vleugels robbe charter

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo, mijn naam is jan de boer en wil bij deze iedereen een goed en vliegrijk 2004 wensen, maar ik heb ook een vraagje.
Ik ben begonnen met de bouw van een robbe charter vliegtuig, en ik heb begrepen dan dit een ideaal vliegtuig is om mee te beginnen.
Nu ik bijna de romp af heb, zit ik toch met een probleem, hoe te bouwen de vleugels? :?:
Ze hebben het over een kleine verdraaing aan de vleugeltippen, maar hoe doe je zo iets?
Ook hebben ze het over hulp-wiggen, wie kan mij een beetje op weg helpen? :?

Hoi jandeb,
Als het goed is zie je op de tekening de wiggen zitten in stippellijn.
Ze beginnen bij de afschuining van de vleugels, dus achterzijde en lopen van nul naar 8 mm. bij het einde van de vleugel (tips niet mee gerekend) en zijn± 250 mm. lang.

:alien: Petertje

P.s. Is toch wel een charter van robbe?????????

en jan, zorg der ff voor dat als je die 2 vleugels aan elkaar gaat zetten je der ff een glasmatje om die verbinding heen vouwt. De vleugel van die charter staat der om bekend niet erg sterk te zijn.

Charter vleugels niet sterk?
Wat een onzin.
Er zit standaard een glasmat bij.
Wat ik altijd wel doe, is de voorkant 9 mm hoger maken van het stabilo,dus niet dikker maken maar de instelhoek veranderen.
Als je dat niet doe moet er aan de achterklant van de vleugel 11 mm hout onder anders wil het model heel de tijd omhoog en moet de veel down trimmen waar door het model niet lekker vliegt.
Het beste is 9 mm onder de voorkant van het stabilo.
De romp blijft dan horizontaal als je vliegt.
Dit is een fout in de tekening.

er zijn lui bij ons op de club geweest met een arf en daar zat standaard geen glasmat bij.

hey lui....

dat verhaal van bertus klopt...

doe dit ook.... want anders vliegt ie toch minder hoor...

ga anders eens bij een vliegclub langs en vraag daar om advies......

Greetz Wimselz
:wink:

ron van sommeren zei:
Geen glasmat gebruiken (wilde, onregelmatige structuur) maar glasweefsel/doek
Het is weefsel doek alleen is het erg dik maar verder goed te gebruiken

@Bertus
Glasdoek is in verschillende dikten te verkrijgen, vanaf 20 gr/kwadr. meter tot 500 gr/kwadr. meter. Dus een kwestie van de juiste keuze maken. 3 lagen met oplopende breedte, over elkaar met net genoeg epoxy over elkaar aangebracht, van de dunste kwaliteit, geven in het algemeen voldoende sterkte, terwijl de dikte na voorzichtig schuren nauwelijks of niet merkbaar is na het bekleden.

Paul Tupker zei:
@Bertus
Glasdoek is in verschillende dikten te verkrijgen, vanaf 20 gr/kwadr. meter tot 500 gr/kwadr. meter. Dus een kwestie van de juiste keuze maken. 3 lagen met oplopende breedte, over elkaar met net genoeg epoxy over elkaar aangebracht, van de dunste kwaliteit, geven in het algemeen voldoende sterkte, terwijl de dikte na voorzichtig schuren nauwelijks of niet merkbaar is na het bekleden.
Ja dat snap ik, maar ik zei wat bij de bouw doos zit.

Back