Vleugelpennen lichter maken?

• Topicstarter Topicstarter Tom Berends
  • Startdatum Startdatum
T

Tom Berends

Guest
Beste mensen,
Omdat ik mijn Elipsoid (2,80) electrozwever zo licht mogelijk wil hebben, is het misschien een idee om de grote stalen hoofd-vleugelpen 100g? te vervangen door kunststof/koolstof. Ik heb wel ervaring met het verwerken van glasmatten, maar het maken van een koolstof versterkte vleugelpen is nieuw voor mij en lijkt mij een uitdaging.
Wie heeft ideeen / ervaring hiermee?
Alvast bedankt!

Lijkt mij te werken. Voor zover ik weet zij de ronde koolstof staven in de handelverkrijgbaar; misschien bij de vliegershops, misschien ook bij de modeelbouw winkels of elders (kijken in de gele gids). Passeende glasvezel buizen (waardoor electrische knakpulsen voorkomen worden) , zijn eventueel zelf te maken.

Dag Paul,
Mijn dikke vleugelpen bestaat uit 1 geheel en daar zit ook de voorgeprogrammeerde v-stelling in. Dat betekent dat ik die moet namaken. Bestaande koolstof staaf uit de winkel werkt dan niet denk ik. Ik zit te denken aan een mal, b.v. een aluminium buis die de juiste V-stelling heeft gekregen en die dan volledig vullen met in kunsthars gedrenkte koolstofvezels (heten die rovings?) Die alluminium buis moet je er dan later wel voorzichtig van af slopen.
Ik heb eens gelezen ergens dat een pen van 100gr dan tot 16gr kon worden teruggebracht; dat scheelt het gewicht van een cel!
Groeten, Tom

Je kan wel een koolstof staaf maken, maar voor dezelfde sterkte moet die wel dikker worden dan het staal.
De dikkere koolstof is dan ng steeds lichter dan staal, maar moet wel even sterk zijn.

Een ander punt dat je in de gaten moet houden is kerfwerking. Als het randje van de messing buis in de vleugle bij belasting in het koolstof drukt is het al vee eerder afgelopen.

Kortom: gaat dus niet zondermeer.

Overigens: Aluminium schijn je met gootsteenontstopper (natriumblabla...) te kunnen oplossen.

De Elipsoid kent volgens mij helemaal geen gewichtsprobleem. Het is natuurlijk leuk om te proberen hem lichter te maken, maar het effect zal denk ik nauwelijks te merken zijn in het vliegen. Het wordt dan nog meer een floater die je vooral bij licht weer kunt vliegen....... De thermiek eigenschappen zullen er niet of nauwelijks door beînvloed worden.

Ik heb zelf op deze wijze eens een stalen pen door een koolstof pen vervangen bij een schaalzwever die wel een gewichtsprobleem had. (Vleugelbelasting van > 85g/dm2) Want het is waar, het scheelt wel veel gewicht voor één onderdeel. Die van mijn ging toen van 246 naar 45 gram.

Zelf een pen met v-stelling er in kan natuurlijk wel, maar is wel risicovol. De structuur moet goed geperst worden om niet te los te zijn. Vandaar dat de koolstofpennen geëxtrudeert worden. Hoe je dit in een aluminiumbuis wilt doen......? Misschien is het verstandiger om de vleugel te opereren en een rechte pen te nemen met de v-stelling in de pen-opnamehulsen, door deze onder de goede hoek tegen of in de vleugelligger te lijmen.

:D

Mijn Elipsoid heeft niet een normaal gewichtsprobleem, maar ik vind dat de romp heel erg breukgevoelig is. Mijn gedachte was toen: dan maar minder gewicht in die romp. Dat heb ik al voor een groot deel voor elkaar door 2/3SC cellen te gebruiken en de speed600 met vertraging te vervangen door een Mega 28/20/10.
Je voorstel het v-stellingsprobleem te omzeilen door de vleugel te opereren begrijp ik, maar kan niet want de dikte van de vleugel is te gering daarvoor.

Tom.
Eelco heeft gelijk, waarom zou je die moeite op je hals halen, behalve als technische uitdaging.
Het is een wijdverbreid misverstand dat zwevers licht moeten zijn, in veel gevallen is dat helemaal geen voordeel, met een beetje wind valt er al niet meer mee te vliegen, het zijn "dweilen".
Een zwaarder model "steekt" beter, ofwel komt VERDER dan een licht model, gerekend vanaf dezelfde hoogte. 1/2mV2 meen ik......
In de klasse van jouw model zijn spanwijdte is een gewichtsvermindering van 100 gram naar 50-40 gram niet merkbaar. Als daarmede tevens de kans op vleugel-(hoofdligger-) breuk ernstig toeneemt...een verkeerde modificatie.
Kijk naar de 1/1 zweefvliegerij, de gewichten van de moderne machines liegen er niet om en bovendien nemen ze ook nog eens waterballast mee van 100-200(?) liter.
Ze halen glijhoeken die in een grijs verleden (in de tijd dat men licht wilde bouwen) voor onmogelijk werden gehouden.
OK, een licht model klimt sneller in de thermiek, of achter een e-motor, maar het gaat om het effect op het héle vliegbereik, niet alleen een deel van de eigenschappen.

Beste mensen,
Het nuttige van zo'n forum is dat je je eigen ideeen kan vergelijken met die van mensen die er meer verstand van hebben. En dat heeft gewerkt! Nadat ik met mijn al aardig afgeslankte Elipsoid (1605 gr) perpecte vluchten heb gemaakt (had getordeerde vleugels...) zie ik in dat het inderdaad geen zin heeft om verder gewicht te verwijderen. Zeker jouw verhaal Richard, was duidelijk.
Dus allen bedankt voor het meedenken!
Tom

Aanvulling van Richards verhaal voor elektrozwevers:
De mooiste manier is natuurlijk je zwever toch licht maken en het bespaarde gewicht vervangen door accu's.
Dan kom je met een elektro zwever op een mooi gewicht uit.

Algemeen voor elektrovliegtuigen: Op alles gewicht besparen behalve je accu's (maar goed, we zitten hier in zwever forum)

Nog even opgezocht.
E - modul van
staal = 210.000
Aluminium = 75.000
carbon = 130.000

Staal is dus bij dezelfde afmetingen 60% sterker!

Wil je dezelfde sterkte met koolstof bereiken, dan moet de ronde staaf ca. 30% dikker zijn.
Gewicht is dan zo'n 40% van het staal.
Aluminium moet zelfs 70% dikker zijn.

Mischien dat werkbouwtuig dit kan bevestigen (de stelling bedoel ik, niet iets vastschroeven ;-) }

Back