Vliegen met Protech Heli en Graupner mc15

Vorige week ben ik weer gezwicht voor een oude liefde, model heli vliegen. 15 jaar geleden heb ik een benzine Robbe Mosquito Basic gekocht met een Graupner mc 15. Al snel leerde ik van veel verschillende mensen dat dit geen goede combi was. Met veel tegenslag heb ik eigenlijk het model nooit van de grond gekregen.

Omdat ik nog steeds een grote fascinatie hebt voor model heli's, ben ik vorige week een modelzaak ingelopen. bij een beetje te soepele verkoper heb ik een Protech heli gekocht. Volgens de man zou deze aangesloten kunnen worden op een Graupner mc zender. ik ben met veel enthousiasme begonnen aan het afbouwen van het model, afstellen heli en aansluiten servo's en ontvanger.

Nu lijkt alles te werken op een heli mode 2 programma op mijn mc 15, echter vertoont de giro en heck servo vreemde reacties. De heck servo beweegt heel snel en heeft geen maximale uitslag de giro werkt totaal niet. Er zit aan deze giro twee stekkertjes, eentje voor kanaal 4 en eentje voor kanaal 5. die voor kanaal 5 bestaat uit een pootig stekertje. Als ik deze er uit haal werkt de giro wel en valt de heading lock er af, de heckservo blijft nog steeds hetzelfde rare gedrag vertonen.

Navraag geeft zoals ik vaak gemerkt heb veel verschillende antwoorden, de mc 15 kan hier niet mee werken (te oud), de servo werkt met een puls signaal, die geeft de oude mc 15 niet, het moet prima werken op de mc15. kort om ik weet het niet en krijg het ook niet aan de praat.

ik heb eigenlijk twee vragen:

heeft iemand ervaring met de Gruapner mc 15 op een moderne elec heli en besturing voor giro.

wat zou anders voor mij de beste keuze voor een nieuwe zender zijn? dit heeft natuurlijk niet mijn voorkeur. ik heb de volgende zender gevonden:

Esky 2.4GHz transmitter 6CH righthand mode 1 [EK2-0406J-1 (New 001727)] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!

Zou dit bijvoorbeeld een goede optie zijn?

jullie zouden mij geweldig helpen om toch door te kunnen zetten met deze geweldige hobby!

Met vriendelijke groeten,
rutger

soms lijkt de oplossing heel simpel, ik heb bedacht dat ik gewoon de giro uit mijn oude Mosquito Basic over ga zetten in de nieuwe protch electro. dit moet wel communiceren met mijn oude Graupner mc 15.

ik zal laten weten of het gelukt is.

grt,
rutger

gisteren voor het eerst gevlogen met de Protch heli en graupner mc 15. ik heb de oude giro uit mijn Mosquito Basic overgezet en het werkt prima. van zolder het trainingskruis gehaald en na wat klein afstelwerk wil hij stabiel houveren.

ik kan nog niet zeggen dat ik hem onder controle heb, maar al het enthousiasme is weer terug! nu veel oefenen en wie weet gaat hij ooit nog zonder traningskruis de lucht in.

Misschien alsnog een snelle vraag, weet een van jullie een heli-leeraar ergens in de buurt van culemborg/geldermalsen? Ik wil toch echt nog wat les hebben om te veel craches te voorkomen. ik ken de vliegschool in Lexmond, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

grt,
rutger

Back