vleugels op een buitenboord motor??

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door scoob, 1 jan 2004.

  1. scoob

    scoob Guest

    hoi
    was net mijn dagenlijkse ronde aan het doen op de veiling sites en kwam dit tegen:

    € 29,95
    Beschrijving: Iedere watersporter die met een toerboot, visboot of rubberboot voorzien met een buitenboordmotor kent het probleem dat de boot niet snel genoeg of helemaal niet wil planeren.
    HWS heeft een set trimvleugels ontwikkeld welke enorme voordelen geeft.
    Deze trimvleugels zijn door ons getest op een YAM 265 rubberboot met een 5 pk. Suzuki buitenboordmotor.
    Hieronder geven wij de resultaten weer zonder trimvleugels en met trimvleugels.

    Zonder trimvleugels:
    1. Omhoog komende boeg waardoor het zicht naar voren belemmerd wordt.
    2. Topsnelheid tussen 10 en 12 km. per uur.
    3. Motor komt niet op toeren.
    4. Hoog brandstofgebruik.
    5. De boot produceert een enorme hekgolf, wat u door andere watersporters niet in dank wordt afgenomen.

    Met gemonteerde trimvleugels:
    1. De boeg komt niet of nauwelijks omhoog waardoor er vrij zicht naar voren is.
    2. Topsnelheid tussen 25 en 30 km. per uur.
    3. Motor draait een veel hoger toerental.
    4. Lager brandstofgebruik.
    5. De boot spettert over het water en heeft geen of praktisch geen hekgolf meer.

    U ziet dat er nogal wat voordelen aan het gebruik van de WS trimvleugels zitten.

    Watersport Huiberts te Wolvega 0650-666699
    momenteel niet voorradig maar stuur een e-mail en zodra weer voorradig worden ze toegestuurd onder rembours

    :kent iemand dit??

    IMG]http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb720.jpg[/IMG]

    advertentie staat op www.marktplaats.nl bij zoeken "buitenboordmoter" intypen, titel is hoge dnelheid
     
  2. MAIN

    MAIN Guest

    hallo
    ja ik ken het fenomeen
    maar of het werkt heb ik sterk mijn twijfels aan
    als je toch met zijn tweeen in een zodiac zit dan gaat toch gewoon iemand op de boeg zitten => zelfde effect
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Heb gehoord (dus niet eigen ervaring) dat het niet zoveel uit maakt. Lijkt mij wel dat als de boot al in plané is dit alleen maar extra weerstand geeft. Het is alleen een hulpmiddeltje om makkelijker in plané te komen. Lukt het sowiezo al om plané te komen zou ik dit er zeker niet opschroeven.

    Net wat Main zegt gewoon zoveel mogenlijk gewicht in de boeg verplaatsen, dan lukt het meestal wel.
     
  4. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    niet en plané, gwn te zwaar beladen voor de motor, ik heb zelf een zodiac met 4pk, alleen planeerd die als een gek, heerlijk vliegen, met een volwassene erbij al niet meer... ik denk niet dat het echt werkt....
    maar ik spreek niet uit ervaring.

    gr monkey
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Als de boot in plané komt wordt de weerstand minder waardoor die weer harder kan. Het probleem is die drempel die die over moet drukken om in plané te komen. Je hebt best kans dat als je bootje + volwassene al in plane is hij deze best aan kan houden. In jouw geval is het best een goed idee dit te proberen. Lijkt mij best makkelijk zelf te maken.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Vliegtuigen met vleugels, maandverbanden met vleugels, nu ook buitenboordmotoren met vleugels?
    't Moet niet veel gekker worden... :wink:

    Het wil ook helpen als de trim van je BBmotor goed zet: dus de motor onder de juiste hoek , aangepast aan je snelheid en belading onder je zodiac monteert...

    Roel
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Onder??? wordt het een beetje nat hoor ;)
     
  8. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ja roel, dat is idd heel belangrijk... anders heb je soms het idee dat je op een drijvende akkerploeg door het water ploegt..... heb dit een tijdje gehad, toen die pin voor het afstellen ontbrak.....

    over 2 weken naar zweden met zodiac.... geen tijd meer om iets te proberen, maar ben verder gewoon tevreden... vaart lekker.

    Groeten
    monkey

    [​IMG]

    zijn trwns wel vreselijke vleugels, ik zie nog net geen v stelling, anders zou ik zweren dat je boot dan ook nog kon vliegen.... :lol:

    edit, de yam 265 kennede, met een 5pk bb motor.... als dat nog niet planeerd, klopt er toch echt iets niet.....

    [​IMG]
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag,

    Heb diverse klanten die erg tevreden zijn over de verbetering die dergelijke vleugels brengen.
    Overigens werkt het niet voor iedere boot evengoed.

    Normaliter zal de topsnelheid ietsje dalen, in plane raken sterk verbeteren en de minimum planeer snelheid lager worden.

    Afgebeelde versie ziet er niet optimaal uit. De goede soort heeft wat V-stelling. De tippen van de vleugels staan hoger als het middengedeelte, zodat deze volledig uit het water zijn op hoge snelheid en zo geen weerstand meer veroorzaken.

    Groeten,
    Gerben
     
  10. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    volgens mij werken die flaps alleen als de motor hem dus net niet in plane kan krijgen. dan helpen die flaps dus om hem wel in plane te krijgen.
    als je wel in plane kan komen zou ik ze niet gebruiken. wat het schijnt dat ze de stuurbehendigheid enorm verslechten.
     
  11. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk dat het voor sommige boten wel nut kan hebben. Maar dit is voor iedere boot weer anders en dat de vleugels die in één en de zelfde afmetingen worden gemaakt voor alle boottypen geschikt zijn daar geloof ik niet in. De instelhoek van de motor is zoals gezegd zeer belangrijk. Bij mijn boot, een Westin Avenger, heb ik gemerkt dat planeren ook zijn grenzen heeft. Door de motor iets naar achteren te stellen kwam mijn boot zo hoog uit het water, dat alleen het achterste gedeelte nog maar op het water lag. Bij wat golfslag wilde deze dan ook ineens naar BB of SB"omvallen"en ging dan ineens haaks de hoek om! waarbij het uitkijken was dat je niet over boord ging. Door de motor wat meer naar onderen d.w.z. de schroef wat schuiner naar de kiel te zetten ging het een stuk beter. Een rubberboot heeft de neiging om wel met de neus omhoog te gaan, maar zal daarbij ook een golf onder de boot ontwikkelen waarbij deze de neiging krijgt om enigszins te knikken en zodoende de kont onder water trekt. De meest ideale situatie is dat de boot in zijn geheel omhoog als het ware nog net met de gehele bodem op het water ligt. Daarbij zouden dan deze vleugels kunnen helpen, maar als er dan bv. een passagier extra wordt mee genomen dan wordt het ook weer een geheel ander verhaal. Kortom voor kleine vaartuigen zullen extra voorzieningen om de vaareigenschappen te verbeteren, altijd verstelbaar moeten zijn.

    Groetjes Hans.
     
  12. mennojan

    mennojan Guest

    Je kan ook je benzine tank in 't midden of naar voren zetten.
    Wat misschien ook helpt is een buis op je helmstok zetten zodat je zelf in het midden kan gaan zitten.

    Wij hebben een polyesteren bijboot met een 15 pk erachter. Normaal gaat die heel erg in plane wat tenkoste gaat van je snelheid, maar met deze 2 manieren ga je in het begin nog wat in plane maar vlak daarna gaat de boeg naar beneden en dan ga je als een raket over het water :wink:
     
  13. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    @ mennojan
    euhm..... boeg naar beneden... raket? bedoel je hier niet JUIST en plane?

    en plané, ook wel planeren is het varen over de boeggolf van de boot zelf, waardoor de neus van de boot weer naar beneden gaat, na het optrekken, hiermee verminderd de waterweerstand, en worden hogere snelheden berijkt, on topic, met die vleugels zou je sneller "en plané"komen, en dus sneller een topsnelheid, en lager benzineverbuik berijken.

    gr
    monkey
     
  14. mennojan

    mennojan Guest

    Monky; oeps foutje :oops:
     

Deel Deze Pagina