vleugelbevestiging

In mijn vakantie heb ik een zwever gekocht, de last downxxl, nu vind ik de bevestiging aan de romp mager.
Er is een dikke stang die door de romp bijde vleugels ingaat
er zijn twee kleine ijzeren stangen waar de achterste loos in de romp gaat en de voorste in een messingen buis.
8O
Blijft dit zitten? zo nee, hoe zet ik de bijde vleugelhelften dan goed vast?

Groetjes van Roontje :roll:

He, wat leuk. Die heb ik ook net gekocht.

Een bouw verslag staat hier, zij gebruiken de originele bevleugel bevestiging. Die zal dus wel volstaan, d.w.z. de vleugel blijft wel zitten. http://www.rc-network.de/magazin/artikel_02/art_02-0033/art_02-0033-00.html

En ik heb ergens een test verslag gelezen, waar ze de vleugel bevesting hadden vervangen door de graupner/conrad vleugel bevesting (X. Rietzler Elektro-Zicke? TEST: »Last Down XXL«) Maar kan deze link niet meer vinden.

ps: Wat voor versie ga jij vliegen, electro of zweef?

Eric, ik heb de electro.

En ik dank je voor je artikel, zeer mooie foto's.
Maar ik vertrouw de aansluiting nog steeds niet.

Groeten van Roontje

Vandaag eerste test zweefvlucht gemaakt. :twisted:
Ietswat harde landing, stond teveel down getrimd.
De hoofdvleugels bleven zitten, het hoog-laag servo in de staart niet(zal er een paar parkertjes in zetten) :oops:

Groeten van Roontje. :P

De eerste vluchten zijn altijd moeilijk. Maar de schade valt gelukkig mee.

Maar de vleugelbevestiging is dus in orde! Daarnaast zal er weinig kracht op komen te staan tijdens het vliegen, behalve bij een crash. En dan kan het beter los gaan, dan afbreken.

[off topic]
Ik denk er zelf aan om mijn mega 22/30/3 (10 cellen) met een 11x6 prop er in te bouwen. Daarmee zou ik hem (naar mijn gevoel) wel de lucht in krijgen. Gewicht is ongeveer 2,8kg

Wat voor motor setup gebruik jij? En wat voor gewicht heeft ie van jouw?

Hoe heb jij je wingtips vast gemaakt? Kreeg de tip om het bovenste stukje ervan, met een stukje tape vast te maken. Omdat zo nogal eens tijdens transport beschadigen.
[/off topic]

mij mij zit er een mega 22/45/3 met een 12-6 klapprop en 12cellen,
wat hij weegt weet ik niet maar het is niet niks.

wat de wingtips betreft, die heb ik vast geplakt.
Alles heeft zijn voor en na, of zo als een bekend nederlander zij, :? alle voordeel heb een nadeel.

Groeten, Roontje. :P

Inderdaad, hij weegt niet niks.

Een eenvoudig test zweefvlucht, kost de nodige moeite. Maar meestal is er wel een vrijwilliger te vinden op het veld ;)

Ja, afgelopen weekend mijn eerste handstarts gemaakt. Gewoon zwevend komt ie dan al het hele veld over. 100m is niks. En dat gewoon na een handstart.

Echt een super kist. Ben zeer blij met mijn aankoop. Een echte aanrader.

Voor de lezers een paar foto's (niet die van mij)

18.jpg

24.jpg

nou, de mijne dook bij de start naar links, klapt op zijn neus en is zijn schoonheid kwijt. :oops:
k heb 'm te stijl omhoog gegooid, kan 'm beter naar beneden gooien(is de klap niet zo hard) :cry:

nooit een model omhoog gooien, dan krijg je de alom bekende overtrek. en klapt het model over een vleugel weg naar de grond.

@Theo,
Natuurlijk moet je een model nooit omhoog gooien, lijkt me een goede algemene regel.

Toch kan het wel, een DLG (Discus Launch Glider) moet zelfs op deze manier gelanceerd worden. Bij een grote zwever is het theoretisch dus ook mogelijk maar in de praktijk zal het niemand lukken om een dergelijke zwever hard genoeg te gooien.

@roontje,
Ik probeer altijd iets onder de horizon te mikken, dat vindt ik zelf een pretig punt om vast te houden bij het werpen. Denk dat een LastDown XXL ongeveer 1 op 25 vliegt (schatting). 1 meter omlaag = 25 meter verder. Dus das bij mijn lengte al gauw 50 meter verder op. Als ik omhoog zou gooien is het veld te klein......

sorry hoor, maar omhoog gooien is niets mis mee.
mits je motor krachtig genoeg is en je voldoende tegenwind hebt.
de tegenwind is namelijk nodig om druk op je roeren te hebben.
die was er niet en is en blijft het een domme inschattingsfout van mij.
Groeten. :oops:

<quote>
sorry hoor, maar omhoog gooien is niets mis mee.
mits je motor krachtig genoeg is en je voldoende tegenwind hebt.
de tegenwind is namelijk nodig om druk op je roeren te hebben.
die was er niet en is en blijft het een domme inschattingsfout van mij.
Groeten.
</quote>

Ideetje, geen idee of het ook klopt...

In normale vliegstand zorgt de wind er bij het lanceren van je toestel voor dat de luchtstroming langs je vleugels groter is. Als je het toestel echt sterk met de neus omhoog gooit is invalshoek van de wind veel te groot. De wind zorgt dan dus niet voor extra draagkracht. Als het model sterk omhoog wordt gegooid is het zijn snelheid al snel kwijt en overtrekt het model.

Vandaag gevlogen en de vleugel bleef in deze hevige wind zonder probleem zitten, de vleugel bevestiging is dus betrouwbaar.

voor mij was de last down xxl zeer nerveus te vliegen, ging als een wilde omhoog en als een snelle neer en de landing was er een die zacht maar met een lange loop was.

mischien toch een mooi weer kist?

groeten, Roontje. :roll:

De XXL heeft een al wat ouder, maar zeer geschikt all round Eppler 205 profiel. Dit profiel zweeft best heel goed en komt ook goed door de wind. Het mag geen probleem zijn de XXL met wind te vliegen.

Misschien heb je pech gehad veel turbulentie te treffen...
:D

Back