Harold, zou jij hem evt eens door een calc pogramma willen gooien ivm CG?
Toevallig vandaag even bij Sebastiaan op de koffie.
Gesproken over de Manx.
Ik denk dat er bij de Manx meer speelt dan alleen zwaartepunt ligging.
Management summary:
Door mogelijk te kleine rol/hoogteroeren kan je eigenlijk geen up of down geven.
Meer up kan niet want roer zit al aan z'n max voor het overtrekt.
Minder up kan niet, want dan wordt het instabiel.
Beer met mij (Bear with me
):
Een "vliegende vleugel" (1) heeft geen normale stabilo.
Als je heel simpel kijkt zit het de functie van het stabilo en instelhoek verschil ergens in de construktie:
1. in het profiel ingebouwd als refex (ook wel S-slag genoemd grrr.) Werkt dan voor rechte vleugels of "planken"
2. In de vleugel geometrie.Pijlstelling en het achterliggende tip gedeelte krijg een negatieve hoek t.o.v. het wortel profiel
3. net ls 2, maar dan niet de verdraaing over de vleugel verdeeld, maar in de tip geconcentreerd. Dit heeft een horten bijvoorbeeld. Of de eerste lippisch vleugels
En dan heb je de Manx. Beetje reflex in het profiel, Beetje tip verdraaiing, maar niet genoeg om het goed stabiel te krijgen, dus hangen we er nog een roer achter en geven net zoveel up als nodig is om het stabiel krijgen.
De Manxk is een vrije vlucht toestel met bocht suggestie, maar geen besturing op hoogte. Oorspronkelijk werd hoogte wordt uitgetrimt met de rolroeren en blijf je verder vanaf.
Maak je rol/hoogteroer bestuurbaar dan is er volgens mij is er een risico van een overtrokken roer bij de manx.
Meer up kan niet, want dan overtrekt het roer
Minder up mag niet, want dan heb je te weinig "instelhoekverschil" met velugelwortel (of reflex in je tipprofiel) voor je benodigde stabiliteit.
Vroeger...
In 2000 had ik voor de interex een depron (3) stealthorten ontwikkeld.
Vloog goed met een speed280. Met een sterkere speed400 werd het met meer dan half gas onvliegbaar door instabiliteit op hoog-laag.
Reden: om te voorkomen dat het bij veel vermogen omhoog ging gaf ik down Geen reflex meer, dus instabiel.
Mijn oplossing was zwaartepunt naar voren. Had ik op hoge snelheid nog steeds up en dus stabiel vliegen, maar de landing moest vol up en ook niet al te langzaam, anders elevon overtrek(2)
Ik ben bang dat de Manx een kleine marge heeft tussen teveel en te weinig up. Alles buiten de marge geeft een duik.
Is dus meer dan alleen een zwaartepunt probleem.
Het hogere gewicht verkleint de marge nog meer.
Fout scenario's:
Is bij maximaal zinvolle up het zwaartepunt te er naar voren, dan kom je niet los, of als je zou handstarten een
duik naar beneden.
Meer up geeft roer overtrek, dus geen up meer, dus
duik.
Doe je zwaartepunt naar achteren om los te kunnen komen, dan heb je kans dat de neus gelijk na de start te steil gaat met gevaar van overtrek.
Geef je op dat moment down om vlak te leggen, ben je de ingebouwde stabiiteit kwijt en
duikt het eveneens richting dichts bijzijnde planeet.
Oplossing:
Hoogte roeren groter maken. Breder of langer of beide.
Voor de testvlucht kan je er beetje roer bij plakken (3) of schroeven. Vliegt het goed, dan snij je stukje roer eraf tot het instabiel wordt.
Met beetje geluk kan alle extra roer eraf en klopt he ontwerp.
Zoniet, dan weet je zonder schade dat de roeren groter moeten.
Vanwege stabiliteit wil je zwaartepunt ver naar voren hebben.
Probeer hoge snelheid bij de start.
Komt Manx niet los,dan CG iets naar achteren.
Komt de Manx los in wil de neus gelijk omhoog, dan moet je wel downgeven, maar dan liefst maar beetje.
Hou het gas er op zolang de neus omhoog wijst. Bij vliegende vleugel motormodellen betekend gas en up met neus omhoog dat het nog vliegt.
Voorzichtig met up,nog voorzichtiger met down.
Als je vliegt op de manier van het orgineel, dus feitelijk als vrije vlucht toestel met alleen beetje bocht, dan kan het allemaal meevallen.
Hoogte regelen met motor en sturen met rudder (goed idee om dat als dominant roer te kiezen) en al het even kan dus afblijven van de rol/hoogte roeren.
(1) Alleen piano's en onderdelen van grote gebouwen zijn niet-vieugende vleugels.
(2) Ik heb aan zweefvliegen gedaan, maar was eigenlijk te zwaar voor de meeste vliegtuigen. Hoogteroer stond bij mij altijd flink up getrimt.
Ik moest opletten dat ik niet te langzaam binnenkwam voor de landing, want dan kreeg ik stabilo overtrek met het gevolg dat stabilo niet meer goed naar beneden duwde en het vliegtuig daardoor een meter naar beneden dook tot stabilo weer "pakte". Niet dramatisch, maar een mooie flair landing die je in gedachte hebt wordt dan pleur-op-het-wiel landing met een stuiter.
(3) Depron is een nieuw schuim materiaal sinds 2000. Echte balsavreters hebben hier nog nooit van gehoord of het bewust met spanlakdampen aangevallen om het te doen smelten als een vampier in het zonlicht.