Vliegen in de Auvergne (juni 2011)

Tsja, voor een paar dagen is de Auvergne wat ver (900-1000 km). Dan zijn de 'ballons' in de Vogezen of natuurlijk de Wasserkuppe wat beter bereikbaar. Ook in Sauerland of de Eifel zijn er mooie vliegstekken. Op de WaKu is het in de zomer wel druk, denk ik.

Ik ben geweest!

De (eerste 4 weken van de) maand augustus ben ik in de Auvergne geweest, en ja, ook gevlogen.

Mijn verblijfplaats was (op een zg. Butte, een uitgedoofde vulkaan) op zichtafstand van de helling in Circoux. Een aantal keer ben ik naar Circoux gereden. De wind leek uit de goede richting te komen (Z). Daar aangekomen bleek het helemaal geen Zuid te zijn, maar meer Noordelijk. Niet echt vliegbaar dus.

De laatste keer was de het prima: 30 graden en een stevige wind uit het Zuiden. Eerst even voorzichtig met de Libelle geprobeerd. Dat ging prima, iets te heftig wand de vleugels flutterden flink. Dan maar met de Sniff, die voelt zich prima thuis in dit weer (5 Bft, schat ik). Na een tweetal vluchtes kwam er een bestelauto aanrijden met een modelvlieger er in. Na beleefd aan elkaar vertellen hoe het weer was en hoe het ging, vroeg ik hoe hij heette. 'Dominique' was het antwoord. Dé Dominique! Eindelijk! Affijn, ik heb hem het hemd van het lijf gevraagd over waar en hoe te vliegen, erg gezellig. Hij gaf me zijn telefoonnummer, als ik weer wilde vliegen moest ik maar bellen. We hebben nog even samen gevlogen maar hij vond het te hard waaien. Hij vindt de combinatie hellingwind & thermiek leuker, en dan moet het iets minder hard waaien. Daar had hij gelijk in.

In oktober ga ik weer, dan ga ik zeker Dominique bellen :)

Even uitleggen: Dominique Bély is bekend in de omgeving. Hij vliegt in principe iedere dag en wijst belangstellenden waar de juiste helling is voor de weersomstandigheden van die dag. Dat heeft regelmatig tot gevolg dat een hele rits piloten achter hem aan rijdt, op zoek naar een goede vliegstek. Dirk Schipper weet er alles van ;)

Hoi Wubbe,

Fijn te horen dat je er fijn gevlogen hebt.
Heb je nog op andere hellingen gevlogen, of uitsluitend op Circoux?

Ik wou dat ik in Oktober ook nog een keer kon. Dagen zat, maar twee studerende kinderen betekent alleen al aan studiegeld ruimschoots meer dan een 4 weeks vakantiebudget. :(

Gr. Dirk.

N.B.
Circoux: zuiden wind?
Bij mijn weten ZW tot west.
Circoux-helling: piloten staan op de plek "La Garde".

Laatst bewerkt:
Hoi Dirk,

Ik heb ook nog vanuit de achtertuin gevlogen. Nonete ligt tenslotte ook op een heuvel. Landen moest dan wel op een grasveld waar ik dan heen moet lopen. Maar door een beetje sturen kon ik de vlucht met de Libelle met een 'hand catch' eindigen. Niks lopen dus :)
Ik zit wel aan een schuimpje of zo te denken om vaker vanuit de achtertuin te vliegen en dan zo op in de tuin te kunnen ploffen.

Andere hellingen heb ik (nog) niet geprobeerd.

Circoux: Inderdaad sta je bij La Garde en als ik het zo zie zou het Z tot W kunnen zijn.

Volgens Ooings is de bruikbare windrichting west (Ouest).
Maar ik ben met je eens zuid tot west is vliegbaar (uit ervaring). ZW is het gemiddelde/optimum.

Gr. Dirk.

Hoi Dirk,

Ik heb ook nog vanuit de achtertuin gevlogen. Nonete ligt tenslotte ook op een heuvel. Landen moest dan wel op een grasveld waar ik dan heen moet lopen. Maar door een beetje sturen kon ik de vlucht met de Libelle met een 'hand catch' eindigen. Niks lopen dus :)
Ik zit wel aan een schuimpje of zo te denken om vaker vanuit de achtertuin te vliegen en dan zo op in de tuin te kunnen ploffen.

Andere hellingen heb ik (nog) niet geprobeerd.

Circoux: Inderdaad sta je bij La Garde en als ik het zo zie zou het Z tot W kunnen zijn.

Hoe kun je de Ooings hellingvlieglocaties in Google Maps zien?
Ga naar Google Maps
Vul in het zoekveld in: http://www.ooings.com/placeMark/Ooings_kml.zip

En zie het resultaat :)
Goed, Wubbe heeft mij over het randje geduwd. Deze zip is ooit door mij (via de Ooings-site-beheerder) op Ooings geplaatst. Updates zijn nooit gelukt omdat die beheerder nooit meer heeft gereageerd.

De zip-file die Wubbe nu aanhaalt bevat nog 116 hellingen in Frankrijk.
Deze bevat alle 191!!! vliegstekken die nu op Ooings staan.
Klik erop met 'de verkeerde muisknop' en kies "Doel opslaan als ...".

Elke Hellingnaam heeft achter de naam de belangrijkste windrichting tussen haakjes staan (Engelstalige afkorting).
Bv. Superbagneres (SW) is dus bij Zuid-Westen wind vliegbaar.
Als er staat "Bergout (SSW-N)" betekent dat die helling bij ZZW- tot N-wind bruikbaar is.
".... (N-E-S-W)" betekent alle windrichtingen bruikbaar.

Er zitten meerdere bestanden in de zip + een txt-bestandje met uitleg.

Veel plezier ermee.
Dirk.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het verbaast me dat hij het doet via Google-maps.
Een kmz-bestand is nl niks anders dan een gezipt kml-bestand (de standaard google-lokatie-aanduiding).

Maaaar ... in die zip die ik aanwijs zitten nog 4 of 5 andere bestanden.
Nl. een tekst-bestandje met minimale uitleg, en POI-bestanden voor in je TomTom of Garmin. En da's natuurlijk wel handig voor ieder die het in z'n harses haalt om eens echt in Frankrijk te gaan modelvliegen. :D

Dus niet alleen in Google-maps bekijken, maar ook downloaden en in je TomTom zetten ...

Veel plezier ermee dus.
Dirk.

Back