Vleugel Tip (na)bouwen?

Beste Modelbouwers,

Ik heb sins kort een zwever erbij. De Liberta 400 (volgens mij was hij van Graupner)
Maar er miste de rechtse vleugel tip. Hoe kan die het beste (na)bouwen?

Hier wat foto's van de linker:

img8218x.jpg

img8216x.jpg

img8214r.jpg

img8212h.jpg

Op de foto's kan ik niet zien van welk materiaal deze vleugeltip is gemaakt.
Kan je beschrijven om welke bouwijze het hier gaat?
Als je mijn vraag kan beantwoorden kan ik jou verder helpen.

Johannes

Zelf ben ik een keer een winglet van een ASH-26 kwijtgeraakt.
Vervolgens heb ik uit hardschuim een kopie van de winglet gemaakt en die bekleed met glasweefsel / epoxy. Dat gaat prima.
Je moet dan wel fijn schuim gebruiken zoals EPS of Roofmate. Dat laat zich mooi schuren en je kan daarmee een perfecte kopie maken. Neem er de tijd voor. Gelet op de vorm van je winglet kan je er schuin een stuk balsa tegenaan lijmen.
Een alternatief is een balsa ribbenconstructie te maken die je gaat indekken. Dat is minder sterk. Het kan altijd voorkomen dat bij een landing de vleugeltip de grond raakt. De door mijn aangegeven constructie is dan voldoende sterk en bovendien zo gemaakt. Wel is het van belang om secuur te werken, de winglets zijn zeker van belang voor het voorkomen van te veel weerstand (vortex) aan de vleugeltip. Succes. Je heb een mooie zwever die zeker goed zal vliegen. Maarten

Omdat er verder niet echt een antwoord komt.. ik zou die ene tip die je nog hebt, gebruiken als 'mal'. Dus die slopen om te zien hoe het in elkaar zit en dan 2 maal nabouwen.

Reden.. je kunt nu wel zelf een tip gaan fabriceren, maar hij zal nooit hetzelfde wegen als de andere tip. Omdat het op de tip zit, is het moment van een gewichtsverschil tussen beide tippen erg groot; als 1 tip bv. 3 gram zwaarder is, ga je dat al merken in het vlieggedrag.

Daarom; bouw 2 nieuwe tips. Als je ze op dezelfde manier bouwt, zullen ze ongeveer hetzelfde wegen. Je kunt dan de huidige tip ontleden om te zien hoe je die twee nieuwe moet bouwen.

Ik persoonlijk zou gewoon een blok balsa-hout pakken, op maat zagen en schuren totdat de juiste vorm heeft. Vervolgens bekleden met een matje en G4, en klaar ben je...

Ik persoonlijk zou gewoon een blok balsa-hout pakken, op maat zagen en schuren totdat de juiste vorm heeft. Vervolgens bekleden met een matje en G4, en klaar ben je...
Als je ze toch gaat bekleden met een matje en G4, kan je ze ook snijden en schuren uit een blok schuim. Werkt makkelijker en is lichter.

als 1 tip bv. 3 gram zwaarder is, ga je dat al merken in het vlieggedrag

3 gram gewichtsverschil op een viermeter zwever ga je niet merken.
Het kan geen kwaad om na het maken van de winglet beide vleugels te wegen en bij duidelijke afwijking een stukje lood toe te voegen in de tip van de lichtste vleugel om het geheel uit te wegen.

Verder sluit ik mij aan bij het advies van Bart, pak gewoon een stuk schuim, EPS of Roofmate laat zich makkelijk verwerken en je bent zo klaar.

Succes.

Maar kan ik als ik dat schuim goed heb geschuurd enz. en er een matje met g4 eroverheen zit.
Hem dan nog folien?

Foliën over glas gaat niet. Even een spuitbus wit (Motip) bij de Hubo halen en je bent zo klaar. Wel even vooraf een laagje primer voor kunststof (Histor). Het mooiste is een paar lagen van deze primer aanbrengen, dan schuren en spuiten, je krijgt dan een mooi resultaat. Succes. Oh ja, een stuk EPS of Roofmate is vaak wel te vinden in de container bij een nieuwbouwproject. Regelmatig liggen daar hele platen die worden weggegooid. Geen piepschuim gebruiken, dat is te grof om mooi te schuren.

Laat je nog even een foto van het resultaat zien?

Johannes heeft helemaal gelijk, G4 vreet EPS of Roofmate op :puppydogeyes:, je kan inderdaad beter epoxy gebruiken, daar had ik overheen gelezen. Succes

Ik ga vanavond denk ik beginnen. Alleen ik denk toch dat ik het eerst met hout ga proberen omdat ik dan gewoon kan folien. I.p.v Spuiten.

Ben begonnen met het nabouwen van de vleugeltip. Ik ben toch wat eigenwijs en ben begonnen hem van balsa te maken.

Ik heb hem open gebroken:

img8232e.jpg

Toen begonnen met de ribben na te maken lukte aardig:

img8233.jpg

Ben begonnen met de onderkant na te maken en toen de voorkant alleen dat zorgde voor wat problemen is erg moeilijk na te maken is nog steeds niet goed gelukt moet overnieuw.
Het is vrij lastig om de goede vorm van de voorkant te krijgen.
(Heeft iemand een goede tip?)

img8236i.jpg

Hier totaal plaatje met ribben:

img8234.jpg

Moet nu alleen nog het uit einde en de voorkant en 2 bovenkantjes maken.
En dan is die klaar :D

Ik vind het wel gedurfd om die tip in een ribbenconstructie uit te voeren... maar het is zowiezo al een flinke gewichtsbesparing. Ziet er goed uit.

Suggestie voor het maken van ribben.

ribben.jpg

Een sjabloon (schuur sjabloon) voor de voorlijst.

sjabloon.jpg

Johannes

Weer een Kleine Update:

Heb vandaag de voorlijst opnieuw gemaakt is nu wel beter gelukt:

img8239s.jpg

img8238k.jpg

Alle ribben en de voorlijst erop gelijmd en even aan de vleugels vast gemaakt:

img8241s.jpg

Moet nu de bevestiging aan de vleugel gaan maken zijn 2 stalen pinetjes die uit de tip kommen en die in vleugel gestoken kunnen worden. En het uiteinde van de tip namaken
al wel aan begonnen alleen is best lastig nog om dat mooi na te maken.

img8242z.jpg

Nog bedankt voor alle tips!

Zo, ik vind dat het behoorlijk goed aan het lukken is.
Ik vroeg me al af, de uiteinden van die tippen stonden toch wat meeer omhoog?! Maar die komen dus nog.
Ik denk als je je tippen eerst onder & boven afmaakt, en de uiterste tipjes dan, grof uitgesneden, er tegenaanlijmt, in de juiste hoek, en dan pas die uiterste tippen de juiste vorm gaat geven met schaaf & schuurpapier, dat dat het handigste zal gaan.
Maar het ziet er al erg goed uit.

Back