Vleugel montage Kyosho Trainer 40 Calmato vraag

• Topicstarter Topicstarter RolandG
  • Startdatum Startdatum
R

RolandG

Guest
De status beginner heb ik nog niet behaald aangezien ik nog moet beginnen, maar ik lees me altijd graag goed in voordat ik aan iets begin en dat roept al direct vragen op. Ik ben van plan omeen Kyosho Trainer 40 Calmato aan te schaffen als eerste toestel om te leren vliegen. Op de website van Kyosho wordt er het volgende gezegd over de montage van de vleugels:

Exhibiting ideal characteristics for beginner flight, the Calmato’s superior quality components not used by other trainers, are factory-assembled. For example, no epoxy is needed to attach the centre divided main wing, each horn is already attached, the engine compartment has been coated in fuel resistant paint, processed linkage rods, and the fuel tank lines are all laid out.

...

Vertical tail fin is factory-fitted. No gluing of the horizontal tail wing required as it already bolted on.

Gezien bovenstaande uitspraken over no epoxy en no gluing zou ik dus denken dat de hoofdvleugel niet verlijmd moet worden. Als ik de handleiding van de Calmato download dan wordt er bij de benodigdheden ook niet aangegeven dat er voor montage epoxy of een andere lijmsoort nodig is. Lees ik echter verder dan wordt er in stap 2 opeens gesproken over "Securely glue together." zonder dat er exact wordt aangegeven wat er dan precies verlijmd moet worden:

calmato1.png

Als die "Securely glue together." opmerking bij stap 1 geplaatst zou zijn, dan zou ik daaruit opgemaakt hebben dat beide vleugelhelften en het verbindingsstuk goed ingelijmd moeten worden om één en ander voor eens en altijd te verbinden, maar bij stap 2 gaat het over het aanbrengen van de decals. Ook wordt niet aangegeven welke lijmsoort er danwel gebruikt moet worden.

In stap 9 ook weer die "Securely glue together." opmerking waarbij weer niet wordt aangegeven welke vlakken er van achtervleugel moeten worden ingelijmd:

calmato2.png

En bij stap 17 komt die "Securely glue together." opmerking weer terug waarbij ik me dan zo langzamerhand al helemaal afvraag of er niet sprake is van een slechte Engelse vertaling vanuit het Japans. Het kan toch niet de bedoeling zijn om de hoofdvleugel voor eens en altijd vast te lijmen aan de romp:

calmato3.png

Wordt met de term "Securely glue together." soms bedoeld dat de schroeven goed aangedraaid moeten worden om te voorkomen dat de boel uit elkaar valt tijdens het vliegen en is er dus helemaal geen sprake van lijmen?

Welke Trainer 40 Calmato ervaringsdeskundigen kunnen mij uitleggen of er nu wel of niet gelijmd moet worden bij dit toestel? Zoja, welke vlakken en/of onderdelen er dan ingelijmd moeten worden voordat één en ander in elkaar gezet wordt en met welke lijmsoort.

Verder lees ik nogal verontrustende ervaringen over de slechte kwaliteit van de (plastic?) kwiklinks met crashes als gevolg. Het is al erg genoeg als ik door een eigen fout de boel laat crashen, dus zit ik niet te wachten op crashes door materiaal fouten van onderdeeltjes van een paar eurocent. Is het aan te bevelen om de bijgeleverde kwiklinks te vervangen door metalen exemplaren of waren de crashes het gevolg van het niet goed monteren van de bijgeleverde kwiklinks of het tijdens montage verzuimen om de krimpkous toe te passen?

Graag advies.

De hoofdvleugelhelften aan elkaar verlijmen met epoxy. Het stabilo inlijmen met epoxy, schroeven weggooien. Ga je toch schroeven, boor dan voor. De epoxy in kwestie kan 5-minuten epoxy zijn, maar bv. 30-minuten epoxy mag ook, als je wat meer tijd wilt hebben om e.e.a. goed op z'n plek te krijgen.

De vleugel uiteraard niet op de romp vastlijmen :)

De meegeleverde quicklinks uitgebreid bekijken, aan je vrienden laten zien, en vervolgens zo ver en zo hard mogelijk weggooien als je kunt, en goede quicklinks halen in de modelbouwwinkel.

Daarna heb je veel lol aan je calmato! :)

De hoofdvleugelhelften aan elkaar verlijmen met epoxy.
Okee. Het verbindingsvlak volledig inlijmen of is het voldoende om alleen het verbindingsstuk in te lijmen en dan de boel in elkaar te schuiven/

Het stabilo inlijmen met epoxy, schroeven weggooien. Ga je toch schroeven, boor dan voor.
Als ik het stabilo (weer een term om te onthouden) ga inlijmen, moet ik dan de folie van het in te lijmen deel ook verwijderen? Het lijkt me anders dat één en ander met niet al te veel moeite kan losscheuren als de stabilo alleen aan de folie vastgelijmd zit en niet echt verlijmd is op het hout.

De epoxy in kwestie kan 5-minuten epoxy zijn, maar bv. 30-minuten epoxy mag ook, als je wat meer tijd wilt hebben om e.e.a. goed op z'n plek te krijgen.
Okee.

De vleugel uiteraard niet op de romp vastlijmen :)
Uiteraard, maar je begrijpt hopelijk dat die bouwstap voor mij de aanleiding was om te gaan twijfelen over de Japans -> Engels vertaling in de handleiding.

De meegeleverde quicklinks uitgebreid bekijken, aan je vrienden laten zien, en vervolgens zo ver en zo hard mogelijk weggooien als je kunt, en goede quicklinks halen in de modelbouwwinkel.
Dat vermoeden kreeg ik al na het zien van een crash foto op dit forum.

Daarna heb je veel lol aan je calmato! :)
Dat hoop ik ook. Bedankt voor je reactie.

Bij het verlijmen van de vleugel de hele doorsnede verlijmen. Dus zowel de spie (het ding wat in beide vleugelhelften schuift) verlijmen als de vleugelhelften zelf.

Als je het stabilo verlijmt, inderdaad de folie bij het lijmoppervlakte verwijderen. Let op dat je alleen de folie doorsnijdt en niet per ongeluk je halve stabilo.

Waar je wel zult achterkomen als je eenmaal gaat vliegen, is dat modelbouw niet een tak van sport is met 'absolute waarheden'. Zo zeg ik dat je het stabilo moet lijmen, er komt straks ongetwijfeld iemand anders die zegt 'schroeven'. Het kan gewoon beide, het zijn keuzes die je zelf kunt maken. Uiteindelijk zijn er vele wegen die naar Rome leiden ;)

Hoi Roland. Ik heb vorige week mn Calmato in elkaar gezet. Ik heb alles verlijmt, zoals Hezik in zijn replies aan gaf. Stabilo heb ik verlijmt, maar ook met de 2 schroeven vastgezet. Wel voor boren ander splijt het hout.
De Quicklinks heb ik vervangen. Helaas paste deze niet direct op de stuurstangen, moest draadeind M2 tappen.
Meer tips kun je op t forum vinden, even zoeken met bv Calmato tips. Aantal verbeterpunten en heel wat tips!

Succes!

Ik heb vorige week mn Calmato in elkaar gezet. Ik heb alles verlijmt, zoals Hezik in zijn replies aan gaf. Stabilo heb ik verlijmt, maar ook met de 2 schroeven vastgezet. Wel voor boren ander splijt het hout.
Goed, dat wordt dan ook expoxy lijm op het bestellijstje zetten. Ik zat er zelf ook al aan te denken om de stabilo zowel te lijmen als te schroeven.

De Quicklinks heb ik vervangen. Helaas paste deze niet direct op de stuurstangen, moest draadeind M2 tappen.
En ook de metalen quicklinks kunnen op de bestellijst. Heb je de stuurstangen omgedraaid om een nieuw M2 draadeind te kunnen tappen?

Heb de stuurstangen niet omgedraaid. Heb een gereedschapje gekocht om draadeind mee te draaien (weet niet hoe het officeel heet) en daarmee oude draadeind M2 gedraaid. Metalen Quicklinks erop gedraaid en klaar.

Heb de stuurstangen niet omgedraaid. Heb een gereedschapje gekocht om draadeind mee te draaien (weet niet hoe het officeel heet) en daarmee oude draadeind M2 gedraaid. Metalen Quicklinks erop gedraaid en klaar.
Bedankt voor de toelichting.

Ik ben ook net bezig een Calmato in elkaar te zetten voor een kennis.

Samenlijmen van de vleugels kan je inderdaad het best met 30 min epoxy doen, anders heb je niet eens de tijd om de vlakken en spie in te smeren. Ik heb kunststof lijmknijpers op de voor en achterrand geplaatst (met een touwtje tegen het wegglijden) om de vleugelhelften gelijk te houden.

Als je folie gaat wegsnijden ... wees dan heel vóórzichtig dat je niet in het balsa snijdt, want dan maak je een breuklijn in de constructie. Je kan beter een breekmes uit de houder halen, op het folie zetten en dan de folie langs het mes eraf trekken. Zo snijd je niet in het stabilo.

De stuurkabels van m'n kennis z'n Calmato klemden af en toe. Ik heb ze vervangen door Goldberg Nylon Rods, de rode. In de gele binnenstang draai je stukjes M2 schroefdraad, dat je per meter kan kopen en daarop metalen quicklinks.
De stuurstang en hevel voor het hoogteroer heb ik boven het roer geplaatst, want die hevel was het laagste punt op de staart en dat is wat kwetsbaar.

Heb je al een club om bij te vliegen?

Als je bang bent in je stabilo te snijden, gebruik dan geen mes maar een soldeerbout. Dan smelt je langs de randen. Eerst rand aftekenen en dan je soldeerbout iets aan de binnenkant (1mm) van de afgetekende lijn langs trekken.. kloar. Niet in je stabilo gesneden en toch de folie eraf :)

Samenlijmen van de vleugels kan je inderdaad het best met 30 min epoxy doen, anders heb je niet eens de tijd om de vlakken en spie in te smeren. Ik heb kunststof lijmknijpers op de voor en achterrand geplaatst (met een touwtje tegen het wegglijden) om de vleugelhelften gelijk te houden.

Als je folie gaat wegsnijden ... wees dan heel vóórzichtig dat je niet in het balsa snijdt, want dan maak je een breuklijn in de constructie. Je kan beter een breekmes uit de houder halen, op het folie zetten en dan de folie langs het mes eraf trekken. Zo snijd je niet in het stabilo.

De stuurkabels van m'n kennis z'n Calmato klemden af en toe. Ik heb ze vervangen door Goldberg Nylon Rods, de rode. In de gele binnenstang draai je stukjes M2 schroefdraad, dat je per meter kan kopen en daarop metalen quicklinks.
De stuurstang en hevel voor het hoogteroer heb ik boven het roer geplaatst, want die hevel was het laagste punt op de staart en dat is wat kwetsbaar.[/quote]
Bedankt voor de tips.

Heb je al een club om bij te vliegen?
Ja, vandaag het inschrijfformulier ontvangen.

Wat is eigenlijk de meest geschikte en betrouwbare .40 motor voor deze Calmato trainer en natuurlijk niet te vergeten voor de beginnende vlieger?

Van de viertaktmotoren is Saito heel goed en wat goedkoper dan OS Max.
Tweetakts maken een rotgeluid en heb ik dus geen advies voor.

Een Saito viertakt is fors duurder dan een OS 2 takt.

Voor topicstarter: de GX-40 motor die Kyosho als set verkoopt is een prima en betrouwbaar ding. Een andere ontzettend goede betrouwbare motor, is de OS Max 46FXi of de OS Max 46AX. Prima dingen die betrouwbaar zijn en niet moeilijk starten.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een:
OS MAX-46AX
OS MAX-46FX
OS MAX-46LA

Ik heb van alle drie de uitvoeringen de handleiding even snel bekeken en dan valt me op dat de inbouw afmetingen van deze drie modellen verschillen. Gaat zo'n .46 motor wel passen of zijn de inbouw afmetingen van .40 en .46 motoren gelijk?

Ze passen sowieso, maak je geen zorgen.

Als ik mij niet vergis:

OS 46LA -> heeft glijlagers ipv kogellagers.
OS 46FX(i) -> 'gewone' OS .46, kogelgelagerd, normale uitlaat
OS 46AX -> 'gepimpte' OS .46, geloof samenontwikkeling met kennis van Irvine. Kogelgelagerd, met P-Box uitlaat (iets meer vermogen, minder geluid)

Alle drie prima dingen.

ik gebruik tot nu toe op dit formaat kistjes allemaal .46 OS motoren.

De OS46 LA heeft ook wat minder power dan de gekogellagerde.

Ik heb eerst met de OS46FX gevlogen en gebruik nu op al mijn kisten een os 46 FXi. Die motoren werken perfect. Beide motoren hoef ik bijna nooit af te stellen, lopen prima.

De 46AX is een opvolger van de FX, maar daardoor ook wat duurder.

Op de calmato zou IK dus gaan voor een OS .46 FXi met een 11*7 of 12*6 APC prop

Hoi Allemaal!
Ik ben redelijk nieuw op dit forum en sinds vandaag begonnen met me nieuwe hobby modelvliegen :) Nu kan ik super veel info halen uit deze discussie! Echter heb ik nog een vraag... Vandaag heb ik dus nieuwe spullen aangeschaft waaronder de Calmato en heb daarbij een OS 55AX motor (8,9cc) gekregen... Is deze veel te krachtig met als nadeel dat het toestel kapot kan gaan? Of kan ik hier gewoon veilig mee vliegen?
Verder hoorde ik op de club dat de folie niet super stevig is..
Ze adviseerde me dit voor te behandelen met een blanke lak? Iemand ervaring?

Bedankt!

Hoi Nico,

Je kunt de 55AX gewoon gebruiken hoor! De kans dat je toestel daar kapot van gaat is heel klein.
De folie is inderdaad niet super, je kunt de naden van blanke lak voorzien zodat ze minder snel los laten. Niet heel je kist met blanke lak inspuiten!
Ik heb zelf een Calmato gehad en na elke vliegdag alle vettigheid van de folie gepoetst, folie zat er na een 50tal vluchten nog keurig op. Kleine randjes die loslieten heb ik met een klein stukje tape weer vastgezet.

Back