Vliegen met de Manx Monarch

Raymond-v-M

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
And now for something completely different…..

De Manx Monarch die ik van Sebastiaan heb overgenomen had (en door Enke gebouwd) is zo goed als vlieglkaar. :yes:. Laat ik nu morgen op vakantie gaan…
Geen vlieg of neerstort impressie dus voorlopig. Misschien wel iets voor Almere, wie weet. Ik had gedacht er een 10 cc FS-60 op te zetten. Wat schetst mijn verbazing, de Oude FS-90 heeft precies dezelfde bevestigingsmaten. Dus die er op gezet om te proberen. Altijd fijn, een beetje extra vermogen, en een platte FS-90 is niet zo jammer als een FS-60 open rocker in stukjes….
Ik loop natuurlijk weer eens gigantisch achter, het Monarch tijdperk is al enige tijd voorbij bij de Sammers, maar misschien heeft iemand nog een gouden tip…. Anders is het gewoon “Op hoop van zegen”
Wordt vervolgd in Augustus.
 
Ben benieuwd of de roeren groot genoeg zijn om lekker te sturen.
Ik heb nog een orgineel gebouwde manx staan (Jan Bakker).
Twijfel nog of ik de roeren niet meteen zal vergroten.

Overigens uit de encyclopedie der zinloze kennis:
"Manx" is een staartloos katten ras. Komt van Isle of Man.
De Handley Page Manx staartloze bomber/fighter is bewust zo genoemd vanwege die kat.
Of dat voor de manx monarch ook geldt weet ik niet, maar zou kunnen.
 
Norton noemde de succesvolle racer uit 1950 Manx, daar denk ik altijd aan als ik lees over de Manx Monarch...
Deze motor heeft een koningsas voor de distributie, net als de vroege Ducati's èn mijn Kawasaki W650 die naast mijn Guzzi staat...
 

Bijlagen

  • Manx Norton  1.jpg
    Manx Norton 1.jpg
    50,7 KB · Weergaven: 64
IMG_1536.jpeg Dankje Harold, Altijd zinnig om wat zinloze kennis op te doen! Van een staartloze kat had ik nog nooit gehoord, wel van een naakte kat en zelfs een gelaarzde kat.
Ik denk dat ik de rolroeren meer naar beneden laat sturen, om evt. “Haken” te voorkomen. Ze staan immers beiden al omhoog. Ik denk dat gezien de V-stelling het richtingsroer ook effectief is. Als hij giert, zal er wel een rolmoment ontstaan. Wieweet… Eerst maar eens rechtdoor huppen, om het zwaartepunt “uit te vliegen” Dat lijkt me het meest kritische. Ik verwacht geen groot effect van de ailevons op hoog-laag.
En een andere uitdaging:
Ik heb nog geen passende elastieken gevonden. De postbode overvallen heeft geen nut…. Eerst maar eens de eindjes aan elkaar knopen. Ik ben benieuwd, en houd jullie natuurlijk tot in detail op de hoogte.
 
Norton noemde de succesvolle racer uit 1950 Manx, daar denk ik altijd aan als ik lees over de Manx Monarch...
Deze motor heeft een koningsas voor de distributie, net als de vroege Ducati's èn mijn Kawasaki W650 die naast mijn Guzzi staat...
Als ik Engelse racer hoor, dan denk iknook meteen aan the isle of man. Daar maakten ze overigens ook dieseltjes, bij Davies Charlton, zoals de DC Sabre, Spitfire.
IMG_1537.jpeg
 
Met elastiek-koord kan je je eigen elastiek knopen.
Voor mijn grote hoogdeker (280cm) gebruik ik 1 grote lus 4mm elastiek die 4 x heen en weer over de vleugel gaat.
2 kleine lussen als vasthouden voor de zekerheid er overheen.

Overal te koop. Soms ook bij action als set om om partytentzijwandzeilen vast te zetten met van die balletjes eraan.
Als voorbeeld:
https://www.paracord.nl/overig-touw/elastiek-koord
Kan je ook nog eigen kleurtje uitzoeken.

Update:
Vond zojuist ook nog een wel erg specialistische website:
https://www.elastiek-online.nl/
Brievenbus verzending voor weinig
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 587220 Dankje Harold, Altijd zinnig om wat zinloze kennis op te doen! Van een staartloze kat had ik nog nooit gehoord, wel van een naakte kat en zelfs een gelaarzde kat.
Ik denk dat ik de rolroeren meer naar beneden laat sturen, om evt. “Haken” te voorkomen. Ze staan immers beiden al omhoog. Ik denk dat gezien de V-stelling het richtingsroer ook effectief is. Als hij giert, zal er wel een rolmoment ontstaan. Wieweet… Eerst maar eens rechtdoor huppen, om het zwaartepunt “uit te vliegen” Dat lijkt me het meest kritische. Ik verwacht geen groot effect van de ailevons op hoog-laag.
En een andere uitdaging:
Ik heb nog geen passende elastieken gevonden. De postbode overvallen heeft geen nut…. Eerst maar eens de eindjes aan elkaar knopen. Ik ben benieuwd, en houd jullie natuurlijk tot in detail op de hoogte.
het “haakeffect ontstaat juist doordat het neergaande roer (de vleugel die het meeste lift moet leveren) meer weerstand heeft dan het opgaande roer. Dus jouw oplossing werkt averechts. Ik gebruik de rode elastieken van de Hornbach…….
 
Ben benieuwd of de roeren groot genoeg zijn om lekker te sturen.
Ik heb nog een orgineel gebouwde manx staan (Jan Bakker).
Twijfel nog of ik de roeren niet meteen zal vergroten.
Definieer "lekker sturen"... Dit ding zou uit zichzelf stabiel moeten vliegen (zie trim- en vliegadvies).
Stabiele kisten sturen als het goed is daardoor heel sloom.
Maakt ze ook heel geschikt als beginnersmodellen.
Bij zo'n Manx Monarch is het een kwestie van niet laten afdrijven maar boven het veld houden en dat is het wel zo'n beetje: VRA! :yes:
Daar heb ik dat Pipertje voor.
"Lekker sturen", daar was de Delta voor totdat je je (op 5m AGL) laat verrassen door de wake turbulence van een bomenrij op een niet nader te noemen veld.... :eek:)
Dom, dom, dom... :oops:
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat er al talloze exemplaren feilloos vlogen…. Deste spannenender dat dit nog niet het geval is. Vroeger zal het toch wel gelukt zijn lijkt me. Hoe komt ie anders op de cover van de aeromodeller?
Er is wel een hoop waardevolle info losgekomen. Dank allen voor het meedenken, en als het zover is, dan weten jullie het als eerste:D:D:D
 
Even een korte update uit de Manx Hangaar.
De OS-91 heeft proefgedraaid en is ready to go.
Ca. 800 gram lood in de staart gedaan.
Elastieken geknoopt.
En nu ben ik bezig alles in elkaar te mixen. Een soort mixamethose aan het uitvoeren om de “hoogte-roer” flapjes naast de beperkte up down beweging, ook op rol te kunnen trimmen. Na het nodige speuwerk blijkt dat de trimmen op de graupner mx-16 als separate “gever” voor mixer-ingangen kan worden gebruikt. Ik vlieg dan single stick (mode 2) met het richtingsroer en hoogte-roer flapjes op een stick, beiden trimbaar, en op de andere stick het gas, en de rol-trim. Ik twijfelde er nog over om toch een rolroerfunctie voor uiterste nood te programmeren, maar dan zou het richtingsroer naar de gasstick verhuizen.
Kijkende naar de vorige posts, lijkt me alleen een rolroertrim afdoende. Het is immers een VV kist die voorzichtig naar huis gestuurd kan worden met het richtingsroer, zo stel ik het me voor.
Welnu, na de nodige checks en controles van de vleugels (wash, stand en uitslagen flapjes) zouden zondag-morgen de eerste pogingen kunnen worden gedaan……
Ik houd jullie op de hoogte (of op de grond, of in de grond:eek:)
 
De 15 cc viertakt is niet licht, en zit ver voor het zwaartepunt. Kijk maar eens in de post van Henk, waar het zwaartepunt ligt. Ik heb er 2 gaatjes geboord en een stangetje erdoor om goed te kunnen uitwegen. De kist heeft een enorme vleugel met grote koorde. De 800 gram kan ie wel hebben.
Als de kist zou vliegen, komt de FS-60 open rocker erop, die is 70 gram lichter, en dat zal zeker 300 gram schelen in de staart.
 
Even gewogen. 3,9 kg vliegklaar
Ik schat het vleugeloppervlak op 120 dm2
Dat komt dan uit op ongeveer 32 gram per dm2
En hij gaat zeker de lucht in. Zondag al misschien
 
Raymond, zou hem voor de zekerheid ook nog even door Ecalc CG gooien of vergelijkbaar. kijken of die er ook zo uit komt met het CG of evt Rick Ruijsing of zo vragen, die heeft ook veel met vliegende vleugels zeg maar gevlogen als ik het goed heb.
Ik weet dat er (in het openbare deel) meerdere zijn die gespecialiseerd zijn in staartloze modellen, weet alleen even niet meer wie precies. (gewoon soort check en dubbelcheck)
 
Ik lees in artikel van grote manx dat bestuurheid beetje beperkt is. Daar is een groter richtingroer op gezet.
Nee ik doe niet aan VRA. Moet gewoon bestuurbaar zijn zodat het ook met een beetje wind en meerdere vliegers mee kan doen.
Harold, zou jij hem evt eens door een calc pogramma willen gooien ivm CG?
 
Back
Top