Vliegende Vleugel van Robbe (Hot Shot)

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Met een overstap van een thermiekzwever naar de HotShot moest ik flink omschakelen en vooral niet te langzaam vliegen maar de vliegeigenschappen ben ik helemaal tevreden mee. Wel ben ik 2 (misschien wel meer) dagen aan het gooien geweest op het strand voordat ik het zwaartepunt goed had.
Ik heb grotere uitslagen geprobeerd maar dat remt zo veel af dat je de bocht niet door komt zonder veel hoogteverlies. Snel vliegen komt mij nog steeds het best uit....dan vinden de meeuwen hem ook erg leuk om eens te bekijken

Met hoeveel wind vlieg je deze normaal gesproken? En toch maar eens die CG controleren en wat rustiger weer afwachten om hanstarts te maken op een grasveldje.

Arvid,

De windsnelheid is een beetje afhankelijk van de helling, een steile hoge helling geeft veel lift met een klein beetje wind en een lage bult geeft in een storm nog steeds geen lift :D

Wat ik je kan aanraden is met een noord-west t/m zuid-westen wind tussen kracht 3 en 5 naar de maasvlakte (slufter strand) altijd voldoende lift met een steil duin van ong. 30mtr

Groet
Eric

Jullie hadden gelijk :D

Aan de onderkant bleek precies op 22 cm een streep te staan.

HotShot-03.jpg

En wat blijkt, ze was staartlastig! Blijkbaar was het lood wat er op zat, niet voldoende.

HotShot-04.jpg

Ik vraag me dan af hoe de vorige eigenaar hier mee heeft kunnen vliegen????? Maar goed, gelukkig had ik nog wat lood liggen en heb daar mee even provisorisch de CG goed gemaakt. Het zit nu nog met tape vast zodat tijdens het testen het lood nog verplaatst kan worden.

HotShot-05.jpg

Heb even niet zo snel gewogen hoeveel er bij moest, veel was het niet. Maar had toch duidelijk wel wat nodig. Op naar het testen :yes:

Erik, als ik een keer een dag er tussenuit kan knijpen, zal ik dat zeker een keer doen. En misschien kunnen we dan wat afspreken zodat het leerproces wat versneld wordt. Wel een hele mooie vlucht gehad met Schuimpje vandaag. De HotShot is aan de grond gebleven.

Arvid,

De balans van het schuimpje ziet er al een stuk beter uit.
En lijkt me leuk om een keertje de Maasvlakte onveilig te maken (de maasvlakte en de wind-richtingen ken ik goed) en zo te zien woon ik op route :D
Bovendien ben ik bezig een helling kistje te ontwerpen/bouwen zie dit bouwverslag
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=50502&start=45
en ik zoek nog iemand die de maiden wil filmen en posten :roll:

Groet
Eric

Geen probleem, onzin om een kolonne te maken :D

Ik heb het gezien, bijzonder leuk kissie. Met welke windkracht denk je die te gaan vliegen?
Laat maar weten, zal ik mijn best doen een dag vrij te maken. Liefst op zondag. Zaterdag is meestal een drukke dag.

Dit keer was zondag ook een drukke dag en heb heerlijk een trappengat geschildert nadat ik terug kwam :D

Maar goed, de Airbuzzz heeft gevlogen, het schuimpje van Huib en mijn eigen schuimpje deden het ook bijzonder leuk, dus was het ook tijd voor de Hot Shot. Na de uitslagen gecontroleerd te hebben een zwiep en gaan. En jawel geen probleem meer. Het extra gewicht op de neus was niet verkeerd, misschien zelfs iets te veel. Om met deze echt te gaan knallen, is er alleen wel net iets meer wind nodig.

Ook hier van komen deze week de video's online :lol:

Ok, iets later dan verwacht, hier toch nog een videootje :D

6,4MB, 2 minuten 42 seconden

Leuk vluchtje!
Zwaartepunt lijkt me zo goed, maar dat voelt de piloot beter aan :P

Was het niet mogelijk om achter je te landen? Dat lijkt me veel praktischer. (hoef je niet iedere keer klimmen ;) )

Dank je Michiel (alleen de landing nu nog.... :lol:)

Ik denk dat het lood daar overbodig is geweest, tijdens de vlucht heb ik behoorlijk wat up getrimd en dat zou toch in moeten houden dat de neus naar beneden wil en dus te zwaar is. Dit in combinatie dat het kissie bijzonder gevoelig is op de rol, is volgens Erik R ook een symptoom dat er te veel lood op de neus zit. Volgende keer misschien toch maar eens wat lood er af slopen.

Achter ons landen, uhhhhh, tja, als ik dan de klep van de auto open doe, kannie er zo in. Nop, gaat niet lukken. Van waar ik sta staan ongeveer 1-2 meter achter ons auto's en daar achter loopt een weg en daar weer achter staat een groot en hoog hek. Nop, gaat dus niet lukken. Met schuimpjes en meer crash bestendigere kisten kan je um "hot" landen vlak voor de voeten, met deze kist is dat toch iets gevoeliger. Dus dan maar lopen.

lastig hè, landen onder je!?!? Hoogte is zo moeilijk inschatten. Ik weet ook hoe lastig dat is. Als de zon schijnt(en er is dus een schaduw) is het makkelijker :D

typisch trouwens dat het model zo gevoelig is op de ailerons. Alle Vliegende vleugels die ik tot nu toe gehad heb waren dat niet. Die waren alleen gevoelig op de elevator.

Over het zwaartepunt. Als je een keer wat hoogte hebt en gaat aanduiken, dan weet je het zeker.
Hier de link waar sietse het super duidelijk uitlegt(zie ook pagina 2)
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...der=asc&highlight=zwaartepunt+duiken&&start=0
Ikzelf gebruik deze truuk ook al jaren. Werkt super.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit maar een indicatie is. Soms leg je het zwaartepunt bewust iets naar voren, maar dat is persoonlijk.

Welk duin is dit?
Ik ben verbaast geen prikkeldraad onderaan het duin te zien, dat is standaard in Nederland...

Bart

@Michiel, landen is nog een puntje van aandacht en gewenning, klopt. :lol:
Dat kan ik ook nog eens proberen, hoogte is alleen iets wat niet al te voorradig is op een duin :D
Zal eens een foto maken hoe ver ik het hoogteroer nu getrimd heb.

@Bart, het is bij Slufter, wij stonden ten zuiden van Slufter ongeveer waar de scheidingslijn wit/grijs is. Als ik me het goed heb laten vertellen, schijnt dit een luchtvaartgebied te zijn. 1:1 toestellen mogen hier niet komen en het terrein is toegekend aan modelvliegers, parapenters, schermvliegers en ander vliegend spul. Je kan dus gewoon op het duin komen (wel een beetje uitkijken waar je loopt en rekening houden met het helmgras). Ideaal.

Arvid zei:
Als ik me het goed heb laten vertellen, schijnt dit een luchtvaartgebied te zijn. 1:1 toestellen mogen hier niet komen en het terrein is toegekend aan modelvliegers, parapenters, schermvliegers en ander vliegend spul. .
Vergeet de deltavliegers niet... :P
Arvid zei:
Je kan dus gewoon op het duin komen (wel een beetje uitkijken waar je loopt en rekening houden met het helmgras). Ideaal.
De laatste keer dat ik er was (vrij lang geleden) stond er nog hek rondom de hele helling, boven & onder. Maar er was ook een startplankier voor de deltavliegers, en dat zie ik zelfs op GE al niet meer... bedankt!
Bart

@Bart, sorry, met schermvliegers bedoelde ik de delta's.

ah, vandaar, nee, geen prikkeldraad gezien. Super gewoon.

@Michiel, vond het al vreemd, maar toch even de vraag. Als de kist dus neuslastig is, zal deze gaan stijgen in een duik? En als de staart lastig is zal deze verder omhoog gaan? Het is precies tegenstrijdig. Ongetwijfeld een logische verklaring voor (heb hier nog niet over nagedacht).

Ik was ook verbaast, maar de link van Michiel (de uitleg van Sietse) snijdt hout.
Bart

Voor je gevoel inderdaad misleidend, maar er is een duidelijke verklaring voor.
In de praktijk getest, en het werkt super. Niet alleen voor zwevers.

Belangrijk is wel om je model bij normale vlucht helemaal recht uit te trimmen.
Zwaartepunt is onafhankelijk van snelheid.
Trimuitslagen zijn dat wel.
Verder zie de link van Sietse. Beter kan ik het niet uitleggen.

Ahhhh, pagina twee :lol:

Dan kan ik je nu al vertellen dat ik een voorlijk zwaartepunt heb. Vlak voor de vlucht had ik al een lichte S-slag gegeven en heb nog veel meer moeten trimmen tijdens de vlucht omdat ik continue op aan het trekken was. En omdat het hoogteroer dus ver omhoog sta, kan ik nu al aangeven dat bij een duikvlucht het toestel omhoog zal uitstijgen na het loslaten van de knuppels. Ga volgende keer dus maar eens spelen met iets minder gewicht op de neus.

Back