vlieg dek ship

• Topicstarter Topicstarter eekie
  • Startdatum Startdatum
E

eekie

Guest
heey allemaal
ik heb toen ik 15 was een tijd thuis gezeten door omstandigheden
door diet tijd ben ik bezig gegaan met mobelbouw boten ik ging naar de gamma om een stuk hobby triplexs te halen 3.5 mm dik ik heb toen dit gemaakt.

img2315gm2.jpg

het is helemaal uit de losehand gemaakt dus een fantasie boot.
maar hij drijft zoals hier te zien.

img2322fa3.jpg

en nu wil ik een vleig dek ship bouwen maar ik moet nu wel bouwtekeningen hebben. heeft iemand bouw tekeningen ?
ik heb zoals je mischein al hebt gezien op mijn eerste foto al houd liggen 3.6 mm triplex gekocht. maar nou zoek ik dus bouw tekeningen.
heeft iemand er ervaring mee? en zou ik dan bouwtekeningen kunne krijgen?

mvg eelke

<srry voor de spelfouten ik heb disleksie dus als iemand het wil verbeten grijp je kans;)>

Beste eekie, hierbij geef ik je een overzicht van de carrier-bouwplannen(vliegdekschepen) op de website die Danny van Dijk opgeeft ( een heel goede site overigens), mocht je niet helemaal terecht komen op de Duitse website. Kijk ook even op de site van Neckar-Verlag.

Overzicht;

VTH ( Verlag fur Technik und Handwerk ) website : www.vth.de: INDEX

USS YORKTOWN CV-5 : 41,70 euro : schaal 1/192 : lengte 1305 mm

USS ENTERPRISE CV-6 : 26,20 euro : schaal 1/192 : lengte 1336 mm

USS ENTERPRISE CV-6 : 45,90 euro : schaal 1/96 : lengte 2640 mm

USS NIMITZ CVN-68 : 58,00 euro : schaal 1/200 : lengte 1751 mm

CLEMENCEAU R-98 : 80,00 euro : schaal 1/75 : lengte 3433 mm
Dit is een frans vliegdekschip. Let op dit is enkel het plan van de romp, dus geen opbouw.

Kijk ook eens op de website van Neckar-Verlag website : Unser Angebot : osCommerce

USS F.D. ROOSEVELT CV-42 : 18,90 euro : schaal 1/200 : lengte 1490 mm

Je ziet, de prijzen en de schaal kan nogal verschillen.
Bij beide uitgevers heb ik al plannen besteld, zo ze in voorraad zijn, heb je ze binnen een week. ( Betaling via kredietkaart )
De plannen zijn van een vrij goede kwaliteit.
Hou wel rekening met het volgende: Er bestaan modelbouwplannen en modelplannen.
Op een modelbouwplan zijn vaak details vereenvoudigd, maar alle spanten zijn getekend.
Op een modelplan staat alleen (gedetailleerd) de benodigde scheepsinformatie en is enkel bedoeld voor gevorderde modelbouwers.

Groetjes

Jos = alias Kreeft

Laatst bewerkt:
Vliegdekschip

Hoi Eekie,

ik had op jouw leeftijd ook een vliegdekschip: de Karel Doorman II. Dit is een Nederlandse boot waarvan bij de Marine en de NVM tekeningen van te koop zijn. Bij de Marine kosten ze ongeveer € 20,-.

Modelbouwtekeningen

Van de Franse Clemenceau zijn de tekeningen gratis te downloaden. Het is even werk want het zijn tientallen tekeningen, maar super gedetailleerd. Dr. Evil heeft er al eens naar verwezen.

[50516] gratis-plannen-van-franse-boten

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Eekie, zoals Ron Alders zegt kan je van de Franse Clemenceau gratis plannen downloaden, maar zoals ik al eerder zei heb je modelbouwplannen en modelplannen. Deze Franse plannen reken eerder tot de modelplannen dan tot modelbouwplannen. Ze zijn gedetailleerd en je hebt de spanten, maar van vele delen ontbreken de nodige gegevens, onder andere van de opbouw. Van de opbouw heb je alleen plattegronden. Je zal met de schaal moeten spelen. Als je op 1/100 bouwt zoals in de Pdf-lijst staat zit je met een schip van 2650 mm. Hoe ga je dat transporteren? Wil je er iets van maken, dan heb je veel foto's nodig. Het schip is in 1997 uit de vaart genomen. Van Amerikaanse schepen vindt je veel foto's, zelfs van de oudere. Bij de Franse is dit moeilijker. Je zal die bijna alleen vinden op Franse sites. Een mondje frans spreken kan dan veel helpen om je weg te vinden. Daarbij als het je eerste schip is kan ik je alleen maar aanraden eerst enkele andere te bouwen. Een vliegdekschip is geen eenvoudig schip, ik heb er al eentje gebouwd, dus ik weet waarover ik het heb. En vergeet niet dat het schip eigenlijk nog maar het begin is. Na het schip ben je nog eens vertrokken voor 20 of 30 vliegtuigen ( minimum ). Je schip kan prachtig zijn, maar als de vliegtuigen niet perfect zijn komt je schip ook niet uit de verf.
Ik wil je de moed niet ontnemen, maar denk eerst goed na over je modelbouwkennis en kunnen voor je je aan een vliegdekschip begeeft.
Groetjes
Jos

eey allemaal ik ben al begonen aan een makelijker simpel projekt als tusendoortje een soort rigger alleen dan met veel fantasie;)

zie speed-boot-zelf-bedacht

mvg eelke

Laatst bewerkt door een moderator:
Back