Vleugel overgang

Hallo

Samen met 2 vrienden ben ik drie 1/3.75 schaal ASW 20BL's aan't maken. Epoxy romp, styro beplankte vleugels.
Voor de romp hebben we een oude mal gekocht.

Na wat lees- en opzoekwerk hebben we gekozen om als vleugelprofiel een HQ/DS 2.5/12 aan de wortel te gebruiken en een HQ/DS 2.5/11 van aan de knik in de aanvalsboord tot aan de tip.

In de mal is er echter een voorgevormde vleugelaanzet. Het profiel dat daarop zit is 15% of meer dik. Onze vleugels worden aan de wortel 12% dik. Dit zorgt ervoor dat we aan de boven en onderkant van de vleugel een trap van ongeveer 3mm gaan krijgen, waar de vleugel aan de romp komt. Dat willen we niet!

Prob.jpg

HQ 12p.jpg

Heeft er iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Het beste idee dat we tot hiertoe hebben is om in de romp tijdens het lamineren een 1cm stuk styro kern te kleven, met het profiel dat we wensen te hebben. Daarna spuiten we de spleet tussen de kern en de rompwand op met opgedikte of opgeschuimde epoxy. Wanneer alls droog is schuren we de romp dan langs buiten in de juiste vorm.
Ik vrees echter dat dit wel eens zwaar zou kunnen worden, en moeilijk schuurwerk.

Een ander idee was om balsa op de vleugel te kleven, en op de vleugel nog een 2e overgang te maken. Dit wordt echter lelijk denk ik...

Ideëen?

Groeten

Tom

Ik denk dat de romp niet in de mal gespoten word ?

Dan zou ik als de romp en de vleugels klaar zijn een stuk 6 mm multiplex tegen de overgang aan de romp lijmen met epoxy , vleugel tegen schuiven , aftekenen en dan op vorm schuren.
Als hij in vorm is kan je de overgang nog met epoxy behandelen en dan het geheel gaan spuiten.

Mvg Johan

De mal aanpassen lijkt me de mooiste optie. Je zou een stukje kunnen inlamineren in de huidige mal en de aansluiting vol gieten / maken met glas en epoxy. Je kan dan de vorm eruit halen en afschuren zodat hij aansluit op je profiel. Nu heb je een plug met de juiste wortel. Dan mal ontvetten en opruwen en de ruimte tussen de nieuwe plug en de mal opvullen met glas vlokken en epoxy. Plug erin duwen en wachten :) Daarna mal weer in fatsoen brengen en polijsten edg an je krijgt mooie rompen met de juiste aansluiting. Aangezien je meerdere rompen gaat maken is het de moeite best waard lijkt me.

Een ander idee was om balsa op de vleugel te kleven, en op de vleugel nog een 2e overgang te maken. Dit wordt echter lelijk denk ik...
Tom

Hi Tom

Bij mijn ASH 31 ga ik dit probleem ook krijgen en ik ga , net zoals jij hier voorstelt balsa op de vleugel zetten. Voor een verloop van 3 mm een balsa keg met een lengte van 5 - 8 cm. Zo kun jij een perfekte aanvorming met de romp maken. Hoe het dan naderhand uitziet hangt af van de wijze van afwerken.. (folie of glas/lak)

Zo zou ik het proberen:

Maak van 3-4-5 mm triplex een rip van je vleugelwortel. Maak die iets kleiner, zodat als er wat glas en epoxy omheen zit de maat van de vleugelwortel ontstaat.

Maak één 160-grams glas-matje van precies de vorm van de vleugelwortel die in de mal zit.

Bij het maken van de romp in je mal doe je gewoon als altijd, alleen bij de vleugel-aanvorming:
- leg 1 dunne (25-50 grams) mat in de hele aanvorming. Gebruik ingedikte epoxy, zodat het goed in de hoeken blijft zitten.
- leg het 160 grams doek in "wortel-vorm" erin.
- lamineer een 2-4 cm brede band glasdoek (zelf geknipt, niet kant en klaar, dat heeft een te stijve rand) om de triplex rib, en leg het geheel in de mal in de vleugelaanvorming (glas nog niet tegen de mal aandrukken!!)
-vul nu de ruimte tussen de rib/glasband en mal op met (met katoenvlokken) ingedikte epoxy.
- werk nu de glasband voorzichtig naar de malwand zonder de ingedikte epoxy (teveel) weg te drukken.
- ook de hoek tussen glasband en triplex rib met wat ingedikte epoxy netjes opvullen (evt. nog een glasmatje eroverheen).

Je hebt nu het te grote deel van de vleugelaanvorming gevuld met ingedikte en met katoenvlokken versterkte epoxy. Het glasdoek zit daar waar je de eigenlijke vleugelaanvorming had willen hebben. Na lossen uit de mal dus enkel nog het teveel wegschuren ... et voilá.

Succes,
Dirk.

Bedankt voor de reacties!

Gisterenavond hebben we een styro profiel gesneden op de juiste maat en dat hebben we daarna eens in de romp aan het passen geweest. Op een bepaald moment kwam het woord instelhoek ter sprake en dan zijn we maar eens gaan meten.
Het is wat ze noemen geluk bij een ongeluk.
Ik geloof nooit dat het originele model waar die mal van gemaakt is goed en mooi gevlogen heeft, want ten opzichte van de schaal vlieglijn zit de neus 48mm te hoog als de staart juist zit.
Ten opzichte van de schaal vlieglijn staat het aangevormde profiel eigenlijk op 0°. Maar omdat het zo dik is, en omdat wij een dunner profiel gaan nemen dat we op 1.5° van de vlieglijn gaan zetten, kunnen we ons profiel draaien, en zo komt de bovenkant van beide profielen bijna helemaal overeen. Aan de aanvalsboord komen we zelfs nog materiaal tekort. Maar dat is met wat autoplamuur gemakkelijk op te lossen.

HQ 12p goed.jpg

Dus de cosmetische ingreep aan de romp gaat zich bijna helemaal aan de onderkant van de vleugel afspelen. Omdat de romp daar al breder is als aan de bovenkant van de vleugel, moeten we ook minder opvullen.
We gaan dus hoogstwaarschijnlijk een stuk hout mee inlamineren, tussen de matten, zodat we een soort van mal hebben om de onderkant in de juiste vorm te schuren. En de spatie, het rode stuk op de foto en nog een stukje meer naar beneden ook, opvullen met opgedikte epoxy. Aan de bovenkant gaan we alles gelijk trekken met autoplamuur.

Volgende week beginnen we aan de eerste romp :)

Tom

Back