vleugel tekenen

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tonspit, 10 mei 2020.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Heel wat reacties op mijn vraag.
    Ik had eerst ook gekozen voor naca 2415 omdat de graupner kist ook een half symmetries profiel heeft.
    Maar later zag ik dat de starlet een clark yh profiel heeft.
    Dus weer opnieuw getekend in devwing met het resultaat van de verlopende ligger.
    Ga toch voor woor een vlakke vleugel.
    Kijken of dit lukt in devwing zoniet dan de ribben in een ander programma tekenen .
    Ramses , het word inderdaad een vrij grote kist nl. schaal 1-2 .
    Lijkt groot , is het ook wel , maar zoals op de foto hierboven te zien is de echte vrij klein.

    Ton
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb altijd getekend in Profili, vond ik lekkerder dan Devwing.

    GJ
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Als ik de ribben in de lengte ga verschalen blijven ze wel even dik maar het dikste punt blijft niet op een lijn liggen.
    Ik ga de grootste rib verkleinen en vergroten en wel van de achterste ligger af .
    Kijken hoe dit uitpakt .

    ton
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    ALs het dikste punt verschuift dan verschuift ook het drukpunt en dan kan je wel eens hele rare dingen krijgen.
    Dan zou ik toch de dikte van het profiel gaan veranderen, is iets meer werk maar dan weet je zeker dat alles goed blijft vliegen.

    GJ
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    De voorlijst van de Starlet-vleugel is recht tot aan de tip afronding. Ik zou het profiel (clark yh?) delen op het dikste punt, en alleen het achterste gedeelte in de koorderichting (dus 1-dimensionaal) verschalen.
    Je kunt dan het voorste deel als één parallele D-box bouwen, en de achterlijst blijft ook in één vlak. Het drukpunt verandert dan ook nauwelijks.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2020
    ramses vindt dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Precies zo zou ik het in het geval van de Stolp Starlet ook doen Max.

    Dezelfde methode als Max aangeeft heb ik bij mijn Sea Fury ontwerp gedaan, alleen dan aan de voorzijde t.p.v. de excentrische oliekoelers.
    De vleugelribben gedeeld op het dikste deel en het deel voor de hoofdligger in de lengterichting (1 dimensionaal) verlengt t.p.v. de oliekoelers:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Electro aangedreven prototype van de Sea Fury gebouwd en gevlogen door Tjarko van Empel:

    [​IMG]

    ...en dat vliegt prima volgens Tjarko:



    Kan redelijk snel vliegen (geen geoptimaliseerde racer maar een schaalmodel qua outlines en doorsneden) maar kan ook behoorlijk langzaam zonder te overtrekken.

    Dit was trouwens ook zo`n puzzel,... geen enkele vleugelrib (per helft) is hetzelfde o_O

    [​IMG]

    Succes Ton!
    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2020
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb toch zo mijn twijfels wat er gebeurd als je hem na het dikste punt gaat strekken.
    Het effect zal beter zijn dan de volledige rib gaan strekken.
    Nou is ClarkY niet zo heel kritisch maar toch.
    De enige die er gefundeerd, zonder onderbuikgevoel iets over kan zeggen is Rick, dus @Rick NL waar ben je?

    GJ
     

Deel Deze Pagina