vleugelbevestiging op rolroertrainer

wicky

verslagschrijvers
Hallo allemaal !

Heb een prachtige rolroertrainer op de kop getikt.
De hoofdvleugel zit met 4 bouten op zijn plaats....
Dit hoort toch met elastieken ??
Of is het met bouten (kunstof breekbouten !) beter ?

Wie weet dit...

Groet, Wicky

het kan allebij, elastieken en bouten. het gaat er om dat de vleugel langer heel blijft bij en krasch doordat de bouten of elastieken breken/rekken.

de oplossing van de bouten is natuurlijk veel mooier als die elastieken, ooit een echt vliegtuig gezien waarvan de vleugels met elastiek vast zaten? daarbij hebben de bouten natuurlijk veel minder luchtweerstand.

iedereen zal wel zoals altijd zijn persoonlijke voorkeur hebben.

Groeten Halmar

Weinig aan het verhaal van Halmar toe te voegen.

Veelal is de oplossing met bouten stijver (let op niet perse sterker). Het prettige van een stijve oplossing is dat de romp goed naar de vleugels luisterd als je met rol stuurt dus. Als je genoeg elastieken gebruikt werkt dit natuurlijk even goed.

Kortom, vooral een cosmetische punt.

Wat wel is. Elastieken verouderen en worden op den duur bros, iets wat niet altijd gecontroleerd wordt. Bouten hebben niet echt last van veroudering dit is praktisch je hoeft niet zo op te letten. Als je bouten gebruikt en je hebt met een tip de grond geraakt => bouten weggooien en nieuwe pakken, je weet niet op er een verzwakking is ontstaan ook al is/lijkt de bout nog heel.

Plastieke breekbouten zijn ok, die kan je gewoon gebruiken.
4 breekbouten... mag ik gokken, is het een Progo van Robbe?

Waarom heten die krengen breekbouten? Bij de meeste crashes waar de vleugels met dit soort bouten vast zatten heb ik die nog nooit zien breken.

Indien de montage van dit spul perfect is worden die bouten doorgesneden bij het afschuiven van de vleugel. Let erop dat de vleugel precies op de plank rust waar de bouten ingedraait worden. Als dit perfect op elkaar ligt dan worden de bouten doorgesneden alsof het in een schaar zit. Zit er ruimte tussen dan kunnen de bouten bewegen en zullen ze werken als slechte schokdempers en heel blijven waardoor de rest van de constructie breekt.

Hallo allemaal,

IK heb een vraag:

IK wil een piper cup kopen ( 3 kanaals) om te beginnen met het echte vliegen. Maar wie kan daar wat informatie overgeven wat ik er later mee verder kan.

alvast bedankt!!!

Hoi,

je zei een piper cub 3 kanaals, hmmmmmmmmmmmmm, 1 servo voor gas, 1 voor hoogteroer, en 1 voor rolroer of voor rudder. Of niet?

Een piper cub is niet het makkelijkste vliegtuig mee te beginnen, eigenlijk als je begint kan je beter eentje met een neuswiel nemen en met V-stelling in je vleugel. De piper cub heeft namelijk geen V-stelling. Ik raad je eerder een taxi 2 aan of een Jamara TRI-30, De laatste heb ik zelf mee gevlogen, een zeer makkelijk en vliegbaar vliegtuig. Het is wel een 4-kanaals vliegtuig. Bij de 2e les modelvliegen kon ik al landen, dus zo mooi en makkelijk vliegtie. :wink:

Maar een Piper Cub is een niet al te makkelijk begin model. Maar je kunt er altijd mee beginnen :roll: :? :wink:

gr. Kelvin

Theo Coenen zei:
Waarom heten die krengen breekbouten? Bij de meeste crashes waar de vleugels met dit soort bouten vast zatten heb ik die nog nooit zien breken.

Helemaal mee eens. Ten eerste de ruimte zoals je al beschrijft. ten tweede omdat de meeste (ihom in my humble opinion) er te zware bouten in zetten. 4xM5 (en soms zie ik 4xM6!!!!) in een rolroertrainer zal niet gauw knappen nee..... en dus is het doel weg.

Mark

Back