Vleugel maken voor Alpha V2 van Protech

Jesse,
Ik lees dat je glasmat gebruikt????? Moet dat niet glasdoek zijn, bij glasmat gebruik je volgens mij polyestherhars.... Daar kan het schuim echt niet tegen. Epoxy is wat je moet gebruiken, stinkt ook niet zo erg als polyestherhars.

Weet natuurlijk niet waar "Groot Ammers" ligt, klinkt Vlaams... dus misschien is het een taal mis begrip. ;)

Glasmat, glasdoek... da's hier allemaal het zelfde. 25 grams glas heet hier ook gewoon "mat".
En idd, "normaal" xps kan niet tegen polyesterhars, daar lost het van op.
Een goede vriend van me heeft een eigen bedrijf in de polyesterbranche, die maken speedboten en portacabins® en die heeft xps dat wel tegen polyesterhars kan, maar dat is met de hete draad bijna niet te snijden.

Ennu... klinkt Vlaams !?? 8O :? :D
Groot Ammers ligt een Km of 40 bij Dordrecht vandaan en een t*ring eind van Groningen, maar dus wel in NL :D

Het lijkt een beetje op amersfoort, dus was ik van de veronderstelling dat het in holland ligt.

Wat ik eigenlijk wil posten is, of je niet een vleugel zou kunnen maken door de buiten schalen te gebruiken. op die manier heb je dan een holle vleugel. Door een of andere dikte van pe folie op de xpc te lijmen of door plaklint erop te plakken. kan je iets maken wat op een plug lijkt. enige probleem lijkt me de uiteinden om dat die afgerond zijn. Maar met wat geduld en schuur werk zijn wel holle blokjes te maken.
Probeer dat eens, ik ben zelf vreet benieuwd :lol:
Voor huiddiktes en de sterkte van een spar zul je even moeten rondvragen

groeten Val

val zei:
Maar met wat geduld en schuur werk zijn wel holle blokjes te maken.

Dan zet je er toch een blokje balsa in aan het eind en schuur je dat rond, veel makkelijker. :)

Hmm, het probleem hierbij is wel dat je de folie naadloos moet aanbrengen in de schaal want elke oneffenheid ga je zien in de plug en dus ook in het eindprodukt.
Daar komt nog eens bij dat een holle glas vleugel lang zo sterk niet is als een schuimen kern gelamineerd met glas. Qoute: "it's all about layers" --Shrek.
Het zal wel erg licht worden, de kern die ik nu heb liggen weegt 164 gram, dat bespaar je dan wel, maar het gaat ten koste van de stevigheid.

Het is allemaal leuk, die "hightech" bouwmethodes, maar vergeet je niet, dat een dergelijke zwever met houtbouwribbenvleugel al voldoende sterk is?!

jesse zei:
Glasmat, glasdoek... da's hier allemaal het zelfde. 25 grams glas heet hier ook gewoon "mat".
En idd, "normaal" xps kan niet tegen polyesterhars, daar lost het van op.
Een goede vriend van me heeft een eigen bedrijf in de polyesterbranche, die maken speedboten en portacabins® en die heeft xps dat wel tegen polyesterhars kan, maar dat is met de hete draad bijna niet te snijden.

Doek is geweven.... Mat is (dacht ik) losse vezels die op een plaat worden gespoten.

Zoals Berrie al aangeeft, als gewicht belangrijk is..... Moet je niet met schuimkernen gaan werken, blijf dan bij balsa.
Als sterkte en gewicht belangrijk zijn, kun je beter voor Xps vleugels gaan. Je kunt met balsa niet een vleugel maken die sterker en lichter is dan een XPS vleugel.

Zou dus ophouden om je zorgen te maken over het gewicht. Ja, met weinig wind zul je het verschil merken. Hij zal iets minder "floaten", maar daarin tegen met een beetje wind, zul je blij zijn met het extra gewicht.
Wel licht bouwen natuurlijk, maar die paar grammen zul je niet merken.

jesse zei:
Ennu... klinkt Vlaams !?? 8O :? :D
Groot Ammers ligt een Km of 40 bij Dordrecht vandaan en een t*ring eind van Groningen, maar dus wel in NL :D

Zo zie je maar, waar een klein landje groot in kan zijn. ;)

Tsja, ribbenbouw daar heb ik het gereedschap niet voor en ik weet nu al wat er dan gaat gebeuren: heb ik eerst een week zitten zagen snijden schuren weet ik veel wat nog meer, en als ik dan alles in elkaar ga passen blijkt die vleugel schots en scheef te zijn :?
Bovendien gaat dat veels te veel mijn geduld op de proef stellen, dat weet ik nu al, al die ribben die exact hetzelfde moeten zijn, brrr ik wordt er nu al bang van. 8O

Het is dat Groot Ammers mij te ver omrijden is, maar ik heb volgens mij nog een Alpha V2 vleugel liggen op zolder.
Misschien als je hem komt ophalen in Utrecht, wil ik hem wel voor je meenemen.

Maar, gewoon gaan bouwen dan met schuimkernen.
Niet teveel zeuren over het gewicht, TE zwaar zal ie niet worden.
Dacht dat er een speed 600 in zat, dus tot een kilo of 1.5 moet ie daar prima in de lucht te krijgen zijn.

Daarnaast zonder vleugel vliegt ie helemaal niet.....

jesse zei:
Bovendien gaat dat veels te veel mijn geduld op de proef stellen, dat weet ik nu al, al die ribben die exact hetzelfde moeten zijn, brrr ik wordt er nu al bang van. 8O

Een oefening in geduld kan goed zijn voor de geest. Daar kan je je levenlang nog plezier van hebben...

Verder ben ik het eens met de "gewichtskwestie"

Eric van Dijken zei:
Het is dat Groot Ammers mij te ver omrijden is, maar ik heb volgens mij nog een Alpha V2 vleugel liggen op zolder.
Misschien als je hem komt ophalen in Utrecht, wil ik hem wel voor je meenemen.

Maar, gewoon gaan bouwen dan met schuimkernen.
Niet teveel zeuren over het gewicht, TE zwaar zal ie niet worden.
Dacht dat er een speed 600 in zat, dus tot een kilo of 1.5 moet ie daar prima in de lucht te krijgen zijn.

Daarnaast zonder vleugel vliegt ie helemaal niet.....

Eric, super bedankt voor de vleugel ! :D
Ook al is het niet de originele vleugel van de Alpha maar die van de Omega verwacht ik dat dat ook prima zal gaan.
Het enige verschil is de 20cm grotere spanwijdte en de 2x v-stelling ipv 1x.
We zijn gelijk druk aan de slag gegaan om de vleugel op te knappen, want er zaten toch wel aardig wat beschadigingen aan. de balsa huid die dubbelgeslagen over de neuslijst ligt was bijna over de gehele lengte gedeukt en gebroken, die hebben we er af zitten pielen en alle ribben schoongekrabt.
Vervolgens een nieuw huidje erover gezet.
De openingen in de kopse kanten van de verschillende vleugeldelen voor de metalen bevestigings stripjes waren allemaal wat uitgelubberd, daar hebben we wat epoxy in gegoten en vervolgens de bevestigingsstrips ingevet met vaseline en in de openingen geduwt.
Wanner de epoxy dan uitgehard is kun je met een beetje wrikken en wringen de strips er weer uit trekken en sluit het geheel weer strak aan.
Nu alleen nog een nieuw laagje bespanning erop, hij wordt waarschijnlijk wit met in het midden een blauw doorzichtig vlak.

Ik zal wel paar foto's posten van het eindresultaat.

Groetjes, Jesse.

Zoals beloofd een foto van de gerestaureerde vleugel die we (nogmaals hartelijk dank daarvoor) van Eric van Dijken hebben gehad.
Wat een karwei trouwens zeg, die oracover eraf pielen, als iemand door nog een goede tip voor heeft hoor ik het graag :)
Afijn, nieuwe kleurstelling en 20 cm extra spanwijdte, wat denken jullie ervan ?

alphav2.JPG

Enkel nog een nieuw kapje voor de cockpit maken, electronica aansluiten, zender programeren en dan wachten op een beetje goed weer.

Groetjes, jesse.

ziet er goed uit je herstelde vleugel, bij dit type vleugel moet je wel even je richtingsroer mee mixen met de ailerons.
Anders gaat hij niet goed draaien. Deze vleugel is te stabiel met die dubbele V-stelling.
Ik heb dezelfde vleugel gehad en heb de laatste V-stelling met 2 cm verminderd en dan ging hij veel beter.
Succes met je eerste vlucht.

Berrie zei:
jesse zei:
wat denken jullie ervan ?

Ziet er goed uit! Houd je ons op de hoogte van de vliegverrichtingen!?
Zal ik zeker doen !

vjete Geplaatst: Wo December 20, 2006 8:08 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

zal normaal wel goed vliegen en zeeer mooi die kleuren. proficiat
Dank je, we vinden de kleurstelling zelf ook erg geslaagd.

Trichte Geplaatst: Wo December 20, 2006 10:29 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

ziet er goed uit je herstelde vleugel, bij dit type vleugel moet je wel even je richtingsroer mee mixen met de ailerons.
Anders gaat hij niet goed draaien. Deze vleugel is te stabiel met die dubbele V-stelling.
Ik heb dezelfde vleugel gehad en heb de laatste V-stelling met 2 cm verminderd en dan ging hij veel beter.
Succes met je eerste vlucht.

Kijk, dat zijn van die tips, daar heb je echt wat aan :thumbsup:
Ik zal er rekening mee houden
Hoeveel % moet je ongeveer bij mixen?

Eric van Dijken Geplaatst: Do December 21, 2006 6:07 am Onderwerp:

Ziet er heel mooi uit, klasse gedaan!

ps: niet meteen weer kapot maken he!
:D Bedankt Eric enuuh... dat is aan mijn buurman, die gaat er mee vliegen :wink:

Hmm... dan moet ik denk ik wel even één van de servo's ompolen, want de ontvanger heeft maar 4 kanalen. (Y-stekkertje ertussen)
Kan iemand mij miscchien vertellen (wellicht met een plaatje erbij ter verduideling) hoe dat moet ?
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kon niet echt iets bruikbaars vinden.

Groetjes, Jesse.

Wat een karwei trouwens zeg, die oracover eraf pielen, als iemand door nog een goede tip voor heeft hoor ik het graag

Lastig klusje vaak, ja. Nu een beetje laat, maar voor de volgende renovatie:

Ik ga altijd maar aan de rommel met een fohn en een strijkbout om de boel wat los te krijgen, dan gaat het vaak wat gemakkelijker. Oralight is vaak helemaal een drama, omdat dat gemakkelijker scheurt. Met ook dat gaat met wat warmte en geduld meestal ook wel aardig. Solarfilm is nog veel erger. Daarbij zit een kleurlaag aan de binnenkant en die komt meestal los van de feitelijke folie en blijft dan hardnekkig zitten.

Kist zit er leuk uit, een beetje anders dan anders. Hoop eens van een vluchtje getuige te kunnen zijn. Met wat geluk hebben we einde februari, of ergens in maart weer volop thermiek.

40% mix is prima om mee te beginnen. Deze kist zal het wel nodig hebben omdat het haakeffect bij de vergrote spanwijdte wat sterker wordt. Ook een beetje aileron diff kan dan geen kwaad, maar ingemixt richtingsroer helpt ook.

Back