R
RolandG
Guest
De status beginner heb ik nog niet behaald aangezien ik nog moet beginnen, maar ik lees me altijd graag goed in voordat ik aan iets begin en dat roept al direct vragen op. Ik ben van plan omeen Kyosho Trainer 40 Calmato aan te schaffen als eerste toestel om te leren vliegen. Op de website van Kyosho wordt er het volgende gezegd over de montage van de vleugels:
Gezien bovenstaande uitspraken over no epoxy en no gluing zou ik dus denken dat de hoofdvleugel niet verlijmd moet worden. Als ik de handleiding van de Calmato download dan wordt er bij de benodigdheden ook niet aangegeven dat er voor montage epoxy of een andere lijmsoort nodig is. Lees ik echter verder dan wordt er in stap 2 opeens gesproken over "Securely glue together." zonder dat er exact wordt aangegeven wat er dan precies verlijmd moet worden:
Als die "Securely glue together." opmerking bij stap 1 geplaatst zou zijn, dan zou ik daaruit opgemaakt hebben dat beide vleugelhelften en het verbindingsstuk goed ingelijmd moeten worden om één en ander voor eens en altijd te verbinden, maar bij stap 2 gaat het over het aanbrengen van de decals. Ook wordt niet aangegeven welke lijmsoort er danwel gebruikt moet worden.
In stap 9 ook weer die "Securely glue together." opmerking waarbij weer niet wordt aangegeven welke vlakken er van achtervleugel moeten worden ingelijmd:
En bij stap 17 komt die "Securely glue together." opmerking weer terug waarbij ik me dan zo langzamerhand al helemaal afvraag of er niet sprake is van een slechte Engelse vertaling vanuit het Japans. Het kan toch niet de bedoeling zijn om de hoofdvleugel voor eens en altijd vast te lijmen aan de romp:
Wordt met de term "Securely glue together." soms bedoeld dat de schroeven goed aangedraaid moeten worden om te voorkomen dat de boel uit elkaar valt tijdens het vliegen en is er dus helemaal geen sprake van lijmen?
Welke Trainer 40 Calmato ervaringsdeskundigen kunnen mij uitleggen of er nu wel of niet gelijmd moet worden bij dit toestel? Zoja, welke vlakken en/of onderdelen er dan ingelijmd moeten worden voordat één en ander in elkaar gezet wordt en met welke lijmsoort.
Verder lees ik nogal verontrustende ervaringen over de slechte kwaliteit van de (plastic?) kwiklinks met crashes als gevolg. Het is al erg genoeg als ik door een eigen fout de boel laat crashen, dus zit ik niet te wachten op crashes door materiaal fouten van onderdeeltjes van een paar eurocent. Is het aan te bevelen om de bijgeleverde kwiklinks te vervangen door metalen exemplaren of waren de crashes het gevolg van het niet goed monteren van de bijgeleverde kwiklinks of het tijdens montage verzuimen om de krimpkous toe te passen?
Graag advies.
Exhibiting ideal characteristics for beginner flight, the Calmato’s superior quality components not used by other trainers, are factory-assembled. For example, no epoxy is needed to attach the centre divided main wing, each horn is already attached, the engine compartment has been coated in fuel resistant paint, processed linkage rods, and the fuel tank lines are all laid out.
...
Vertical tail fin is factory-fitted. No gluing of the horizontal tail wing required as it already bolted on.
Gezien bovenstaande uitspraken over no epoxy en no gluing zou ik dus denken dat de hoofdvleugel niet verlijmd moet worden. Als ik de handleiding van de Calmato download dan wordt er bij de benodigdheden ook niet aangegeven dat er voor montage epoxy of een andere lijmsoort nodig is. Lees ik echter verder dan wordt er in stap 2 opeens gesproken over "Securely glue together." zonder dat er exact wordt aangegeven wat er dan precies verlijmd moet worden:

Als die "Securely glue together." opmerking bij stap 1 geplaatst zou zijn, dan zou ik daaruit opgemaakt hebben dat beide vleugelhelften en het verbindingsstuk goed ingelijmd moeten worden om één en ander voor eens en altijd te verbinden, maar bij stap 2 gaat het over het aanbrengen van de decals. Ook wordt niet aangegeven welke lijmsoort er danwel gebruikt moet worden.
In stap 9 ook weer die "Securely glue together." opmerking waarbij weer niet wordt aangegeven welke vlakken er van achtervleugel moeten worden ingelijmd:

En bij stap 17 komt die "Securely glue together." opmerking weer terug waarbij ik me dan zo langzamerhand al helemaal afvraag of er niet sprake is van een slechte Engelse vertaling vanuit het Japans. Het kan toch niet de bedoeling zijn om de hoofdvleugel voor eens en altijd vast te lijmen aan de romp:

Wordt met de term "Securely glue together." soms bedoeld dat de schroeven goed aangedraaid moeten worden om te voorkomen dat de boel uit elkaar valt tijdens het vliegen en is er dus helemaal geen sprake van lijmen?
Welke Trainer 40 Calmato ervaringsdeskundigen kunnen mij uitleggen of er nu wel of niet gelijmd moet worden bij dit toestel? Zoja, welke vlakken en/of onderdelen er dan ingelijmd moeten worden voordat één en ander in elkaar gezet wordt en met welke lijmsoort.
Verder lees ik nogal verontrustende ervaringen over de slechte kwaliteit van de (plastic?) kwiklinks met crashes als gevolg. Het is al erg genoeg als ik door een eigen fout de boel laat crashen, dus zit ik niet te wachten op crashes door materiaal fouten van onderdeeltjes van een paar eurocent. Is het aan te bevelen om de bijgeleverde kwiklinks te vervangen door metalen exemplaren of waren de crashes het gevolg van het niet goed monteren van de bijgeleverde kwiklinks of het tijdens montage verzuimen om de krimpkous toe te passen?
Graag advies.