Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

• Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Peter heeft een nieuwe veer besteld bij HPI.
Tot nu heeft het in model vouwen van de veer om de carb.schuif weer terug te laten komen,zoals we vorige keer deden prima geholpen.;)

Binnenkort maar wat fine tuning doen met de Savage XL 5.9K :cool:

Hij schakelde nu al tot zijn 2e versnelling! :lol:
Al verder als je bus die de laatste keer vast stond:rolling::rolling:
(sorry dit gaat te ver)
Hoe is het met je vliegtuig BYM heeft u hem alweer gefixd?
Nog een borreltje en dan :sleepy::sleepy::bye:

Laatst bewerkt:
@ Philliams en Mikevlamman tot morgenavond dan maar de rest ligt al lekker onder de wol :sleeping::sleeping::bye::bye::bye::bye::bye:

Laatst bewerkt:
(sorry dit gaat te ver)
Hoe is het met je vliegtuig BYM heeft u hem alweer gefixd?

Nee mijn elektro zwever vliegt nooit meer.
Tenminste, niet in een geheel :rolling:

Bepaalde onderdelen gaan zometeen wel weer omhoog, in de met rolroeren uitgevoerde EZ* ...... ;)

Maar daarover morgen meer :)

(sorry dit gaat te ver)
:D

hé Ouwe,wie stond er een paar weken terug met een schep ook naast zijn Fordje te graven en planken onder zijn wielen te duwen?? :rolleyes: :rolling:

:p

Mensen, kijk hier even naar :thumbsup: dit moet te verbreken zijn door ons :yes:

World Record Attempt: How many in flight Easy Stars can be captured in one photograph? The record now stands at 3.​

3 Easy Stars in one photo.
It's a record!

NOTE: Click on pictures for a larger view.
The record has been broken. It is now SEVEN!

Hoeveel EZ*'s zijn er nu bij ons in de club?
(Volgens mij 9)

1.Sleurhutje
2.JunkieRC
3.Philliams
4.Ferry
5.Bart
6.Burp
7.Marcel
8.Mike
9.Peter
10.?

Ik ben bezig een how-to te posten , compleet voorzien van foto's, voor het maken van rolroeren. Het is even wat werk, en ik raad dan ook aan om losse vleugels te nemen voor dit klusje, dan hoef je niet perse te wachten om weer airborn te gaan voor je ailerons klaar zijn ;).
Ja, een tijdelijk setje vleugels is niet verkeerd. Je bent er toch wel minimaal een uurtje mee bezig. 8O ;) Het wachten op het uitharden van de lijm duurde aanmerkelijk langer (een dag :?).

Maar waarom moeilijk doen als het al gedaan is... Ik heb nagenoeg dezelfde maten aangehouden (32x4,5cm op 13cm afstand en de servo iets anders).

1.Sleurhutje
2.JunkieRC
3.Philliams
4.Ferry
5.Bart
6.Burp
7.Marcel
8.Mike
9.Peter
10.Siemme
11.?
En de potentiële wannabe vliegers: Fritsie, Pieter-b. :D Veel vliegen er op 2.4GHz maar misschien dat het voor de 35MHz vliegers verstandig is nogmaals de frequenties uit te wisselen.

th_05062008.jpg
:D

Hoeveel EZ*'s zijn er nu bij ons in de club?
(Volgens mij 9)

1.Sleurhutje
2.JunkieRC
3.Philliams
4.Ferry
5.Bart
6.Burp
7.Marcel
8.Mike
9.Peter
10.?
binnenkort komt daar nog mijn neef bij , en wellicht wat kennissen,want het werkt erg aanstekelijk ;) . ik ga vanavond is kijken hoe snel hij verticaal klimt met de brushless , zodat ik hem in mijn achtertuin kan loslaten ,met een vanglanding op het schuurdak ,kan je gewoon ff vliegen als je verplicht thuis moet blijven :lol:

Ja, een tijdelijk setje vleugels is niet verkeerd. Je bent er toch wel minimaal een uurtje mee bezig. 8O ;) Het wachten op het uitharden van de lijm duurde aanmerkelijk langer (een dag :?).

Maar waarom moeilijk doen als het al gedaan is... Ik heb nagenoeg dezelfde maten aangehouden (32x4,5cm op 13cm afstand en de servo iets anders).

En de potentiële wannabe vliegers: Fritsie, Pieter-b. :D Veel vliegen er op 2.4GHz maar misschien dat het voor de 35MHz vliegers verstandig is nogmaals de frequenties uit te wisselen.

Ik ben een type die een halve minuut ingespannen staat te priegelen, en vervolgens een half uur staat te kletsen, dus tsjah dan duurt het zodanig lang dat je een extra set vleugels nodig hebt ;) :p

Maar goed, genoeg getreuzeld, hier is ze dan, de EZ*RR-howto.

HowTo rolroeren maken alá BYM (of gewoon, zoals ik het heb gedaan ;) )

De wijze van scharnieren bij deze rolroeren is met plakband, en het
scharnierpunt zit aan de bovenzijde.
Dat houdt in dat er aan de onderzijde ruimte moet komen om naar beneden
te kunnen scharnieren.

Dat heb ik opgelost door de flappen onder een hoek van ongeveer 45graden
uit te snijden, waarna ik de vleugel ook ontdoe van een strookje elapor
onder een hoek van ongeveer 45 graden.

Dat kan niet helemaal uit de losse pols dat snijden, dus daar heb ik een
snijmalletje voor gebruikt (te leen bij ondergetekende).
Dit is de oude rechter of linker aileron van de overleden soaring star.

Ik moet er wel bijzeggen dat dat balsahout is, en je er dus niet in moet snijden, maar hem als leidraad moet gebruiken en erlangs te snijden

Anyway, foto 1 laat zien hoe je de eerste insnijding moet doen, en onder
welke hoek dat dus moet.

Als je dat uitgesneden hebt, krijg je dus zoiets :

Hier nog een keertje omgerold, en nog duidelijker zichtbaar de hoek waaronder gesneden is.

Nu moet de vleugel ingesneden worden, ook onder een hoek van 45 graden ongeveer, en moet de mal omgedraaid worden (ben je mal :p )

Als je klaar bent met snijden van de vleugel moet het er aan de onderzijde ongeveer zo uit zien :

Nu heb je een reepje restafval, wat ikzelf heb opgeborgen voor testdoeleinden.
Altijd fijn om te weten of bepaalde soorten verf, remmenreiniger of wat voor goedje dan ook voor effecten heeft op je teerbeminde elapor :rolling:

Over restafval gesproken, er komt nog wat bij, namenlijk :
Vergeet niet om de rolroer aan beide zijdes te ontdoen van een paar millimeter (32cm wordt dus 31cm en plusminus 8millimeter), anders blijft hij klemmen in de vleugel en is van scharnieren geen sprake!

Een van mijn tests was kijken of remmengreiniger dus effect heeft op elapor.
Happy happy joy joy, ik kan ontvetten met remmenreiniger.
Waarom ontvetten denkt u? Nou hierom, het scharnier maak ik van plakband over de volle lengte van het rolroer, zie hier:

Eerst plak je op de bovenzijde van de vleugel plakband.
Dan draai je de vleugel om met de onderzijde naar boven toe, en legt dan de (ontvette) flap erop. Vergeet niet een of twee millimeter ruimte over te houden om te kunnen scharnieren.

En met andere belichting :

Nu buig je de flap helemaal naar boven toe, zodat hij omgekeerd bovenop de vleugel komt te liggen en beplak plak je de onderzijde. Dit, samen met de anderhalf tot twee millimeter overgelaten ruimte, zorgt ervoor dat je scharnier van plakband nergens onder spanning komt te staan en je flap dus vrijelijk op en neer kan bewegen.

Dan is nu het moment aangekomen om de servo in de vleugel te laten zakken.
Zorg ervoor dat de servo zodanig gestueerd wordt, dat de ruderhorn (D) ook wel de Control surface horn (ENG) genaamd redelijk in het midden komt te zitten.

Ik heb hiervoor een scalpeermesje en een pincet gebruikt.
Hoe je dit doet doe je het, maar het moet er ongeveer zo uit komen te zien :

Daarna moet je bij het type ruderhorn wat ik heb gebruikt een gaatje boren (bij de EZ* prikken dus :rolling: ) en het hoorntje monteren.
Hier te zien samen met de servo, de servostang en de quicklink:

Dit alles samen ziet er aan de onderkant dan ongeveer zo uit:

Nu doe je de andere vleugel ook, maar let erop dat de servo’s ten opzichte van elkaar omgekanteld zitten indien je de rolroeren op een kanaal wilt bedienen zodat ze contra van elkaar bewegen (ene roer omhoog, andere roer naar beneden.)
Wil je de servo’s op twee kanalen hebben en gaan mixen maakt het niet hoe om ze gemonteerd worden, aangezien ze afzonderlijk van elkaar te bedienen zullen zijn.

Betreft de maatvoering.
Sleurhutje z'n post heeft een maat voor de rolroeren staan, en ik heb die blind gekopieerd.
Vanaf de rand van de vleugel 13cm, 32x4,5cm.
Zie ook hier dus.

Ik heb daar dit tekeningetje bijgemaakt, fear my paintskilz:

afmetingen.jpg

Nu komen twee van de belangrijkste zaken aan bod, namenlijk:
1: zorgen dat de servo’s in het midden staan voor montage
2: zorgen dat de flaps in dezelfde stand staan indien quiclink bevestigd is

Als dat gebeurd is, dan is het zaak om te gaan testen en te gaan trimmen.

Benodigdshedens:

Twee servo’s
Een Y-servo kabel
Twee servo verlengkabels.
Twee roerhoorntjes , ook wel ruderhorn of control service horn genaamd
Twee quicklinks
Twee servostangetjes met schroefdraad aan het einde om de quicklinks op te kunnen bevestigen
Scherp stanley mesje en/of een scalpel mesje
Inpak plakband
Remmenreiniger (probeer dit wel eerst uit op een controlestrook!)
Avondje tijd

En tot slot, denk ik dan, BYM’s snijden onder een hoek verzetsnijplankje.
:rolling:

Laatst bewerkt:
@ BYM: :worship::rtfm::worship::rtfm::worship: Ziet er goed uit!!!!! :yes:

Nog even een onnodige mededeling: vanavond neem ik in totaal 84 volt mee aan accu's waarvan 46,8 volt bestemd is voor vliegen ;) Hiermee heb ik nog geen rekening gehouden met de overbelading van de accu's, het kan dus best zijn dat ik 100 volt 8O meeneem :p

@ Sleurhutje: Wil je vanavond even de radargun meenemen, dan kunnen we misschien de snelheden meten van de EZ'tjes

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back