Als je weinig (of geen) V-stelling hebt, zal je toestel dus niet gaan rollen bij gebruik van je richting. Dit is een wenselijke situatie bij meskant. Dan wordt de vleugel niet recht aangestroomd, maar wil je niet dat je kist zich daar te fanatiek uit wil rollen.

Even zo geldt dat als je met zijwind wil landen een vleugel met V-stelling zich in de richting van de wind wil rollen.

Met het verloop zoals je beschrijft, heb ik vleugels van Goldberg gezien (heb zelf nog een stuk tekening van een Staudacher met trapezium vleugel en een vlakke bovenkant) Voordeel: makkelijk om een rechte vleugel te bouwen.

Groeten Ben

Het voordeel van het gemakkelijke bouwen met de vlakke bovenkant was me nog niet doorgedrongen :-)
Ik ga 'n vleugeltje bouwen zoals ik voorzien had. Vliegen zal het wel doen en 't is een leuk experimentje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back