vleugels bouwen

Ik heet weliswaar geen Bertus, maar ik heb laatst bij Krikke melklijm van het merk "Fluxe" (?) gekocht. De lijm zelf heet "Super Phatic" en als het goed is heeft elke winkel dit wel op voorraad. :)

Melklijm (van hobby-in bijvoorbeeld) is handig maar zwaar als je het niet heel dun gebruikt.
Witte houtlijm droog niet zo handig en is ook aardig aan het gewicht.
Epoxy werkt eigenlijk alleen goed met stevig persen, liefst met vakuum.
Lijm uit een spuitbus (bison)is duur en gaat ook niet altijd lekker.

Handigste lijm voor indekken: kunstructie lijm
Dat is die schuimende gele polyurethaan houtlijm.
Aanbrengen in ruitpatroon rupsjes 2cm van elkaar.
Doe je het tuitpatroon diagonaal, dan zou het kunnen dat het meer torsie kan verdragen.

Spul schuimt meer als het piep licht vochtig is. Klam lapje erlangs of even in de mist van een badkamer laten staan.

Met een beetje handigheid is melklijm heel licht.
Ik breng het met keukenpapier op, heel dun,dat is de kunst
En de naden van het balsa, lijm ik eerst met wittehoutlijm aan elkaar.
Met 10 sec. lijm worden de naden te hard, en als je dan gaat schuren wordt het niet glad.

het mooiste met die melklijm is als je tijdens het positioneren van je indekkingsplaten dan er een laat vallen op de piep kern. :wink:

zit gelijk muurvast :D

vleugels van 3m30 in stukjes van 30cm???
Wij snijden zonder problemen tot 1m30, langer nog niet geprobeerd maar ik vrees dat de draad te veel gaat achterblijven of doorhangen. Maar 30cm is wel erg kort.

Bertus, zelf gebruik ik ook witte melklijm en dat gaat prima. Maar ik heb gehoord dat het niet zo goed zou zijn voor grotere spanwijdtes. Zelf heb ik geen ervaring met meer dan 2m70 dus ik weet het niet. Heb jij er misschien ervaringen mee?

Ik heb ook nog nooit een ligger in de vleugel geplaatst of glasmat / koolstof verstevigingen. En ik heb tot nu toe geen enkele vleugel in de lucht over gekregen (en ze zijn allen heel grondig getest). is het echt nodig en zo ja vanaf welke spanwijdte zouden jullie dit aanraden.

Is het voor een acrozwever van pakweg 2m30 nodig? Acro betekent toch niet noodzakelijk extreem hoge krachten volgens mij.

Ik heb ook geen evaring met grote vleugels lijmen.
met melklijm.

Ja een ligger erin dat hangt van je vliegstijl en je eisen af.
de 1 zegt ja de ander nee.
Dat blijft toch een keuze voor jezelf, en het gewicht van de zwever natuurlijk

moet ik de melklijm nog verdunnen of kan het er zo op. Het gaat om een vleugeltje van nog geen meterspan.Dus de ligger kan er wel uit blijven denk ik.

Maar zijn er nog soorten schuim die beter zijn dan andere of kan gewoon Gamma schuim net zo goed worden gebruikt.

De lijm moet je niet verdunnen
Maar heel dun opbrengen, maak even een proef stukje.
Je ziet de lijm, bijna niet zitten.
Breng het in 1 keer goed op, je moet er niet nog een keer overheen gaan.
Doe het niet met een spons, dan doe je het veel te dik, maar met keukenpapier.
Wat schuim betreft, kan je p 15, of p20 pakken.
P 15 weegt 15 kilo per kub, en p 20 20 kilo de kub.
Je kan alleen P 15 bij de gamma end. krijgen
Dat is dus wel lichter, maar snijd lastiger.
En je kan het wat makkelijker indrukken, dus iets minder sterk.
Maar sterk genoeg, voor een vleugel van 1 meter lijkt mij.

Back