Vleugelmal lost niet

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Viperman, 6 nov 2011.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Weer war verder

    Zo, de laatste tijd zeer intensief bezig geweest met de mallen.
    Wat een werk, maar ben er bijna mee klaar.

    [​IMG]

    De neus staat in de "steigers" om met de eerste mal helft te beginnen, totaal bestaat deze mal uit 3 delen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste helft klaar om te drogen.

    [​IMG]


    [​IMG]

    De 2e helft klaar om mee te beginnen.

    [​IMG]

    En als laatste de 3e helft.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En klaar om te drogen.

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Winglet

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    [​IMG]



    De andere Winglet mal ook klaar.

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Vleugelmal

    De vleugelmal in progress

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ook deze loste weer perfect, niet te vergelijken met de andere vleugelhelf, waar dit topic mee gestart is:rolleyes:

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] gwe

    [​IMG]


    Hierboven enkele resultaten en gesneden glasweefsel klaar om te verwerken.

    Nu moeten alle mallen nog nabewerkt worden, zodat scherpe randen weg zijn en de mallen goed te hanteren zijn.

    Daarna ga ik nog door met de mallen van de romp, luchtinlaten en cockpit frame.

    Dan alle mallen poetsen en kunnen we eindelijk producten gaan maken.


    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    ik kan maar een ding verzinnen RESPECT..........

    gr geoff
     
  6. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Inderdaad respect, dit kost echt een hoop tijd en niet te vergeten geld het maken van mallen. Je moet dit zeker niet gaan doen om er maar 1 product uit te halen.
    Weet je nu eigenlijk wat de exacte oorzaak is van het niet eerde lossen van de mallen?

    succes verder met je project!

    mvgr Michiel
     
  7. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Tja, volgens mij hebben er verschillende oorzaken toe geleid dat het in het begin fout ging.
    Een ding is zeker en dat is dat de eerste (chinese) verflaag een slechte hechting heeft en daardoor snel los komt tijdens het lossen.
    Maar ik denk ook dat de laatste verflaag niet glad genoeg was, waardoor het lossen ook moelijker ging, dit is wel bewezen doordat ik 2 totaal verschillende lossystemen gebruikt heb, met beide een negatief resultaat.
    Nu heb ik de nieuwe verflaag zeer gladgeschuurd en , voor mijn doen, veel in de wax en autopoets gezet, dit resulteerde in een zeer goede lossing(ik ga het dus wel vaker doen zo :D)de mal viel gewoon open :banana:.
    Het was allemaal wel veel werk, maar vond het beter zo dan alles kaal schuren en opnieuw te laten spuiten, dat had meer werk en centjes gekost.

    Voorheen heb ik ook wel pluggen laten spuiten bij een spuiter en daar heb ik nooit problemen mee gehad, moet er wel bij zeggen dat ik nooit om een type verf gevraagd heb, dus misschien heb ik voorgaande keren altijd geluk gehad en deze keer niet:(

    MVG

    Edwin.




    Thanks:oops:
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als je de keus hebt, gebruik 2K PU lak, dat geeft veruit de minste problemen. Enige 2 nadelen: spuiters hebben soms een hekel aan spuiten met dit materiaal (lastiger te spuiten dan een acryl) en het heeft 7 dagen nodig om voldoende uit te harden, en dat is niet te versnellen. (haastige spoed...)
     
  9. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    lossen

    ...
     
  10. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    lossen

    Edwin, tsjonge wat ben ik blij voor je dat het bij die ene vleugel helft is gebleven!
    Ik vind dat je prachtig werk levert; petje af.
    Secuur polijsten en waxen is dus zoooo belangrijk!

    Gefeliciteerd,

    HJ
     
  11. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Dank je HJ.

    2 weken geleden begonnen met het rompachterstuk een week lang schuren, polijsten en waxen.:hammer:
    Daarna de flens gemaakt en afgewerkt.
    Vandaag het eerste deel gemaakt.
    Dit word een 4 delige mal, foto's zeggen meer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Mallen zien er mooi uit. Wat is je opzet van de mallen. Reproductie?

    gert-jan
     
  13. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Het origineel was heel erg zwaar en kon ik van iemand lenen die er ook van baalde dat het zo zwaar was, als de mallen klaar zijn ga ik eerst een paar modellen uit maken en dan eindelijk VLIEGEN.

    MVG

    Edwin.
     
  14. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Romp

    Zo, weer wat verder, de grootste mal is nu klaar, bestaat uit 4 delen en weegt meer dan 30 kg:cool:.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De foto's spreken voor zich.

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    per vat?

    Allemachtig!

    Ik lees met bewondering dit draadje door.... Zelf heb ik wel eens een mal gemaakt van een romp van een zwever, maar dit is wel even andere koek... :worship:

    :shock:Volgens mij koop jij jouw epoxy in per vat????

    In ieder geval mooi werk en succes!

    :proost:
     
  16. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi,

    pva zo ik nooit gebruiken omdat je dit altijd terugziet in je mallen..voor al mijn productie mallen gebruik ik of norpolW70 of en dit werkt super PAT was van emc vega..een laag of 6 oppoetsen en er hecht niets meer op.
    Met lossen wil perslucht wel eens helpen langs de randen tussen je plug en mal spuiten en hij plopt eruit.
    succes ruud
     
  17. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Je ziet het altijd een beetje terug, dat ben ik met je eens, maar al mijn modellen worden daarna nog gespoten en dan zie je er niets meer van.

    Ik ben weer een stukje verder, alle (epoxy) mallen zijn nu klaar, alle randen afgeslepen, scherpe randjes weggehaald en alles afgewassen.

    Nu kan ik beginnen met het poesten van alle mallen, ook dit zal weer een hele klus zijn, zonder zichtwerk :rolleyes:

    [​IMG]




    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Holy f@%#!!!

    Goed bezig!

    HJ
     
  19. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Ik vraag me nu af of je gewoon een bestaande viperjet aan stukken hebt gezaagd of dat je de plannen hebt van een viperjet. Ik wil wil na mijn mini viper graag ook eens een keertje
    Een iets grotere bouwen van ong. 80cm span maar er zijn nergens plannen te vinden.... Heb jij die misschien? Gaat enkel om een blueprint met doorsneden

    Groeten Robert
     
  20. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Volgens mij heeft hij niets in stukken gezaagd of zelf de plug gemaakt.

    Als de je de foto's ziet, dan lijkt het een bestaande kit (geen idee wel merk). En deze kit hebben ze weer vermald. Het mag wat kosten, want mallen maken van zo'n groot model is niet goedkoop

    Waarom ga je niet voor de viper van thomahawk. Niet de mini versie, maar de versie die er als eerste was. Geschikt voor een minifan.
    Tomahawk Design ยป EDF Viper Jet
     

Deel Deze Pagina