Johan,
Ik vind het mooi dat je ondanks, dat je sceptisch bent, TOCH een poging gaat wagen, de juiste spirit! Ik ga nooit meer terug naar gewone brandstof, maar ik heb natuurlijk ook even moeten wennen.
In he begin vond ik de uitlaatgassen van ASPEN niet lekker ruiken, misschien niet stinken, maar duidelijk anders. Volgens de importeur yijn we door langduring gebruik allemaal een beetje verslaafd aan de dampen van benzeen, etc. Een Zweeds onderzoek heeft dat verband duidelijk aangetoond(verdikkeme, kostte me 10 minuten yoeken waar de Z op dit Russische kezboard yit :lol: )
Na enkele maanden ben je dat kwijt en ga je normale fuel en de uitlaatgassen vies vinden ruiken. Dat heb ik idd precies zo ervaren.
Omdat gewone brandstof uit een groot aantal onderdelen bestaat, en ASPEN scherp gedefinieerd gemaakt wordt, is de afstellingsrange nauwer geworden, een klein beetje draaien aan je sproeiers en je merkt het. Dat kost dus meer aandacht en ervaar je in het begin als lastig.
Alleen bij extreem heet weer moet ik mijn 130cc 3W iets rijker zetten, verder hoef ik nooit aan de afstelling te komen, zoals het ook hoort met benzine motoren. Bij de eerste keer nadat ik overstapte moest ik de stationair sproeier rijker zetten.
Ikzelf heb nooit pakkingen van de carburateurs hoeven vervangen, ook niet van motoren die al lang op normale fuel draaiden, yoals een aantal Zenoah 62ers uit F3A-X kisten.
Grasmaaier, kettingyaag, bosmaaier, buitenboord motortje, alles draait nu op ASPEN bij me. Geen veryameling aparte kannetjes fuel meer rondslingeren met exotische mengsels, die je bovendien na drie maanden weg moet kieperen (gooide ik normaal in de tank van Diesel, die lust ook alles....).
Ik ben in gesprek met de importeur van ASPEN (hij is pas zelf ook begonnen met modelvliegen, dus hij draagt de modelbouw inmiddels een warm hart toe!!!!), er ligt een idee om een gezellig info avondje te organiseren, of een demo middag voor modelbouwers (varen, rijden en vliegen???). Ergens in het najaar.
Hij wil dan de vele vooroordelen en misvattingen bespreken die er tegen dit product zijn en is bereid voor iedereen die de moeite neemt te komen, iets leuk te geven.
Zou daar belangstelling voor zijn? Evt wil ik daar wel een apart draadje voor openen.
Het gebruik van ASPEN is gigantisch gestegen, de Zweedse fabriek maakt nu 30 miljoen liter per jaar, als het werkelijk een beroerd produkt zou zijn, zouden er toch veel sukkels op de wereld rondopen...