Vliegen in 2020

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 9 apr 2020.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    :yes: Daarom heb ik de ZOHOD KOPILOT Lite uitgeprobeerd. Precies om die reden. Dat het uiteindelijk saai wordt boeit me niet. Er komt vast weer wat nieuws op de markt. We leven in een geweldig en bijzonder tijdperk.



    H:banana:lixer
     
  2. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Joure
    Met de nieuwe regels in het vooruitzicht.

    Moeten drones hoe klein dan ook over 2 jaar geofencing hebben. C0 tot c4
    Dus aan dat electro hulp middelen/flight controllers ontkom je niet meer.

    Enige wat ik me afvraag is omdat er over 2 jaar een ce keurmerk verplicht word
    Mag je nog x aantal jaar vliegen zonder ce keurmerk( bij gekochte kant en klare drones/fixed wing)

    Hoe zit dat met zelf bouw drones/fixed wing.
    Van voor en na invoer nieuwe regelement?

    Ten 2de wat mij verbijsterd is dat je geofencing moet gaan hebben die na breken van de fence naar rtl/rtm over springt maar je mag niet autonoom vliegen...

    Iets in dit zit wel erg scheef.
    Autonoom is zonder input vliegen en dat mag niet maar rtl/rtm of hij nou landt of cirkeld het gebeurd autonoom in rtl/rtm modus.
    Wat maakt dat rtl/rtm betrouwbaarder dan wanneer hij naar een waypoint vliegt?
    Technisch gezien doet hij het zelfde.

    Ik had ergens gelezen/gehoord dat toestellen in c0 of c1 tot en met c4 naast geo fencing ook rtl/rtm moet bezitten.

    Wat ik raar vind aan eis geofencing
    Is omdat in de nieuwe regelementen geen exacte afstand word genoemd.
    Behalve de hoogte aka 120m
    Niet verder dan line of sight.
    Tsja dat is een ruim begrip
    NL zou eerst iets van 100 meter bij 50m hoog
    Invoeren

    De hoogte is dus met 70 m gerekt
    Maar line of sight wat is dat dan?
    100m 200m 500m?

    Hoe willen ze dat gaan beperken?
    Als je op een zandbult staat is je line of sight anders dan wanneer je lager staat bijvoorbeeld.

    Ik heb gelukkig dicht bij huis een open ruimte ( minstens 300 meter rondom vrij zicht)
    Zonder zendmasten/gsm torens, geen ctr of heli / vliegveld en of natura 2000 gebieden
    Minstens 600 meter van een snelweg en geen bruggen, rails en of wegen met snelheid hoger dan 60 km/p, eerste beste huizen op 500m minimaal en per uur misschien 1 of 2 wandelaars.
    Niet 100% top locatie had snelweg liefste minstens 2 km weg gehad maar goed plekjes worden schaars.
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou me niet verbazen, dat zo'n geofencing softwarematig niet meer dan een trigger is, die niet verhindert dat dat "volgende waypoint" door de gebruiker binnen de verboden zone gelegd wordt en dat het ding dus, eenmaal de lijn gepasseerd, dus gewoon verder gaat met daar vliegen waar het niet mag?
    Ik sla er maar een slag naar, maar dat soort dingen komen wel vaker voor in beveiligingssoftware, dat het passeren van een limiet een door de gebruiker gespecificeerde actie triggert, maar dat je die actie vervolgens gewoon voorbij de limiet kan leggen.
    Want bijvoorbeeld, binnen een verboden gebied start als het goed is een van geofencing voorziene drone helemaal niet eens op... Niks werkt, motoren gaan als het goed is niet draaien... Maar als hij eenmaal vliegt, en hij vliegt een verboden gebied binnen, stopt hij er ook niet mee, valt hij niet uit de lucht, of wat dan ook.
    Dus wat doet het ding, als dat "volgende waypoint" al dan niet opzettelijk in het verboden gebied ligt (het kan tenslotte ook per ongeluk een invoer-fout zijn)? Alles draait, hij passeert een lijn op zijn interne landkaart, en het ding springt naar opdrachtregel "ga naar die en die plaats"... Blijft ie dan op de lijn hangen? Want hij mag niet naar rechts, maar van zijn volgende opdrachtregel moet hij wel naar rechts... Ik heb er niet genoeg verstand van om te weten wat zo'n ding dan gaat doen, maar ik kan me wel voorstellen dat je het ding hardwarematig programmeert terug te gaan naar de positie waar hij geïnitialiseerd is, en als die positie binnen een verboden zone ligt, dan initialiseert hij niet en is het hele probleem uit de wereld.

    Denk ik...
     
  5. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Joure
    Nou met apm/mission planner kan je flight controller programmeren binnen de commands die vrij zijn gegeven door de maker/ontwikkelaar.

    Zo met apm kan je instellen wanneer je signaal verlies hebt dat of het toestel in rtl springt maar ook zoals ik uit jou verhaal begreep inderdaad ook continue mission.

    Geofencing in apm werkt als het goed is op basis van de hoogte vanaf grond niveau en verte is geloof ik aan de afstand die hij overbrugt heeft van of home point of je zender.

    Je kan dat idd met 2 klikken op de muis uitschakelen of wijzigen.

    Ik denk dat ze bedoelen het systeem van dji dat wanneer je in een no fly zone wilt op stijgen of binnen probeert te vliegen dat het het weigert dat uit te voeren.( als goed is bij dji dat wanneer je binnen probeert te dringen bij ctr of andere no fly zones dat hij naar punt van opstijgen terug gaat, heb wel een dji phantom 2 vision liggen maar vlieg er nooit mee wel eens naar het software gekeken maar dat is al meer dan 5 jaar.

    Dus ja ik durf dat niet te zeggen.

    Van apm weet ik dat je het apparaat van a tot z kan programmeren iets wat 5 jaar geleden bij dji niet kon
    , je kon de hoogte instellen (verte weer ik niet meer) maar daar hield het wel bij op geloof wel dat er een optie binnen in dji software was om dat geofencing/no fly zone map uit te schakelen.

    Ik heb hier stuk of 5 apm type flight controllers liggen van 3d robotics rc timer etc.

    Ooit gekocht jaren geleden met het doel om
    Extra manieren te hebben tot controle object.

    Zoals 433mhz module /mavlink als backup mocht onverwachts de 2.4 ghz weg vallen.
    En om de rtl functie mits alles ook echt werkt just in case. Leek mij dat wel handig
    (Stel dat hij in rtl schiet en je hebt alleen circkel rond home point en je krijgt controle niet terug , dan moet je wachten tot low battery voor dat hij neer komt)

    Dus niet alleen op rtl hoeven berusten mocht
    Object om welke reden dan ook niet reageren op 2.4ghz. Heb ik er ook een notebook met 433mhz mavlink module altijd bij me met vliegen

    Voor dat autonoom een issue werd
    Het Leek het mij handig om op het veldje waar je vliegt een soort traffic pattern afhankelijk van de windrichting up geload te hebben zo dat hij in plaats van rtl (directe lijn richting home point boom of iets anders in de weg ziet hij dan niet) in mission modus schiet en dat pattern afwerkt en aan het einde hem land en dus niet zoals met rtl in 1 rechte lijn terug vliegt naar home point want als er een boom of zo in die rechte lijn bevind gegarandeert dat hij in de boom vliegt (als je geen optical flow hebt)

    Maar helaas mag dat niet.
    Terwijl de software wel uit komt

    Zoals 3d mapping van dji is berust op dat je je voertuig autonoom laat vliegen voor het beste resultaat

    Voor boeren hadden ze met in combi van apm en parrot spectraal camera een vliegende vleugel die grond metingen doet, in kaart brengt waar wat welke mineralen zitten zo dat boeren minder hoeven te gieren.

    In apm kan je een stukje grond toe wijzen lijn om heen trekken en programma vult zelf in hoeveel banen hij moet vliegen en op welke punt en onder welke hoek hij fotos moet maken om het gebied 1 op 1 in kaart te brengen.

    Dat werkt dus alleen wanneer hij autonoom vliegt..

    Maar dat mag allemaal niet meer maar toch brengen fabrikanten dat soort technieken uit.

    En ja met een beetje fantasie kan je er alles mee maken en of doen..
    Zoals een aanslag waar men dus erg bang voor is..

    Maar goed ze hebben het met real life vliegtuigen gedaan, autos zoals tijdens koninginne dag , vrachtwagens.. als iemand een macguyver is dan kan ie van elk iets wel iets anders maken.

    Bedoel wat men in een gootsteen kastje heeft staan kan je ook rare dingen mee doen.. word dat verboden? Nee.

    Dus dat men zo door slaat in de drone regels vind ik onzin.. ja laat men rijbewijs halen prima.. maar ook dan betekend nog niet risico vrij, auto rijbewijs betekend ook niet automatisch geen ongelukken wanneer je hem op zak hebt.

    Dat een drone vliegtuig uit de lucht haalt..
    Heb ik me twijfels bij.. ja als alles in de juiste omstandigheden gebeuren misschien.

    Maar geloof echt niet dat een foamie met een accu a 2200 3s een motortje met diameter van een 2 euro munt stuk.

    Een 737 neer haalt, tijdens ww2 kwamen bommerwerpers terug waar minstens 25% van het hele toestel verdwenen was.

    Een f15 die zonder 1 van zijn vleugels netjes geland is op een basis.

    Menige a10c 's half kapot geschoten vliegen terug..

    Het vliegtuig dat een deel van zijn boven kant kabine verloor is netjes geland.

    En dan zou een foamie of een dji phantom bij elk contact met een vliegtuig het neer halen.
    Nee geloof ik niet, als je ziet hoe vaak birdstrikes gebeuren dan zouden er elke dag wel 737's crashen.

    Tuurlijk moet je niet in de buurt willen komen van een vliegveld/vliegtuig maar de massa hysterie is nergens goed voor.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laten we wel even vaststellen, dat die ellende niet is getriggerd door de modelvliegers die al decennia serieus met hun sport bezig waren.

    Het zijn degenen geweest die hun, veelal kant en klaar gekochte - niks niet creativiteit, multicopters gingen gebruiken voor minder fijne zaken die maximale aandacht trokken.

    Vervolgens is het de modelvliegsport, ondanks mega-inspanning, niet gelukt om hun eigen -uitstekend voldoende- regelgeving te behouden, waardoor we nu opgescheept zitten met allerlei hinderlijke beperkingen.

    Maar verder vliegen dan je kunt zien komt mij volslagen onzinnig voor.
    Iets besturen dat je niet kunt zien.....:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja en het begon al met die helikopters die er jaren daarvoor massaal werden aangeschaft. 1x meegemaakt dat een dikke heli(500-550 size) werd opgetoerd midden in onze woonwijk op een lege parkeerplek. Recht omhoog en weer naar beneden en dat een paar keer achter elkaar.

    Later, met die DJI drones 2x meegemaakt dat ik heerlijk buiten zat en ze gewoon langs kwamen vliegen. Het kan niet anders geweest dat ze met way points hebben gewerkt, maar dus levensgevaarlijke gekken. Die jongens hebben het voor de wat serieuze hobbyisten verpest. Maar oke, de tijden zijn ook simpel veranderd, rc spul is voor iedereen toegankelijk geworden en wildvliegen werd steeds meer normaal(ik ben er één van), dus regelgeving kon niet uitblijven.

    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar waarom dan de serieuze modelvliegers gemakshalve ook maar gekortwiekt?
    Let op: dit is geen aanklacht tegen superslimme nieuwkomers, in tegendeel.
    Ik vind experimenteren met al die nieuwe technologie ook hardstikke interessant, maar ik snap wel goed wat ik daarmee vooral niet moet doen.
    En dat is sommigen maar moeilijk aan het verstand te brengen: "Ja maar, ja maar....." "Ik weet zelf wel of iets veilig is" "het is allemaal overdreven, hysterisch gedoe" Totale ontkenning van de werkelijkheid. Kop in het zand en ga zo maar door....
    Nu we er op kunnen terugkijken: De devaluatie van 'gezond verstand' is nog nooit zo hard gegaan als de afgelopen 10 jaar.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Laatst was er een dure Mavic gestrand hier op een bouwterein vlak achter mijn huis. Men dacht dat hij van mij was maar bleek van een jongeman te zijn uit de buurt die hem gebruikt tijdens vissen. Hij spoort er scholen vissen mee op. Zo zie je maar.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Niet erg sportief tegenover die vissen, toch?:D
    Maar dat is sowieso alles, dat het niveau van een simpele hengel, met dobber en haakje, overstijgt...:yes:
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Een collega van mij heeft een voerboot die ook alles aan boord heeft, gps waypoints, en alles en nog heel veel. Gelukkig kunnen die dingen niet vliegen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    De enige reden die er is, is de recreatieruimte te vercommercialiseren.
    Geofencing als ook een transponder aan boord is een middel om te voorkomen dat commercieel drone gebruik niet in botsing komt met recreatief gebruik.
    En dan met name dat de niet in line of sight vliegende commerciële drone's onbedoeld naar beneden kukelen.
    Het zijn gevaarlijke machines, de beschermingskap(en) rondom de ronddraaiende lepel's, zoals het wel aanwezig is bij een keuken groentensnijmachine ontbreekt.

    Nu zit hier en daar geofencing bij luchthavens, voor de drone vlieger die niet kan modelvliegen.

    Om de gedachten kronkel van @brutus wat bij te stellen.
    Het is geen lijn maar een vlak.

    Met niet al te veel moeite is zo'n vlak ook heel groot te maken, zo groot al Europa of de hele wereld.

    De drone moet een gps signaal ontvangen om te kunnen vliegen.
    Is het een signaal met coördinaten die binnen een vlak vallen waar je niet mag vliegen, kun je daar dus niet vliegen.

    Iemand die kwaadwillend is die droned toch wel dat gebied in.
    Alleen het wordt wat moeilijker gemaakt dat het niet meer kan met commercieel kant en klaar spul.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK... daar kan ik mij wat bij voorstellen. Maar GPS coördinaten hebben toch ook hoogte?
    Wat ik me er van herinner, is een GPS systeem een hyperbool navigatie systeem, en bevat het signaal zelf geen directe positie, dus kan het systeem ook geen signalen ontvangen met een verboden positie. Zo werkt GPS niet. Die satelieten weten niet waar de ontvanger zich bevind...
    Het is dan ook niet "één signaal" maar het gecombineerde signaal van minimaal drie satelieten. Geen idee hoeveel van die bolletjes er momenteel rondzweven, in de tijd dat ik mijn navigatie opleiding kreeg, waren het er 16 of zo, maar ik heb begrepen dat het er tegenwoordig veel meer zijn.


    Uitgaand van een vlak kan ik me voorstellen dat zo'n ding op de grond niet initialiseert, maar eenmaal in de lucht niet onmiddellijk uit de lucht valt. Maar dan weet ik nog steeds niet wat dat ding gaat doen als je in geval van geofencing en een vrij te programmeren waypoint voor in geval van binnentreding verboden gebied, een punt verder in dat gebied opgeeft als waypoint.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dat komt denk ik door de media en hulpmiddelen die de nu hebben. Vroeger had je kennis van zaken nodig. Tegenwoordig Google.
    Vroeger keek men naar de lucht, eigen interpretatie van een regenbui, tegenwoordig kijken we naar buienradar.
    Vroeger wisten we de weg, tegenwoordig hebben we navigatie....

    Zal ik nog even doorgaan?......
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja, het is een punt in de ruimte om ons heen.

    De interne berekeningen gaan in een iets andere getalnotatie dan wat je als uitkomst ziet met van die graden en minuten enz. ellende.
    Ik neem de hoogte niet mee, omdat dat niet echt nut heeft.
    Zo'n kant en klaar fladdertje mag niet binnen bepaalde cijferreeksen fladderen.
    Vergelijk het met het RD (rijks-driehoekmeting) dat zijn eenvoudig te begrijpen getallen, rekent een stuk gemakkelijker.


    Ik verwacht dat zo'n fladdertje rechtsomkeer maakt naar zijn vertrekpunt.
     
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Maar hoe het ook zij, ik ga vooralsnog voor een online opleiding zodat ik met de meeste toestellen die ik in mijn bezit heb kan blijven vliegen(500 tot 900 gram, naargelang de kwalificering). Dan zal ik waarschijnlijk ook nog gaan voor de schriftelijke cursus om met wat grotere toestellen en mijn zelfbouw drone (met gimbal en camera) die ruim 1,4kg weegt. Daarnaast heb ik wat toestellen die onder de 250 gram zitten en is er geen vuiltje aan de lucht.

    Wie er nu nog een DJI drone of iets dergelijks wil kopen zal wel 2 keer nadenken om daarnaast al die bijkomende zaken te moeten doorlopen. Er hangt tenslotte een extra prijskaartje aan en de moeite die ze ervoor moeten doen. De cowboys zullen dan wel gaan verdwijnen of in ieder geval in aantal verminderen. Dan nog het feit dat je straks binnen Europa gewoon je drone kan meenemen en het zal vallen onder dezelfde regels, dus dat heeft ook weer voordelen.

    Bovendien: Het loont de moeite om marktplaats goed in de gaten te houden, want heel veel mensen willen nu plotseling van hun (zelfbouw)drone af. Nu zijn de prijzen nog wat aan de hoge kant, maar straks gaan ze dalen en kan je ervan profiteren. Het is dus niet allemaal kommer en kwel.

    Helixer
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Zo, even geen discussie maar lekker vliegen. Deze week met mijn home made simple cub op pad geweest. Nu is dat niet nieuw, want ik vlieg daar erg veel mee. Maar ik heb een simpel cameraatje aangeschaft die ik onder mijn vleugel heb gemonteerd. Gewoon leuk. Beeld kwaliteit is niet zo heel erg best, maar het gaat om het idee van mijn vliegplek waar ik met grote toestellen vlieg. Video heb ik ook nog wat gestabiliseerd met moviemaker, want onder een vleugel wiebelt hij helemaal als een dolle, alleen zit er nu weer een wobbel in.

    Klein detail: Ik moest mijn vliegtuig thuis helemaal schoonmaken, want er was die middag nog stront uitgereden op het veld. :rolleyes:

    Verwacht er niet te veel van hoor
    :

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2020

Deel Deze Pagina