Vliegen op zonne-energie

Nee, goed lezen Arjan, dat ging alleen over het gewicht wat dat mylar zou moeten kunnen dragen. Het lijkt mij mogelijk onder de 150 gram te blijven. Volgens mij kan dit wel lukken maar moet je extreem hoge eisen stellen aan een setup die net een super fragiel zwevertje in de lucht kan houden.

Per cel? dan heb je helemaal geen mylar folie meer nodig, gebruik die cellen als vleugel!

Nu ik de opdracht zie.. oooooh.. geen paniek, bouw gewoon een vliegtuigje wat vliegt met een 7 cellen NiMH op die speed 280 (dat kan gewoon) en lijm daar je zonnecellen op.

Die zonnecellen zijn dan vrij nutteloos, maar je hebt geheel aan de opdracht voldaan.

Ik was onder de indruk dat het de bedoeling was dat de accu ook geladen zou worden en je zo een autonoom vliegend iets moest bouwen.

Per cel? dan heb je helemaal geen mylar folie meer nodig, gebruik die cellen als vleugel!

Nu ik de opdracht zie.. oooooh.. geen paniek, bouw gewoon een vliegtuigje wat vliegt met een 7 cellen NiMH op die speed 280 (dat kan gewoon) en lijm daar je zonnecellen op.

Die zonnecellen zijn dan vrij nutteloos, maar je hebt geheel aan de opdracht voldaan.

Ik was onder de indruk dat het de bedoeling was dat de accu ook geladen zou worden en je zo een autonoom vliegend iets moest bouwen.

7 cellen NiMh is 7 maal 25 gram is 175 gram aan batterijen!!:confused:

Nee, goed lezen Arjan, dat ging alleen over het gewicht wat dat mylar zou moeten kunnen dragen. Het lijkt mij mogelijk onder de 150 gram te blijven. Volgens mij kan dit wel lukken maar moet je extreem hoge eisen stellen aan een setup die net een super fragiel zwevertje in de lucht kan houden.

Ik? Ik heb niks gezegd over het mylar hoor. Ik maak me meer zorgen over de cellen, hun gewicht en het vermogen dat ze kunnen leveren :-)

Nieuwe insteek:
Batterij: 7 cellen NiMh: 175 g
Motor: Speed 280: 40 g
Servo's en ontvanger: 40 g
Zonnecellen: 65 g
Frame: 80 g

Totaal 400 gram
Genoeg motorvermogen en genoeg batterij
Het vliegt
De zonnepanelen geven twee minuten extra vliegplezier
(en duizend uur kopzorgen)

Dat is inderdaad een veel realistischer insteek..

Nu weet ik even niet of een speed 280 7 cellen ook leuk gaat vinden, maar kijk even wat ie maximaal mag hebben en pak zoveel cellen.

Precies, mission completed!

Koop een easyglider, plak die zonnecellen erop, opdracht ingeleverd? Zonnecellen eraf en je hebt een leuk model voor uren vliegplezier :)

Het volgende idee:

L=0,5 * C * p * O * v2

gewicht: 400 gram
L= 4 newton

De vleugel zal een Clark Y profiel hebben, wat bij 8 graden invalshoek een lifcoëfficient van 0,8 geeft.
Streefsnelheid is 30 km /uur = 8,3 m/s
p= 1,29 kg/ m3

4 = 0,5 * 0,8 * 8,3 * 8,3 * 1,29 * O
Oppervlakte is 4 : (0,5 * 0,8 * 8,3 * 8,3 * 1,29 )= 0,11 m2
Een spanwijdte van 1,50 geeft een vleugeloppervlakte van 1,50 * 0,20 = 0,3 m2

Moet goedkomen toch?

Als ik met mijn Easyglider (niet bepaalt meest efficiente vlieger) mits goei weer, waar we vanuit mogen gaan ivm de zonnecellen, 40 minuten kan vliegen, en uit mijn batterij slecht 800 mah uit is (2 cellen), leg dan is uit wrm dit projectje niet kan slagen? starten en opstijgen zal de batterij het werk wel doen, maar tijdens rustig afdalingen, en eventueel termieken kunnen de zonnencellen de batterij terug opladen, en tege dat je beneden bent kan je terug vertrekken naar boven, die extra 65 gram, of neem maar 100 gram op deze vlieger gaat echt geen verschil maken ze, ik zou zegge: probeer de zonnenergie te bezien als lader van de accu, en niet als bron voor de motor, en zo kan je perfect uw opdracht tot een goed einde brengen

Het volgende idee:

L=0,5 * C * p * O * v2

gewicht: 400 gram
L= 4 newton

De vleugel zal een Clark Y profiel hebben, wat bij 8 graden invalshoek een lifcoëfficient van 0,8 geeft.
Streefsnelheid is 30 km /uur = 8,3 m/s
p= 1,29 kg/ m3

4 = 0,5 * 0,8 * 8,3 * 8,3 * 1,29 * O
Oppervlakte is 4 : (0,5 * 0,8 * 8,3 * 8,3 * 1,29 )= 0,11 m2
Een spanwijdte van 1,50 geeft een vleugeloppervlakte van 1,50 * 0,20 = 0,3 m2

Moet goedkomen toch?

Een Clark Y met een instelhoek van 8 graden? Hoeveel luchtweerstand gaat dat geven?

De eisen:
Een model bouwen dat de lucht in kan
Het werkt op zonne-energie
De stroom die de motor tekort komt, wordt door een batterij geleverd.

Dan is het toch goed,
Je hebt dan een model dat grotendeels vliegt op zonnecellen maar ook nog vliegt op gedeeltelijk accu.
Het gaat om een werkend project.

Je kan ook kijken of je wat kan met hele lichte lipo,s:

Stel je pakt 2 van deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 350mAh 20C single cell $2.64

Dan heb je een 350mah 2 cell lipo met slechts een gewicht van 18 gram voor je accu,s.
Misschien door dat je het gewicht zo ontzettend omlaag brengt dat je toch je richting de vol op zonnecel vliegen komt.

Deze motor:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5377&Product_Name=C1818_Micro_brushless_Outrunner_3500kv_(9g)

Doet met een gws 4040 4.7A
Dit met een gewicht van 9 gram.

Dit motortje laat een 94 gram kistje hoveren!!!
Dus een 250 grams kistje is er wel mee te vliegen op vol vermogen lijkt mij.

12 gram servo,s:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : SSV-9305 Micro Servo .5.4g / .8kg / .11sec $8.95

Dan krijg je:
Batterij: 7 cellen NiMh: 20 bij 2 cell of 30gram bij een 3 cell 350mah g
Micro_brushless: 10 gram
Servo's en ontvanger: 40 g
Zonnecellen: 65 g
Frame: 80 g

totaal= 215@225 gram en dat vliegt wel met dit motortje.

verbruik= voor de motor= 4.7A

Hoeveel A konden die zonnecellen nu leveren?
Als 8A of 8W?

Bij 8A vlieg je 100% zonnecel.
8W is onmogelijk al weegt het 120gram

Laatst bewerkt:
Volgens Solar Challenger leveren de zonnecellen 0,6V en 1780mA. Dit zijn echter de open celspanning en de kortsluitstroom. Beide waardes kunnen dus niet tegelijk optreden. De werkelijke waardes waarmee we moeten werken zijn 0,5V bij een stroom van 1,5A.
Hij heeft 18 cellen hetgeen op 9V bij 1,5A uit komt. Dit geldt alleen bij maximum zonlicht op de cellen. Bij de hoeveelheid zonlicht hier in Nederland zal 9V bij ongeveer 1A een veel meer reeële waarde zijn. Dit is dus ongeveer 9W. Niet erg veel om een model mee te laten vliegen.

Zoals ik al heel vroeg in de discussie schreef zal je de accu met de zonnecellen kunnen laden maar vliegen zal je voor het overgrtote deel op de accu doen. Als de accu leeg is moet je het model in de volle zon leggen om de accu weer op te laden voor de volgende vlucht. De stroom die de zonnecellen tijdens het vliegen levert zal alleen voor een iets langere vliegtijd zorgen. Hoeveel langer hangt af van de zon en de stroom die de motor nodig heeft.

Ik denk wel dat het kan om volledig op de cellen te vliegen, maar dan moet je hele drastische stappen nemen en afstappen van het concept met NiMH cellen etc.

Je zult dan toe moeten naar een vliegklaar gewicht tussen de 50 en 100 gram, hoe dichter bij de 50 hoe beter.

Hij heeft een behoorlijk oppervlakte aan zonnecellen die samen 36 gram wegen. Als je die nu eens als vleugel gebruikt. Dan nog een carbon buisje naar achteren naar een simpel stabilo/ruddertje van depron, zeg alles samen 15 gram. 2x een 4 grams servootje: 8 gram. een 9 grams motortje, een 6 grams regelaartje, een 3 grams ontvangertje. Zeg nog 5 gram balsa/lijm.

Dan kom ik totaal op 36+15+8+9+6+3+5 = 82 gram en dat zou misschien nog net kunnen vliegen allemaal.

Een profiel (clark-Y of wat dan ook) is in een dergelijke setup volslagen nutteloos, te klein, te weinig vaart/wind, om een profiel echt nuttig te laten zijn.

Ik zou de opdracht herformuleren naar een zwever waarmee je (qua stroom) oneindig in de lucht kunt blijven.

In mijn DLG zit een 1s LiPo, en dat is voldoende om een ontvanger en servo's te voeden (servo's gaan wel iets trager dan normaal). Je kunt dus met een zeer gering gewicht een zwever bouwen en dan met aanwezigheid van thermiek spreekwoordelijk een hele dag in de lucht blijven.

Het andere alternatief is om een zwever te bouwen met een heel klein motortje om hem omhoog te helpen. In dat geval zou je dus bijvoorbeeld 2 minuten stroom kwijt zijn om de zwever op hoogte te krijgen. Als je vervolgens een vlucht van een kwartier kunt maken dan lijkt het mij wel mogelijk dat je bij de landing een even volle accu hebt als bij de start... Je hebt dan 'neutraal' gevlogen, wat mij toch een heel mooi resultaat lijkt!
(beter gezegd: als het je lukt wil ik er ook wel een bouwen)

Ik zou inderdaad ook overwegen om een zwever met "hulpmotor" te bouwen. Stijgen doe je op accu => gas lossen => accu eventjes bijladen met de zonnecellen => beetje stijgen => enz.

Het probleem zal het power management zijn, de lipo cellen (daar zou ik toch van uitgaan wegens de grotere 'energie per massa-eenheid' balans) kunnen geen te hoge laadstroom verdragen...

Mmmmh, terwijl ik er aan denk ... als je de motor lichtjes laat draaien verbruikt die weinig stroom, en kan je toch de accu een beetje laden (en zal je die niet vlug overladen). Hierdoor moet je geen extra regelaar plaatsen die alweer gewicht kost.
Op de grond kan met een Amp-meter vastgesteld worden welke 'idle' (gas dicht) stand overeen komt met een laadstroom die voor de desbetreffende lipo's nog toegelaten is...

Dat moet te doen zijn denk ik.

Nu nog een constructie bedenken die zo weinig mogelijk weegt en toch nog stevigheid geeft.

Het blijft een serieuze uitdaging ...

Succes,
Luc

Je zult dan toe moeten naar een vliegklaar gewicht tussen de 50 en 100 gram, hoe dichter bij de 50 hoe beter.

Hij heeft een behoorlijk oppervlakte aan zonnecellen die samen 36 gram wegen.

Nee, die zonnecellen wegen 65 gram. Da's nou juist het probleem.

Hi Arjan,

Lijkt me toch dat je een zeer pessimistische kijk op de zaak hebt.

Er zijn bij het ontwerpproces steeds 2 mogelijke insteken
Ofwel ga je er van uit bij de berekeningen dat het niet gaat vliegen (en dan moet je ook als ontwerper kunnen aantonen waarom het niet kan vliegen)
Ofwel ga je er van uit dat het wel kan vliegen, en ook weer onderbouwen met de nodige berekeningen die een redelijke kans op succes waarborgen.

Ik ben eerder van het 2e soort, jij blijkt eerder van de 1e soort te zijn. Beiden zijn echter nodig in een goed ontwerpteam.

Het oorspronkelijke ontwerp had weinig kans op slagen - dat geef ik toe. Echter hoe langer je over iets nadenkt, hoe meer alternatieven naar boven komen. Herlezen van de opdracht gaf al aan dat de accu mocht gebruikt worden om te vliegen, en niet noodzakelijk moest bijladen.
De ontwerper zou er bvb kunnen over waken dat een deel van de energie gebruikt wordt om er zeker van te zijn dat de besturing blijft werken. De rest van de energie kan dan samen met de zonnecellen gebruikt worden om de motor van energie te voorzien.

De zonnecellen die op het dak van een huis gemonteerd worden staan toch ook niet in voor de volle energiebehoefte van de woning?

Luc

Hi Arjan,

De zonnecellen die op het dak van een huis gemonteerd worden staan toch ook niet in voor de volle energiebehoefte van de woning?

Luc

Okee, tis wat offtopic...
Maar ik heb 20 panelen op het dak, wat in de zomer maanden voldoende is om mijn energie behoefde af te dekken.
EDIT: Link verwijderd

Laatst bewerkt:
NoNo123,

Zomer - kan ik inkomen, winter én zomer, zal al wat moeilijker zijn, vrees ik (alhoewel niet onmogelijk).

Als ik me goed herinner is het zelfs in België niet toegelaten (zoals het ook niet toegelaten is om energie terug te sturen op het net).

Luc

en nu weer :ontopic:

Back