Vliegen met 1 hand

Dank je sleur, dat was hem. Ik denk dat die linkerstick bij deze zender niet kan draaien, die witte knop kan dus niet sturen voor de staartrotor.

Ik zou dit aanpassen naar hoog/laag (voor/achter) voor collective, links/rechts bewegen voor rol functie, die ronde knop draaien voor de heckrotor en dan die zwarteknop in het midden voor de nick (voorruit/achteruit), maar dan moet er nog een schakelaar komen voor de gasfuncties.

Maar het blijft moeilijk...............
 
Eerlijk gezegd denk ik, dat alleen de constructie van een single stick zender een praktische oplossing is. In het verleden heb ik hier bij de servicedienst enkele zenders gehad, die mechanisch op deze manier waren aangepast en waarmee op z'n minst één eenhandige piloot nog steeds vliegt (met een Futaba T8FG). De elektronische aanpassing werd daarbij hier uitgevoerd. Als je iemand kunt vinden, die het benodigde draai- en freeswerk voor z'n rekening kan nemen moet je maar eens contact opnemen. Voor gevallen als dit worden er hier hobby-tarieven gerekend, dus je betaalt niet meteen de hoofdprijs.

Bij zo'n single stick moet er een zelfcentrerende draaiknop op een holle stick-as worden geconstrueerd en zo nodig ook nog een schuifje of een heveltje op een beter bereikbare plaats in de zenderbehuizing worden ondergebracht. Eventueel heb ik hier nog wel zo'n draaiknop liggen om als constructie voorbeeld te dienen.
 
Laatst bewerkt:
Heb in de tijd iemand zien vliegen met een arm op CAP BLANC NEZ , met een ferme joekel van zwever , heeft ook nog een tijdje bij BIGGS gevlogen
 
Huey tipte me over deze draad...

Vroegah... als medisch technicus bij een aantal projectjen betrokken geweest om kinderen met een handicap weer aan de spelcomputer te helpen...en dat ging van vingers die niet meer werkten tot verbrijzelde armpjes en beentjes....En uiteindelijk toch weer de kids aan het gamen krijgen....

Duss.. als ik kan helpen, ik zag hier al wat prachtige oplossingen, ik heb er ervaring mee en heb een medische achtergrond. Ik hoor het wel.
 
Laatst bewerkt:
Tot hiertoe iedereen bedankt voor de fijne reacties. Ik denk dat ik voor voetgas ga en bestudeer volgende week eens hoe ik dat met een DX6 ga oplossen. Dus, Taildragger mogelijk doe ik nog beroep op je ;-) - Dan nog een extra potmeter bovenop de rechterstick monteren (moet wel geveerd zijn vrees ik zodat die centraal terugkomt / ??? HOW ???) en de meest essentiële functies voor een Cessnamodel zijn dan beschikbaar. Keep in touch & help me nog wat denken guys! THX
 
Naar aanleiding van dit topic weer een wat ouder knutselprojectje tevoorschijn gehaald. Een splinternieuwe Logitech joystick gesloopt, Arduino microcontroller er aan geknutseld (zonder USB interface, is vervangen door een 4017 multiplexertje), LCD schermpje (16x2 karakters). Gevoed door een UBEC. Uitgangen voor zowel PPM voor de sim (test doeleinden) en naar een FrSky module. Alle 8 kanalen functioneren correct na wat aanpassingen van de code.

Simmen via de joystick dus nu. 8)

Deze joystick is het.
extreme3dprotwist.jpg


Resteert nu het programmeren van een volledig menusysteem voor instellingen, trims, mixing etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het werkt... Viel nog vies tegen als je stickjes gewend bent en iets nieuws gaat proberen bij windkracht 5. Maar goed, het is gelukt. 8)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De oplossing van Sleur is een uitkomst voor éénhandigen en verstokte koffieleuten: tijdens het vliegen de bak koffie in de linkerhand.

De link van Tasz vind ik een bedenkelijke oplossing: ben je lekker met je heli aan het vliegen, komt er een kort rokje voorbij. Zeg maar gedag tegen je heli.
 
De link van Tasz vind ik een bedenkelijke oplossing: ben je lekker met je heli aan het vliegen, komt er een kort rokje voorbij. Zeg maar gedag tegen je heli.
Je kunt collective pitch koppelen aan een ander lichaamsdeel... :? :mrgreen: Alleen oppassen als het dan weer koud is, kom je niet van de grond. :rolling:
 
Dat is nu met knuppels ook t geval hoor Jan!

Bij het besturen van je heli met kruisknuppels word je in dat geval alleen maar afgeleid Niek. Bij het besturen van je heli met gedachten gebeuren er dan opmerkelijke dingen.....
 
Back
Top