Ik denk dat het 2 heel verschillende dingen zijn.
Ik vlieg geen heli, maar weet wel dat een vliegtuig voor een heel groot deel bestuurd wordt door je zitvlak en je visuele waarnemingen.... uitgaande van vliegen volgens VFR, en een andere manier is er niet voor modellen want je hebt geen instrumenten.
Je
voelt wat het vliegtuig doet, bv schuin gezet worden door wind , en je ziet ( bv via de horizon) de stand die bv hoogte bepaalt en de manier waarop je moet tegensturen.
Dit is heel belangrijke informatie die je bij een model nooit kan hebben want je zit er niet in.
Zoals bij autorijden, door je gevoel, heel subtiel, weet je hoe je moet sturen bij bv zijwind, en heb je bij geen enkel model.
Wel heb je bepaalde eigenschappen nodig die in beide gevallen mooi uitkomen, bv gevoel voor met de juiste proporties sturen, een lompe haal met de knuppel zal zowel je model als een echt viegtuig geen goed doen en een snel reactievermogen.
Echt vliegen heeft zelfs een groot voordeel ... je hoeft nooit nose-in

....maar daar tegenover ook een aantal dingen die echt vliegen toch tot iets anders maken dan een model besturen, ofwel, volgens mij appels met peren vergelijken.