Vleugelbuis voor 2.5m Laser 200.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Hallo allemaal,

Ik vlieg nu een tijdje (meer dan 2 jaar) met een Laser 200 van 2.5m spanwijdte, maar dat weten de meesten wel denk ik. Ik heb destijds als vleugelbuis een gfk exemplaar gekocht op de beurs in Dortmund bij een of ander gespecialiseerd kraampje. Het probleem is alleen dat wanneer ik een harde snaproll maak, de vleugels doorbuigen waardoor ik dus als het ware een tijdelijke V-stelling krijg. Sinds ik door een clubgenoot erop attent gemaakt ben doe ik wat voorzichtiger met het toestel, omdat ik bang ben dat de pijp een keer breekt, met alle gevolgen van dien. Ik heb al een stuk bezemsteel met flink wat epoxy in de buis gelijmd, maar na wat testen gisteren bleek dat het probleem grotendeels nog bestond. Ik zal dus toch iets anders moeten gaan verzinnen, er komt een keer een moment dat het misgaat vrees ik..... :roll:

Nu mijn vraag; ik ben dus op zoek naar een (aluminium de beste keus denk ik?) buis met een buitendiameter van net geen 22mm, om precies te zijn 21.7mm. Eventueel is 21mm ook goed, dan smeer ik er wel een dun laagje epoxy op of o.i.d. Eventueel kan ik dit jaar in Dortmund mogelijk dezelfde buis kopen, als iemand een goede en sterke buis weet die ik er wéér in kan lijmen, maar die niet doorbuigt. De buitendiameter is dus 21.7mm en de binnendiameter zo'n 18mm. Iemand enig idee welke (gespecialiseerde?) bedrijven/winkels dit soort specifieke maten leveren?

Een grotere diameter buis is geen optie, aangezien de hulzen al in de vleugelhelften gelijmd zitten....

afb19739.jpg


L01.jpg


De plaatselijke bouwmarkten hebben niets in die maat....

Ik vond nog een oud filmpje, als je goed kijkt zie je de vleugels een beetje doorbuigen;

http://video.google.nl/videoplay?docid=2657665198534156055

B.v.d.
 
Je vleugel buigt door? Je lijmt dan een bezemsteel in de koolbuis en nog buigt de vleugel door? Kijk dan eens de buisjes (hulzen) in de vleugel na, ik ben bang dat daar het probleem zit en niet bij die koolstof/bezemsteel.
 
De buis is gfk theo, geen cfk. De hulzen in de vleugel zitten muurvast, die zijn ook verstevigd;

afb19770.jpg


afb19772.jpg


We hebben op de grond ook getest door met 2 man ieder een vleugeltip op te tillen, het is echt de buis die doorbuigt.....

Grt.
 
maar dan nog, die bezemsteel zal niet veel kunnen buigen op dat stukje en al helemaal niet als die met epoxy in die glasvezel buis is gelijmd.
 
Desalniettemin ben ik toch nog steeds op zoek naar een buis. Je moet niet vergeten dat het hier om een kist van 9kg (zonder brandstof) gaat, de krachten bij een goede snap zijn enorm...
Het licht echt aan buis, als ik hem over de rand van m'n bed leg en op beide uiteinden duw, dan buigt hij door, laat staan wat hij in de lucht te verduren krijgt :?

Grt.
 
Ik zou dan proberen om 22 mm buis van alu of koolstof te vinden, daarna even langs iemand met een flinke draaibank om dat kleine beetje op de uiteinden eraf te draaien.
22 mm is een standaard maat, moet dus geen probleem zijn.
Het snippertje erafdraaien is ook niet moeilijk.
 
Een 22mm buis van aluminium is denk ik ook niet stijf genoeg en denk ik ook niet sterk genoeg.
Een 22mm koolstofbuis misschien wel, maar ook deze zou ik te dun vinden. Ik zou een nieuwe vleugel bouwen.
 
is wel de mooiste oplossing, maar om nou een hele nieuwe vleugel te gaan bouwen hiervoor..

Dan toch maar die hulzen eruit halen. Nieuw bouwen kan altijd nog.

Dat, of gewoon een 2e buis plaatsen een stukje verderop?

Wat ik niet helemaal volg.. volgens jou kan hij in de vleugel niet buigen. Dan moet hij dus in de romp buigen. Is het dan geen optie de huls (oid) in de romp te verstevigen? Als hij daar ook niet buigt, dan is er iets anders mis. Hij moet ergens buigen en op het contactvlak tussen romp en vleugel zou dat niet moeten mogen kunnen..
 
beetje buigen is toch niet een probleem? ik bedoel, het is houtbouw...hout werkt altijd en het kan beter buigen dan barsten denk ik dan...maar ik kan me voorstellen dat het je niet echt een prettig gevoel geeft. het betekent trouwens wel inderdaad dat de buis in de romp incl de huls in de romp moet buigen. kun je die huls niet wat verstevigen?

ik heb trouwens ook wel de mening dat glasvezel niet stijf is. koolstof veel meer. evenals alu....misschien idd vergroten met koolstof? of zelf een koolstof pijp maken?

21 mm is ook wel een beetje een kleine diameter voor een dergelijke kist denk? op mn funtana zit een pijp van 25 mm...misschien toch idd gewoon naar een grotere diameter gaan? ik heb overigens wel een alupijp van 21 liggen nog...weet alleen niet of ie lang genoeg is (36,5 cm; wanddikte 0,85mm)
 
Hezik: Je schrijft precies wat ik ook denk.

Gezien de foto van het triplex schot wat 'om' de pijp zit kan de pijp daar niet buigen. De pijp kan dus alleen buigen in het stuk wat niet in de vleugels zit. Het kan dus een idee zijn om de huls die in de romp zit aan een spant vast te lijmen zodat deze ook niet kan buigen. Dan hou je in principe een heel klein stukje tussen de romp- en vleugelhuls over wat niet ondersteund is, maar dat is zo klein (5-10 mm max) dat daar niets kan buigen.

Hoe zit de vleugelhuls verder in de vleugel? Alleen in dat triplex schot? Zit er nog een stevige wortelrip in die de kracht over de wortel verdeeld? Anders hangt dat triplex schot alleen aan de boven en onder indekking...die kan ook gaan buigen.

Suc6
Winfried
 
Hoi Alexzzz,

Kijk eens bij Ralf Petrausch, dit is een Big Scale schaalbouwer en heeft vanalles. Wel een beperkte website, verkoopt hoofdzakelijk via catalogus. Maarrrrrrrrrrrrrr;

Hij staat ook in Dordtmund. 8) 8) 8)

Hier heb ik ook mijn buis/steekverbinding vandaan, en hij heeft buis van buitenmaat 18mm, die kan je dus in jou buis lijmen met binnenmaat 18mm. Hij heeft tevens nog Verstevigingsbuis voor binnenin de 18mm.

Op deze manier moet je het wel kunnen redden.

gr. Teus
 
Even voor de goede orde; zodra ik met 2 man aan de tips het toestel optil, dan zie je dat de onderkant van de vleugels gaan wijken van de romp, het buigpunt zit dus precies tussen de vleugels en de romp, er zit geen enkele bewegingsvrijheid in de romp of in de vleugels zelf. De lengte van de pijp is trouwens 65cm.

@rhelie; ik heb zelf geen draaibank, en ik denk ook dat het moeilijk is om zo'n lange pijp af te draaien?

@Hans; een nieuwe vleugel bouwen is geen optie, er moet vast wel een buis te vinden zijn die sterk genoeg is. of vraag ik echt iets onmogelijk?

@Christiaan; ik had ook beter een grotere diameter pijp kunnen nemen, maar daar is achteraf niets meer aan te doen helaas.

@Teus; ik zal zeker eens kijken op Dortmund :thumbsup:

Grt.
 
Omdat ik denk dat de buis los door de romp gaat , (hoe zou hij anders kunnen buigen) zou je ook stroken modelbouwtriplex (8mm 10 lagen)hoogkant boven en onder de buis kunnen lijmen. :wink:

pict0023kn3.jpg


Dan buigt er niks meer in de romp. :lol:

22,7 find ik ook aan de kleine kant bij 3D voor een 9,5kg kist
3W extrafun heeft 20mm alu bij 5kg vlieggewicht.

tot 2 m kisten bouw ik 30mm in, bij 2,5 m 40mm

Mvg Johan
 
Verstevigen van de huls in de romp zal (nogmaals... :? ) geen zin hebben, het buigen vindt daar niet plaats. Ik zou op die plek wel kunnen verstevigen, maar dat lost het probleem niet op;

HPIM0664.jpg


Grt.
 
Als het buigen alleen maar op de plekke buiten de romp is, zijn er in mijn ogen maar 2oplossingen:
1. dikkere buis. Maar dan moeten de vleugels wel open.
2. Stijvere buis. Aluminium is alleen maar zachter volgens mij. Die buigt dus meer door. En wat buigt breekt op den duur. Koolstof zou misschien kunnen, maar is dat op deze maat? Bovendien het gevaar van koolstof is dat het alles of niks is. Het buigt dus nauwelijks, maar het breekt meteen. Misschien nog verenstaal erin doen?

Misschien kan iemand met wat meer materiaalkennis hier nog wat corrigeren/toelichten???
Voor mijn gevoel lijkt me optie 1 het veiligst...
 
plotterwelt zei:
Omdat ik denk dat de buis los door de romp gaat , (hoe zou hij anders kunnen buigen) zou je ook stroken modelbouwtriplex (8mm 10 lagen)hoogkant boven en onder de buis kunnen lijmen. :wink:
Johan, ik denk dat jij hier de juiste conclusie trekt. De buiging moet in het stukje in de romp plaats vinden en zal je daar moeten bestrijden.
 
Alexzzz zei:
De buis is gfk theo, geen cfk. De hulzen in de vleugel zitten muurvast, die zijn ook verstevigd;

afb19770.jpg


afb19772.jpg


We hebben op de grond ook getest door met 2 man ieder een vleugeltip op te tillen, het is echt de buis die doorbuigt.....

Grt.




plotterwelt schreef:
Omdat ik denk dat de buis los door de romp gaat , (hoe zou hij anders kunnen buigen) zou je ook stroken modelbouwtriplex (8mm 10 lagen)hoogkant boven en onder de buis kunnen lijmen.

Johan, ik denk dat jij hier de juiste conclusie trekt. De buiging moet in het stukje in de romp plaats vinden en zal je daar moeten bestrijden.

Zou kunnen, omdat de buis in de vleugel stevig gevangen zit tussen de triplex versteviging ( zie foto )
 
Meten is weten. :wink:

Vleugels er aan en de enden op 2 stoelen.

Klein waterpasje op de romp boven de buis.

Dan met een schuifmaat met 0,01 nonius meten bij het ronder drukken van de romp en bij het optillen van de romp.

Ik denk dat je toch raar gaat kijken Alexzzz

Mijn tip is meer dan 1mm verschil. :oops:
En bij snaprollen komt meer kracht als jij mag drukken :lol:

Mvg Johan
 
Indien het een buis is en geen staaf, dan lijm ik er vaak een sleutel in. Een lat van vliegtuigmultiplex maken met de breedte gelijk aan de binnendiameter van de buis. In de hoeken verstevig je de lijmnaad met een carbon rooving. Dit is wel een héél smeroge klus, en de buis moet steeds zo staan dat de sleutel verticaal zit. Dan is je probleem hoogstwaarschijnlijk wel opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top