vleugels aanpassen

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal
ik heb heir een set vleugels liggen van 2.5 meter. deze heeft erg weinig v-stelling. (mpx morritz). daarom wil deze kist ook niet lekker de bocht om met alleen rudder (zit geen rols op)

nu wil ik daar een andere romp onder zetten. maar nu zit ik even te twijfelen wat ik nu het makkelijkste kan doen.

opties:
1) de centrale vleugelpen verder buigen voor meer v-stelling
2) de vleugel in het midden of verder doorzagen om de vleugel dubbele v-stelling te geven
3) rolroeren inbouwen

kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Zou het niet handiger zijn je rudder-oppervlakte wat te vergroten?

Heb ik met mijn varta-fly ook gedaan; een wereld van verschil.

Nou moet ik wel toegeven dat de varta wel iets meer v-stelling heeft...:rolleyes:

Grt, Louis

zou kunnen,
maar op de vorige romp zat al een redelijk groot rudder:
img080828183852hy0.jpg

dus nog groter lijkt me ook geen optie..

.. maar nu zit ik even te twijfelen wat ik nu het makkelijkste kan doen.

opties:
1) de centrale vleugelpen verder buigen voor meer v-stelling
2) de vleugel in het midden of verder doorzagen om de vleugel dubbele v-stelling te geven
3) rolroeren inbouwen

Makkelijkst is natuurlijk de pen wat meer verbuigen. Al het andere is véél meer werk en véél moeilijker.
Richtingsroer vergroten zal weinig helpen, dan gaat het toestel enkel meer slippen.
Als je de pen verbuigt is het wel slim nieuwe wortelribben te maken die ook wat schuiner zijn anders zullen de vleugels nooit goed aansluiten.

Dit probleem heb ik al een paar keer eerder langs zien komen. Mensen verkleinen de V-stelling van 2-assers omdat veel V-stelling niet mooi is. Maar een 2-asser kán eenvoudigweg niet goed vliegen zonder flinke v-stelling. Je zult merken dat een paar graden meer een enorm verschil maakt: het richtingsroer is ineens veel effectiever, het zwabberen bij in- en uitsturen verdwijnt en het toestel blijft veel stabieler in de bocht liggen.
Succes.

Als je de pen verbuigt is het wel slim nieuwe wortelribben te maken die ook wat schuiner zijn anders zullen de vleugels nooit goed aansluiten.
Een eenvoudige oplossing daarvoor is misschien om twee balsa wortelribben te maken en die tegen de bestaande wortelribben te lijmen, en dan af te schuren tot ze mooi aansluiten?
Goeie uitleg van Arjan over bochtgedrag van 2-assers en V-stelling, er zijn heel wat mensen die dat verband niet doorhebben.

daar zat bij mij het probleem dus ook in. te weinig v-stelling.
maar omdat er nu allemaal verschillende folie op zit wil ik de vleugel tog opnieuw gaan folien. dan denk ik dat ik er ook direct rolroeren in bouw omdat de vleugel dan al los ligt. en omdat je dan ook meer controle hebt met het slepen.

daarna ligt er al een ander vintage project op me te wachten :)
een 1/5 ask14 van graupner

...en omdat je dan ook meer controle hebt met het slepen.
Ik heb geen enkele ervaring met slepen, maar ik vermoed dat dat zonder rolbesturing gewoon helemaal niet lukt. Maar als er mensen de ervaring hebben dat het wel degelijk kan hoor ik het graag...

slepen is zeker wel te doen maar de combinatie van weinig v-stelling en geen rolroeren wil gewoon niet. ik sleep ook wel eens een libelle zwever (v-staart zonder rols) en dat gaat prima. ik ga denk ik gewoon beginnen met het vergroten van de vsteling door de pen te veranderen.

bedankt voor alle tips

Back