Voor mijn profielwerkstuk bouw ik een modelvliegtuig. Met onderzoek naar vleugels motor en propeller. na een paar weken onderzoek had ik 3 profielen gekozen om te testen in de verticale windtunnel van de TU Delft. Het eerste profiel was de vleugel die bij het bouwpakket trainer 1600 zat( in vervolg genoemd std vleugel). Tweede test profiel was de NACA 2409 en de derde was de NACA 4406. Ik had in het draadje van de trainer 1600 van plotterwelt al gevraagd wat zijn keuze voor het profiel was maar ik ga liever hier verder om wat meer mensen te bereiken en zijn draadje niet te vervuilen. Het onderzoek had als hoofdgedachte zo hoog mogelijk overtrek hoek.
onderzoek is gedaan bij een snelheid van 56,2 km/h
uitkomst van het onderzoek de std vleugel.
levert redelijk wat lift vleugel stallt bij 15 graden en verliest daarna snel lift.
NACA 2409 levert wat meer lift bij kleine hoek maar levert minder lift op het moment dat deze ook stallt bij 15 graden maar deze verliest daarna wat minder snel lift dan het std profiel.
NACA 4406 levert minder lift bij kleine hoek dan de std vleugel en NACA 2409 Maar levert bij 15 graden als ook deze begint te stallen. Meer lift dan de andere twee profielen. En wat mij bijzonder opviel was dat de lift afname na stall heel langzaam ging.
Dus leek mij de NACA 4406 profiel de beste om te gebruiken, wat is jullie mening ?
Iemand een idee hoe je een grafiek invoegt op het forum uit een exel bestand ?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
nog een foto van vleugel in test opstelling
Alvast bedankt.
mvg.
Andreas
onderzoek is gedaan bij een snelheid van 56,2 km/h
uitkomst van het onderzoek de std vleugel.
levert redelijk wat lift vleugel stallt bij 15 graden en verliest daarna snel lift.
NACA 2409 levert wat meer lift bij kleine hoek maar levert minder lift op het moment dat deze ook stallt bij 15 graden maar deze verliest daarna wat minder snel lift dan het std profiel.
NACA 4406 levert minder lift bij kleine hoek dan de std vleugel en NACA 2409 Maar levert bij 15 graden als ook deze begint te stallen. Meer lift dan de andere twee profielen. En wat mij bijzonder opviel was dat de lift afname na stall heel langzaam ging.
Dus leek mij de NACA 4406 profiel de beste om te gebruiken, wat is jullie mening ?
Iemand een idee hoe je een grafiek invoegt op het forum uit een exel bestand ?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
nog een foto van vleugel in test opstelling
Alvast bedankt.
mvg.
Andreas
Laatst bewerkt door een moderator: