Vliegen en rijden op dezelfde frequentie…

Satoer

Forum veteraan
Autootjes hebben meestal niet meer dan 3 kanalen. Bootjes hebben er meestal ook niet meer nodig hoewel de zender meestal wel meer kanalen hebben.
Vliegtuig zenders hebben over het algemeen wel veel kanalen, een beetje zender bezit er al snel 8. Zou het geen slim plan zijn om de belangrijke kanalen om te leiden naar de hogere kanalen?
Dus bijvoorbeeld gas, Nick roll pitch en heck op kanaal 4,5,6,7 en 8. En Kanaal 1 tot 3 voor minder belangrijke dingen te houden? Op deze manier heb je in ieder geval de meeste kans je toestel heel te landen, mocht er iemand in de buurt met zijn autootje gaan rijden op jouw frequentie :roll:

Wat gebeurt er als een auto met 3 kanaals zender rijdt op de zelfde frequentie als een vliegtuig vliegt. Maar dan op verschillende kanalen. Gaat het vliegtuig daar iets van merken?

Het is slechts een gedachte spinsel, ik geloof dat ik namelijk niet de kanalen kan omleiden in mijn zender. (of ik moet allemaal oncourante mixers gaan gebruiken ofzo)
 
Wat gebeurt er als een auto met 3 kanaals zender rijdt op de zelfde frequentie als een vliegtuig vliegt. Maar dan op verschillende kanalen. Gaat het vliegtuig daar iets van merken?
Jaaaah,

Beide zenders zullen een volledige pulstrein uit blijven zenden, en elkaar lekker blijven storen.....

Zou alleen kunnen als je beide zenders 100% synchroniseert ... (dus beide zenders op exact het zelfde moment een identieke pulstrein uit laten zenden, waarin de settings van beide zenders is opgenomen) ....
 
idd effect zal hetzelfde zijn, bevriezen of stotteren van de kanalen, in welk ontvanger uitgang kanaal je ze ook propt.
 
zou handig zijn als het werkt... maar dat doet het dus niet ;)

Als jouw zender dus kanaal 4 5 en 6 zend...en die auto zender begint net met kanaal 1..... gaat niet werken tenzij je elk kanaal in frequentie omhoog schuift, dus parrallel zend :)
 
De gedachte is leuk en zo gauw we digitale signalen de lucht insturen zou het misschien nog kunnen werken ook. Helaas heeft een ontvanger in het geval van analoge FM mod. een draaggolf nodig om de meegestuurde informatie te "decoderen", bij het "overlappen" door een andere draaggolf herkend hij de jouwe niet meer en dus ook niet of nauwelijks de informatie je er op meestuurd. Ook de gedachtegang dat alle zenders precies op dezelfde freq. zitten, is niet juist [dit kan wel enkele khz verschillen] wat opzich al mogelijk, door snel afwissellen van beide [zelfs kale] draaggolven, onbruikbare informatie aan de FM detector kan aanbieden. Denk maar eens aan het geluid van je favoriete FM radiostation in je auto, als je het signaal aan het verliezen ben, en een ander radiostation neemt haar plaats in, en dan heeft de mens nog een selectief gehoor :wink: .

m.vr.gr. Per.
 
Het heeft weinig tot geheel geen zin om de "belangrijke" kanalen te verplaatsen. Buiten het al door anderen genoemde feit dat er door het door elkaar mixen van de signalen van twee zenders al grote problemen ontstaan is er nog iets aan de hand.
In de tekening hieronder heb ik schematisch de meest voorkomende PPM decoder getekend. Het groene signaal (A) zijn de pulsjes die van de zender vandaan komen. Het rode signaal (B) is een signaal dat in de ontvanger van A gemaakt wordt.
In de ontvanger zit een condensator die opgeladen wordt. Dat hoge signaal (B) gaat naar de ingang van register 1. Op het moment dat het eerste pulsje (A) van de zender vandaan komt zal register 1 het signaal van B overnemen. Tegelijkertijd zal de condensator ontladen worden en wordt signaal B dus laag. Wanneer het pulsje van A weer laag wordt zal het hoge signaal aan de uitgang van register 1 verschijnen. Die uitgang is doorverbonden met de ingang van register 2.
Dan komt het tweede pulsje. Register 1 zal het lage signaal van B overnemen maar register 2 zal het hoge signaal van register 1 over nemen. Omdat het tweede pulsje de condensator weer ontlaat blijft signaal B laag. Gaat pulsje 2 weer omlaag dan wordt de uitgang van register 1 laag omdat B laag was. De uitgang van register 2 wordt echter hoog omdat zijn ingang hoog was. Dan komt pulsje 3. De ingang van register 1 is nog steeds laag dus zal de uitgang van 1 ook laag blijven. De ingang van register 2 is dus ook laag maar de uitgang van dat register is nog hoog. Door pulsje 3 zal dus uitgang 1 laag blijven, uitgang 2 laag worden en uitgang 3 hoog worden. Door pulsje 4 blijft uitgang 1 laag, 2 blijft laag 3 wordt laag en 4 wordt hoog.
Zo wordt dus het signaal van de ene naar de volgende uitgang doorgeschoven tot uiteindelijk het laatste pulsje is geweest. Dan duurt het even tot de volgende reeks pulsjes komt en krijgt de condensator de tijd om weer helemaal op te laden en wordt B weer hoog. Wanneer dan de volgende reeks pulsjes komt begint het hele verhaal weer van voren af aan.
Als er nu door storing of andere oorzaken een pulsje wegvalt of zelfs een extra pulsje ontstaat dan zal duidelijk zijn dat dit geheel in de soep loopt. Als er een pulsje wegvalt, bijvoorbeeld pulsje 3, dan zal uitgang 3 heel lang hoog blijven en de servo die eraan hangt zal een rare zwiep geven. Maar omdat er 1 pulsje minder is zal uitgang 4 door pulsje 5 aangestuurd worden en zo voorts. Dus uitgang 3 gaat niet alleen fout ALLE daarna komende uitgangen gaan ook de mist in. Dus wat is dan het nut van het verplaatsen van de "belangrijke" kanalen?
Bij PCM heeft dit ook geen nut omdat daar een microprocessor in de ontvanger een GEHEEL goed signaal moet binnen krijgen om daar nette pulsen voor de servo's van te kunnen maken. Daar speelt de volgorde totaal geen rol!
Laat je dus geen schijnveiligheid aanpraten door de "belangrijke" kanalen op te schuiven. Het zal je geen nut opleveren. Storingen kunnen en zullen problemen op leveren ook bij verplaatste kanalen. Het enige dat we kunnen doen is zorgen voor goed werkende apparatuur, een goede kanaal dissipline en als er storing geconstateerd wordt direct stoppen en proberen uit te zoeken waar die storing vandaan komt.

PPM%20decoder.jpg
 
hallo


er zullen nog wel meer problemen zijn
hoe ga je de mixers die in de zender geprogrameerd zijn de hoge kanalen laten mixen

rolroeren koppelen op een mc 10 lukt alleen met de voorgestelde kanalen

groeten raf
 
Back
Top