Vliegen op shell's V-power.

Dat punt snap ik dan niet helemaal alex :roll: ....Het gaat er hier toch over de mate van vervuiling van verschillende brandstofsoorten?
Toch mooi dat er modelbouwers zijn die rekening houden met het milieu? Ikzelf gebruik Aspen omdat ik mijn modellen op de zolder stal....
Het feit dat Richard zijn 747 veel vervuilt staat toch helemaal buiten de discussie? En die trabanten etc etc wil toch niet zeggen dat jezelf niet een klein beetje moeite kan doen........die instelling is er nu precies de oorzaak van dat onze kinderen en kleinkinderen dadelijk de hele dag met factor 80 op moeten lopen...en nee ik ben absoluut geen milieufreak....zelfs geen liefhebber :D

Peter,

Ik ben idd niet ingegaan op je opmerking over mijn werk, daar heb ik mijn redenen voor, dat moet je respecteren. Ik hou dat liever buiten mijn hobby.

Ik wil de discussie beperken (die toch idd al erg afgedreven is van de originele posting) tot de effecten op mijn eigen gezondheid met de omgang van modelbouw brandstoffen. En tegelijk een weerwoord geven over de vele vooroordelen en misvattingen die er zoal rondzwerven.

Klopt, ik word bescheiden gesponsord door ASPEN. Het contact is enkele jaren geleden tot stand gekomen via de KNVvl.
Aanvankelijk stond ik, nét als vrijwel alle modelvliegers, sceptisch tegen deze nieuwe brandstof, want ik had tot dan nooit problemen (dacht ik) met de eigen mengsels. Never change a winning team zeggen ze wel eens. Maar van de andere kant moet je ook eens wat nieuws durven ondernemen. Ook ik kijk doorgaans liever de kat uit de boom, voordat ik iets verander wat tot dan goed werkt.

Nu, na enkele jaren vliegen met ASPEN, kan ik zeggen dat het prima werkt, ik sta er nu vierkant achter, dat is mijn eigen mening en mij NIET door ASPEN in de mond gelegd. Ik zou op een forum als dit nooit en te nimmer iets verkondigen, alleen maar vanwege sponsoring. Zouden ze morgen de sponsoring stoppen, dan blijf ik doorgaan het te gebruiken.

Richard Branderhorst zei:
Aanvankelijk stond ik, nét als vrijwel alle modelvliegers, sceptisch tegen deze nieuwe brandstof, want ik had tot dan nooit problemen (dacht ik) met de eigen mengsels.
[..]
Nu, na enkele jaren vliegen met ASPEN, kan ik zeggen dat het prima werkt, ik sta er nu vierkant achter, dat is mijn eigen mening en mij NIET door ASPEN in de mond gelegd. Ik zou op een forum als dit nooit en te nimmer iets verkondigen, alleen maar vanwege sponsoring. Zouden ze morgen de sponsoring stoppen, dan blijf ik doorgaan het te gebruiken.

Hier suggereer je dat je vroeger wel problemen had, maar die niet onderkende. Kennelijk heeft het gebruik van Aspen je deze problemen doen beseffen.

Welke problemen had je achteraf dan, welke nu met Aspen opgelost zijn?

Veel vuil uit de uitlaat en af en toe een pareltje in de bougie. Eenmaal een reso uitlaat(23 cc) weg moeten gooien, was zo vervuild dat er niets meer door kon.
Veel koolaanslag op zuiger, onder de zuigerveren en cilinderkop.
Geknoei tijdens het mengen. Af en toe kannetje weg moeten gooien (in de autotank...) omdat ik niet meer wist of ik er wél of niet olie bij gedaan had.
Stank van brandstof in huis en auto, plus stank tijdens lopen.
Huidcontact met gewone brandstof. Het is niet in te schatten wat dat voor schade op lange termijn heeft.
Had het model lange tijd stil gestaan, dan moest de brandstof in de tank gespoeld worden met verse.
Steeds slechts kleine hoeveelheden op voorraad, vanwege veroudering. Nu werk ik met kannen van 25 liter.

Richard Branderhorst schreef ; Veel vuil uit de uitlaat en af en toe een pareltje in de bougie. Eenmaal een reso uitlaat(23 cc) weg moeten gooien, was zo vervuild dat er niets meer door kon.Veel koolaanslag op zuiger, onder de zuigerveren en cilinderkop.
wel een teken van schlechte motor afstelling , schlechte olie en of te veel olie.

Geknoei tijdens het mengen. Af en toe kannetje weg moeten gooien (in de autotank...) omdat ik niet meer wist of ik er wél of niet olie bij gedaan had.
Voor mensen die niet rekenen en nadenken kunnen heeft Dolmar 100 ml olie potjes gemaakt, kan je zonder morsen in een 5 liter tankje gooien en het is nog gekleurd ook daar mee kan je altijd zien of er olie in zit.
Stank van brandstof in huis en auto, plus stank tijdens lopen.
Alleen dat zou een reden kunnen zijn voor mij Aspen te gebruiken. Tijdens het lopen ( de mijne vliegen) ruik je alleen een schlecht af gestelde motor.
Huidcontact met gewone brandstof. Het is niet in te schatten wat dat voor schade op lange termijn heeft.
Bij Aspen dus ook niet. ze schrijven alleen wat er niet in zit. gezond kunnen die stoffen ook niet zijn die er wel in zitten.Wat zit er eigenlijk in ?
Had het model lange tijd stil gestaan, dan moest de brandstof in de tank gespoeld worden met verse.Steeds slechts kleine hoeveelheden op voorraad, vanwege veroudering.
Ook daar heb je aditive voor om dat te voor komen.Ik heb het alleen na de winter dat Ik de tankjes even moet leeghalen
Nu werk ik met kannen van 25 liter.
En met zulk grote kannen word nooit gemorst.?
En bij ons in de wijk zouden ze het niet leuk vinden als Ik zulke hoeveel heden benzin op voorraad heb.

Mvg Johan

Johan.

Het lijkt langzamerhand wel een discussie worden, dat ik me moet VERANTWOORDEN waarom ik een bepaald product gebruik. Daar heb ik geen zin in, evenals jij je niet gedwongen wilt voelen om een bepaald product te MOETEN kopen. Als jij je happy voelt met gewone benzine, so be it.
Ik heb in deze discussie alleen aan willen geven, wat voor mij de redenen zijn, het te gebruiken.

Het is overigens wel verwonderlijk dat een discusie over brandstof iedere keer weer zoveel emoties oproept, terwijl iedereen het snapt als je in een kostbaar model hoge kwaliteit servos zet.
Ik denk dat het al VEEL is als een doorsnee benzine vlieger er per jaar 25 liter doorheen jast, je bent dan een 25 euro meer kwijt als zelfgemengde. Big deal.

Ik weet dat het ongeveer 8-10 soorten gas zijn, die door een bepaalde bewerking weer vloeibaar gemaakt worden.
ASPEN is een alkylate brandstof, googel eens met alkylaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alkylatie

De 5 liter kan heeft een lekvrije schenktuit, voor de 25 literkannen is er een losse draaikraan.

Wat brandbare/gevaarlijke stoffen aangaat, ik denk dat we wat dat betreft allemaal boter op ons hoofd hebben als modelbouwer.

Awol zei:
Als het qua prestaties voor modelbouw goed werkt (of zelfs beter dan reguliere) benzine des te beter toch?

Wat het dus niet is, maar zoals Richard al zei, als men er zich goed mee voelt en tevreden over is, des te beter. Ik zweer bij AVGAS, er zijn er zelfs die zwever bij een premix van de pomp voor brommers.

zo zie je maar dat niet iedereen dezelfde mening heeft en misschien is dit maar goed ook zo, anders zou het maar saai worden.

Peter

Richard Branderhorst zei:
Ik heb in deze discussie alleen aan willen geven, wat voor mij de redenen zijn, het te gebruiken.

Dat was ook het enige waar ik om vroeg en je antwoorden zijn helder.

Het is overigens wel verwonderlijk dat een discusie over brandstof iedere keer weer zoveel emoties oproept, terwijl iedereen het snapt als je in een kostbaar model hoge kwaliteit servos zet.

Daarmee zeg je in feite dat 'gewone benzine' slecht is. Als je naar je eigen ervaring kijkt, je geeft zelf aan jarenlang met benzine gevlogen te hebben zonder problemen. Waarschijnlijk delen veel mensen die met 'gewone bezine' vliegen, die mening. Beide werkt, dus is dat bij uitstek een punt om discussies over te hebben. Dat zie ik bij alle brandstoffen, overal is discussie en iedereen heeft een mening en de meeste vinden hun eigen oplossing het best. Uiteindelijk vliegt alles wel en ik heb nog geen motor kapot zien gaan vanwege brandstof (niet dat ik er 1000-en gezien heb, maar toch). Het is net zo'n discussie als 'motor inlopen'.

Wat brandbare/gevaarlijke stoffen aangaat, ik denk dat we wat dat betreft allemaal boter op ons hoofd hebben als modelbouwer.

en dat moeten we zo houden ook ;)

3w_flyer zei:
Awol zei:
Als het qua prestaties voor modelbouw goed werkt (of zelfs beter dan reguliere) benzine des te beter toch?

Wat het dus niet is, maar zoals Richard al zei, als men er zich goed mee voelt en tevreden over is, des te beter. Ik zweer bij AVGAS, er zijn er zelfs die zwever bij een premix van de pomp voor brommers.

zo zie je maar dat niet iedereen dezelfde mening heeft en misschien is dit maar goed ook zo, anders zou het maar saai worden.

Peter

De AVGAS kost bij ons ook praktisch 2 euro de liter :wink:

3w_flyer zei:
Awol zei:
Wat het dus niet is...
Ik heb bij een MVVS35 en een MVVS45 eerst getankt, warm gedraaid en toeren gemeten met benzine (V-power) en daarna leeg getankt warm gedraaid en toeren gemeten met ASPEN.
Zelfde motor, zelfde uitlaat prop, temperatuur luchtdruk etc. etc. MAW zelfde omstandigheden.
Geen toeren verschil waar kunnen nemen kunnen meten.

Hans dan ben je bij de schaarse gelukkigen die zo kan wisselen naar aspen zonder daar ook maar iets van te merken.

Dit is zeker niet altijd het geval.

Dit wou ik enkel maar duidelijk maken.

Ik heb mijn Vrouw belooft het ook eens te proberen met Aspen. :yes:

Zij volgt dus ook alles wat ik hier intip op de PC.

En ze zou het goed vinden als de auto en de modellen niet meer zo naar benzine ruiken. :lol:

Gister op de club al gevraagt waar het in Oss te krijgen is.

Berichte dan nog hoe mijn motoren daar op reageren.

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Gister op de club al gevraagt waar het in Oss te krijgen is.

Hey Johan,

Buts Meulepas B.V.
Alanenweg 1
5342 PV OSS
Telefoon: 0412 648390
Fax: 0412 643940
E-mail: info@butsmeulepas.nl

plotterwelt zei:
Berichte dan nog hoe mijn motoren daar op reageren.

Doorgaans moeten ze een tikje rijken, maar dat is niet zo met alle motoren. Af en toe heb je héél tijdelijk eens last van een kooltje in de bougie, dat is omdat alle reeds opgeslagen kool los kan laten (de motor "reinigd" zichzelf, de reeds aanwezige kool brand eruit/los).

Succes, en ik ben ook benieuwd naar je bevindingen. Laat het ons weten :wink: !

Greetz van Aldert

3w_flyer zei:
Hans dan ben je bij de schaarse gelukkigen die zo kan wisselen naar aspen zonder daar ook maar iets van te merken.
Dit is zeker niet altijd het geval.
Is volgens mij hier ook al vaker door iemand genoemd, de afstelling lijkt wat kritischer te worden. Je zal dus nog wat met de naalden moeten spelen om weer, vooral in de lucht, een nette overgang te hebben en tijdens het vliegen niet even bij gas oppakken wat aan kracht te verliezen.

plotterwelt zei:
Ik heb mijn Vrouw belooft het ook eens te proberen met Aspen. :yes:
Al V-power gebrobeerd, dan raak je ook al het grootste deel van de stank kwijt.
Inmiddels is jou bestaande model al in zijn geheel met vieze luchtjes van benzine besmet. Het kan best dat een andere brandstof niet meteen resultaat oplevert wat betreft de stank.

Johan,

Ik vind het mooi dat je ondanks, dat je sceptisch bent, TOCH een poging gaat wagen, de juiste spirit! Ik ga nooit meer terug naar gewone brandstof, maar ik heb natuurlijk ook even moeten wennen.
In he begin vond ik de uitlaatgassen van ASPEN niet lekker ruiken, misschien niet stinken, maar duidelijk anders. Volgens de importeur yijn we door langduring gebruik allemaal een beetje verslaafd aan de dampen van benzeen, etc. Een Zweeds onderzoek heeft dat verband duidelijk aangetoond(verdikkeme, kostte me 10 minuten yoeken waar de Z op dit Russische kezboard yit :lol: )
Na enkele maanden ben je dat kwijt en ga je normale fuel en de uitlaatgassen vies vinden ruiken. Dat heb ik idd precies zo ervaren.

Omdat gewone brandstof uit een groot aantal onderdelen bestaat, en ASPEN scherp gedefinieerd gemaakt wordt, is de afstellingsrange nauwer geworden, een klein beetje draaien aan je sproeiers en je merkt het. Dat kost dus meer aandacht en ervaar je in het begin als lastig.

Alleen bij extreem heet weer moet ik mijn 130cc 3W iets rijker zetten, verder hoef ik nooit aan de afstelling te komen, zoals het ook hoort met benzine motoren. Bij de eerste keer nadat ik overstapte moest ik de stationair sproeier rijker zetten.

Ikzelf heb nooit pakkingen van de carburateurs hoeven vervangen, ook niet van motoren die al lang op normale fuel draaiden, yoals een aantal Zenoah 62ers uit F3A-X kisten.

Grasmaaier, kettingyaag, bosmaaier, buitenboord motortje, alles draait nu op ASPEN bij me. Geen veryameling aparte kannetjes fuel meer rondslingeren met exotische mengsels, die je bovendien na drie maanden weg moet kieperen (gooide ik normaal in de tank van Diesel, die lust ook alles....).

Ik ben in gesprek met de importeur van ASPEN (hij is pas zelf ook begonnen met modelvliegen, dus hij draagt de modelbouw inmiddels een warm hart toe!!!!), er ligt een idee om een gezellig info avondje te organiseren, of een demo middag voor modelbouwers (varen, rijden en vliegen???). Ergens in het najaar.
Hij wil dan de vele vooroordelen en misvattingen bespreken die er tegen dit product zijn en is bereid voor iedereen die de moeite neemt te komen, iets leuk te geven.
Zou daar belangstelling voor zijn? Evt wil ik daar wel een apart draadje voor openen.

Het gebruik van ASPEN is gigantisch gestegen, de Zweedse fabriek maakt nu 30 miljoen liter per jaar, als het werkelijk een beroerd produkt zou zijn, zouden er toch veel sukkels op de wereld rondopen...

Richard,

men mag mij gerust proberen te overtuigen na een voor mij mislukte poging met aspen enkele jaren geleden met een ZDZ 80 EN ZG 23.

testmotor mag mijn 3W 70 zijn op mijn ZLIN sleepkist.

Wie mij kan overtuigen oor deze motor lekker te laten draaien op aspen heeft mijn respekt.

Peter

3w_flyer zei:
Richard,
men mag mij gerust proberen te overtuigen na een voor mij mislukte poging met aspen enkele jaren geleden met een ZDZ 80 EN ZG 23.

Wat was er aan mislukt dan?

testmotor mag mijn 3W 70 zijn op mijn ZLIN sleepkist.

Wie mij kan overtuigen oor deze motor lekker te laten draaien op aspen heeft mijn respekt.

Raar dat je niet overtuigd bent dat het lekker kan draaien door al die mensen die die combo hebben. Ik bedoel; los van voor- en nadelen van Aspen, er zijn toch zat mensen te vinden die aangeven dat hun 3W70 goed draait op Aspen, dat het idee 'een 3w70 draait niet lekker op aspen' gewoon de ton inkan?

Back