Vliegklaar maken Robbe Robin R2160

Nog een aantal plaatjes van het lamineren van het eindproduct

Ondertussen zijn er 4 kappen gemaakt, ik had hierbij nog een aantal foto's gemaakt bij deze:

met papier mallen gemaakt om de vorm van de mat ongeveer te bepalen om zo het aantal lagen glasmat makkelijker te bepalen tijdens het glassen.
Later heb ik de delen kleiner gemaakt zodat de mat minder trekt tijdens het glassen waardoor de kans op luchtinsluitingen minder wordt.
Het uitknippen van de glasmat:



Nadat de mal behandelt is met waxlagen en PVA (zie eerdere posts) heb ik de Gelcoat aangebracht. Ook is hier de mengverhouding met de verharder belangrijk.

Afwegen van de juiste verhoudingen resin en verharder (3%):


Aanbrengen van de Gelcoat met een zachte kwast, probeer dit zo streeploos mogelijk op te brengen.
Als je een homogene gekleurde kap wil dan zul je een tweede laag aan moeten brengen nadat de eerste een beetje gedroogd is (1-2 uur drogen):




Nu zal de Gelcoat een aantal(ongeveer 2 uur) drogen totdat de Gelcoat nog "pikt" maar niet meer afgeeft.

Nu het opvullen van de scherpe hoeken en randen zodat de glasmat de radius wel kan volgen met een papje van epoxy baumwolvlokken en micro balloons:


Nu kan het lamineren beginnen 3 lagen van 163 gr/m2 heb ik gebruikt voor een robuuste motorkap. Eerst epoxy aanbrengen op de gelcoat en dan de glasmat. Zorg dat de glasmat netje aan komt te liggen zodat luchtinsluiting word voorkomen. Voor grotere vlakken is het gebruik van een roller handig om het makkelijker aan te drukken.


Na het drogen (minimaal 24 uur bij 20 graden) de mal geopend om het resultaat te bekijken. De randen ontdaan van de overtollige mat:








Dat was het weer.....

grtz Michiel
 
Laatst bewerkt:
Verder met de Robin HR 2160

Na een uitstapje gemaakt te hebben met het maken van de motorkap wil ik weer verder met het vliegklaar maken van de Robin.
Tijdens het verhuizen stuitte ik nog op enkele oude Hobby Bulletins waarin ik nog een verslag vond van de gebroeders Kaijim uit 1985. Qua motorisering is in eerste instantie ook gebruik gemaakt van een OS gemini FT 120 boxer:



 
Laatst bewerkt:
Diverse foto's hier op MBF geupload, deze stond in PhotoBucket en dus niet meer zichtbaar .... tenzij je gaat betalen:mad: not!
 
Dank voor je uitgebreide uitleg, heel interessant !
Ik bouw al mijn modellen zelf, maar een motorkap maken op deze manier heb ik nog nooit gedaan.
In de toekomst ga ik er maar eens mee experimenteren.

Succes verder met het opknappen van de Robin, uniek model dat je bijna niet meer tegenkomt.

Grt,

Arnoud.
 
Deze heb ik met een heleboel andere modelbouwspullen overgenomen , als er geïnteresseerde liefhebbers zijn om de Robin over te nemen geef maar een seintje
Robbe robin 2160.JPG


Groeten Jef
 
Back
Top