Vleugelbalans

ik vlieg ook best vaak op de hei bij de schaapskooi een prachtige plek!
ik vlieg er alleen dan met een holiday (50cm span pilonracertje) of een bonsai dlg.

maar leuk dat de vluchten zo leuk gingen maar het is niets voor mij om vrijevluchtmodellen te hebben ik heb liever zelf de touwtjes in handen ;)

het was weer plezant. Lekker gevlogen maar doordat het kritisch blijft het ding recht op de wind te lanceren ook een aantal misstarts gehad waardoor het toestel aangelijnd bleef en een mooie halve cirkel maakte om vervolgens de neus tegen de grond te smijten. Wederom lang lever de elastieken! Alleen het stabilo is enkele malen gebroken en op een gegeven moment hielp ook daar geen secondenlijm aan.

Inmiddels is thuis een nieuw stabilo gesneden.

Ook de Piper bleef niet vrij van schade. Het blijft een windgevoelig gevalletje. Met enkele veldreparaties konden we daar ook mee verder en enkele aardige korte vluchtjes mee maken.

Tot slot hadden we een collectie Revell balsa Tuff birds bij ons voor het betere gooi en smijtwerk. Letterlijk dingen van enkele centen maar een geweldige manier om meer gevoel te krijgen voor de balans van een vliegtuigje. Omdat de onderdelen slechts 2D zijn zijn bij schade zo reparatiestukken gesneden (en hele kopieën gemaakt).

Voor wie ze niet kent, kijk hier.

ik vlieg ook best vaak op de hei bij de schaapskooi een prachtige plek!
ik vlieg er alleen dan met een holiday (50cm span pilonracertje) of een bonsai dlg.

maar leuk dat de vluchten zo leuk gingen maar het is niets voor mij om vrijevluchtmodellen te hebben ik heb liever zelf de touwtjes in handen ;)

Zeker een prachtomgeving! Bovendien is het 's morgens nog lekker rustig.

En wat die touwtjes in handen betreft, met VV modellen kan je meer sturen dan je misschien denkt. Door het toestel goed te trimmen kan je hem zo laten vliegen als je zelf wilt, windstoten daargelaten.
Toegegeven, je kunt niet afwisselende vliegpatronen maken maar met timers kun je nog leuke dingen uithalen!

DHG500 zei:
Naar aanleiding van een aantal tips en trucs op een andere website hebben we de meest gladde kant van het papier aan de onderzijde van de vleugel naar onderen gericht. Aan de bovenzijde van de vleugel is juist de (marginaal) ruwere zijde naar boven gericht. In theorie zou dat iets meer lift moeten geven.

hmm kun je die website ff mailen? mij is altijd geleerd dat bovenkant van de vleugel liefst superglad is, omdat daar de meeste weerstand zit, enkel als je in de buurt van de stallspeed komt dat je misschien ruw oppervlak wil hebben waardoor je de grenslaag activeert en langer langs de vleugel blijft lopen.

betekend vaak dat je een lagere stallspeed hebt, echter vraag ik mij af of het opweegt tegen de hogere weerstand in dit geheel. (weet niet hoeveel ruwer de bovenkant is trouwens)

Back