Vliegen bij windkracht 4/5

Dat zijn de stoten. Kijk maar een op windguru, dan zie je dat als de windkracht officieel 4 is er veel sterkere stoten tussen zitten. Wat je windmeterwieltje als max aan geeft is niet de definitie van de dan geldende windkracht.

Dat waren niet de stoten, het was een meting over een langere tijd en het getal liep tussen 5.9 en 6.1.

De metingen waar jij je op baseert (KNMI/De Bilt) zijn ten eerste genomen op een plek waar het daadwerkelijk minder waait dan bij ons op het veld, vanwege de locatie, en ten tweede worden die ook gewoon met een windmeterwieltje genomen.

Ik ben geen zeiler als in dat ik dat veel gedaan heb, maar heb geleerd dat als je op een binnenmeer schuimkopjes op de 'golven' te zien krijgt, dat dan de windkracht rond de 4 zit.. dat is hier regelmatig zo.

Voor de duidelijkheid: ik betwist niet dat het leuker vliegen is bij windkracht 3, maar de stellingname dat je bij 6 niet zou kunnen vliegen ben ik het gewoon mee oneens.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook bij ons blijven de meeste vliegtuigen aan de grond vanaf 4+.....Lol is er dan wel af. Strak vliegen is er dan niet meer bij en 3d oefenen houdt voor mij dan ook op.
Geef mij maar een constante windkracht 2! Of een heerlijke windstille zomeravond........opstijgen en landen uit elke hoek en rustig hoveren:cool:

Oeh ja die zomeravonden.. ik heb goede hoop voor deze zomer. De 1e zomer dat ik begon met modelvliegen ben ik wat dat betreft met mijn neus in de boter gevallen. Denk een maand of 2~3 lang elke avond tot 10~11 uur 's avonds op het veld aan het vliegen geweest in de zon met niet te veel wind.. *zucht* dat waren nog eens tijden :)

Bij een flinke wind 4 of 5 vlieg ik gewoon met de funjet en ook met de Twinstar. Juist leuk, even snel wat hoogte winnen en lekker spelen. Wie heeft het over kunstvluchten enzo? Gewoon lol!!

Windje 5 geen probleem. Harder wordt het vaak niet leuk meer omdat het bijbehorende weer meestal ook niet aangenaam is.

Windstil vind ik minder leuk omdat je dan minder kan spelen.

Wel leuk om te vermelden is dat helies veel minder gevoelig zijn voor wind, wedstrijden gingen vroeger ook gewoon door bij loeiharde wind (6)

Een heli stuitert wat op en neer (bij turbulentie) maar zal nooit plots op zijn kant gaan. Ik bedoel dan de brandstofmodellen met minimaal 10 cc aan boord.

Kracht 6 met een vleugelmodel kan wel, maar is niet leuk meer.

ik deel je mening gedeeltelijk, een heli in handen van een niet ervaren piloot is juist gevoeliger voor de wind, en zal in de bochten omhoog of omlaag komen.
let wel de geoefende piloot is dat wel voor en dan is een heli aardig "windvast"

echter vind ik ze wel raar hangen soms tegen de wind in hoverend ;)

Ik heb even veel verstand van heli vliegen als van sokkenbreien, maar de groep helivliegers is bij ons wel de 1e groep die aan de grond blijft bij wind.

De sterkste wind waarbij ik met nog m'n Vario SkyFox heb gevlogen was een constante windkracht 5 met stoten naar 6 en enkele naar 7. Op zich ging dat wel maar je moet je hoofd er heel goed bijhouden.
Vooral bij de take-off en landing is het echt een gevaarlijke zaak. Als je voorzichtig meer pitch geeft voor de take off dan kan een windvlaag de heli met een schok optillen. De heli is dan in de lucht voordat je er erg in hebt.
Het omgekeerde kan ook gebeuren. Je geeft voorzichig meer pitch en de heli komt los. Als op dat moment de wind gedeeltelijk weg valt klapt de heli met een smak terug tegen de grond, au.
Bij de landing spelen dezelfde problemen. Vlak voordat je de heli neerzet kan een windstoot hem weer omhoog stuwen of een plotseling wegvallen zal de heli egen de grond doen smakken. Je moet daar dus wel rekening mee houden.

Was het leuk om met dergelijke wind te vliegen? Ja... en nee..... Ik had beloofd om m'n heli te demonstreren en er waren een hoop mensen op afgekomen om dat te zien. Toen ik bedenkelijk keek waren er een hoop teleurgestelde gezichten te zien. Ik heb de heli toch maar gestart en heb voorzichtig geprobeerd hem op te tillen. De windstoten deden vervelende dingen met de heli maar alles ging toch goed. Eenmaal in de lucht bleek het allemaal erg mee te vallen dus heb ik toch een aantal rondjes gevlogen. Alleen toen de landing werd ingezet was het weer even een hachelijke onderneming.
Omdat het toch wel mee viel en het vliegen erg in de smaak viel bij de toeschouwers heb ik na die eerste vlucht wat later nog een vlucht gemaakt. Alleen ging het bij de landing wat minder goed, de heli smakte nogal hard op de grond. Gelukkig geen schade aan het mechaniek en de bladen maar één van de landingsskids was wel verbogen.
Dus je kan bij behoorlijk veel wind nog wel vliegen maar zoals anderen ook al schreven echt leuk is het niet.

Back