vliegles door toca

De meesten hadden mij berichtje gelezen dat ik vliegles kan geven voor de beginnende rc helipiloot!
Wat jammer dan om te lezen dat de posting vrijwel direct op slot ging omdat het forumbeheer er vanuit gegaan was dat dit tegen betaling zou zijn...en reclame maken mag niet.....
Erg jammer..want ik ben ook maar een hobbyist die net zoals een ieder hier zijn kennis en ervaring wil delen..laat ik nu de mogelijkheden hebben om in de praktijk iets te kunnen betekenen.
Als ik nu de tijd had gehad om een reactie te plaatsen ..maar nee...afgeserveerd.....

Erg jammer.. wil alleen maar aandacht besteden aan de praktijk voor de beginner...

Troost je:

Ik geef ook les tegen kostprijs.... ben er voor van Marktplaats gedonderd, de toegang tot een club ontzegd omdat het bestuur van die vereniging vond dat ik best les mocht geven maar er geen geld voor mocht vragen (blijkbaar zag het bestuur er geen enkel probleem in dat ik destijds alleen al in de lesheli 50 Euro brandstof per maand verstook, aanschaf en afschrijving van de heli etc, dat moest ik dan maar allemaal weggeven, eventuele schade en slijtageonderdelen, idem) en hier op het forum wil ik het uit beleefdheid niet eens proberen....

Gewoon niet doen ook, daar is dit forum niet voor. Maak een website, en zorg dat er kaartjes bij de locale modelbouwwinkels in jouw omgeving liggen, wees aanwezig op een demootje hier en daar en spoedig zul je het drukker hebben dan je weten wilt.....

Wat wel mag, is gewoon zodra je hier op het forum iemand in jouw omgeving treft, die hulp of les zoekt, die persoon een vrijblijvend PB sturen waarin je je hulp aanbied. Mond op mond doet dan al rap de rest. En als een ANDER jou hier op het forum aanprijst, dan kun JIJ daar helemaal niks aan doen. Echter, dit had je zelf allemaal ook allemaal wel kunnen verzinnen als je er eens goed over nadenkt, toch?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Jammer van de goede bedoeling, maar dit is een forum en daar is het lastig de kaf van het koren te scheiden. Je zult duidelijk moeten zijn in je postings, want bij twijfel kan een mod niets anders dan de boel sluiten. Maar laat je niet demotiveren je in te zetten voor andere rc vliegers.....

En dan nog niet zeggen hoeveel zon lesje kost.. Op slot maar weer;)

Tja, ik begrijp het ook niet helemaal....
Ik doe wel even kwalijk bericht, mag een (heli)mod er even naar kijken... ;)

jah.als we het over geld hebben..mijn idee was gratis...als steun in de rug..we hebben er met z'n allen plezier van toch!......daar gaat het om. Wat Brutus schreef over zijn ervaring is duidelijk. Bedankt voor de terugkoppeling. Ik ga het anders doen.

Wat begrijp je niet helemaal? Is toch een duidelijke regel dat commerciele activiteiten niet zijn toegestaan?
En daar doet toca nog steeds geen duidelijke uitspraken over.

daarnaast zou deze info , gewoon per pb kunnen, heb je ook geen gedonder...
Maar goed kan het wel een beetje begrijpen.. van beide kanten overigens...

jah.als we het over geld hebben..mijn idee was gratis...als steun in de rug..we hebben er met z'n allen plezier van toch!......daar gaat het om. Wat Brutus schreef over zijn ervaring is duidelijk. Bedankt voor de terugkoppeling. Ik ga het anders doen.

Gratis zegt ie! Ben jij Sinterklaas of zo?

Leuk idee, maar geef dat geld dan gewoon aan die beginnende helivlieger, daar heeft ie nóg meer aan.....
Geloof me, gratis KAN niet. Zelfs niet als je zonder winst wilt vliegen, schrik je er nog van wat een vluchtje met een heli kost als je alles meeneemt.

Om je een idee te geven: een 450 size heli moet, als je alle kosten zoals statistisch een crash in de zoveel tijd, onderhoud en slijtage delen, levensduur LiPo's etc etc ongeveer 3 a 4 Euro per les (leeggevlogen LiPo) opbrengen...

Uit de statistiek én de praktijk blijkt, dat we dan nét quite spelen als je over langere tijd kijkt. Komt er bij ons nog de huur van de gymzaal bovenop. En onze brandstofheli's zijn nog een stuk prijziger.

En jij wilt dat weggeven? moet je doen, hou je gewoon niet vol.

Dus OF gewoon club-instructeur blijven, of de boel wat serieuzer gaan opzetten, maar in dat laatste geval moet je niet hier op het forum wezen. In elk geval niet met reclame. Want commercieel of niet, wat jij wilt is toch uiteindelijk nog wel zo prijzig dat het er niet meer toe doet of jij winst wilt maken of niet, voor de "consument" is de prijs een factor van overweging, en dus maak je reclame....

Groet, Bert

... Ik geef ook les tegen kostprijs.... ben er voor van Marktplaats gedonderd ...
Da's merkwaardig,dat verwacht ik niet. Wat was de motivatie van Marktplaats?

... de toegang tot een club ontzegd omdat het bestuur van die vereniging vond dat ik best les mocht geven maar er geen geld voor mocht vragen ...
Vereniging voorzichtig vanwege verzekerings of vergunning wellicht? Ook al geef jij les tegen kostprijs, een verzekering zal het als commerciële activiteit zien. En WA-verzekering dekt dan niet.

heli modje heeft het gelezen, en er bij deze kennis van genomen ;)
Beste Toca,
Ik ken je intenties niet, en ben daarin dus niet de enige, en ik meende uit je eerste post waar te nemen dat je wel een commercieel iets in gedachten had...
Als je geen interesse hebt om mensen iets te berekenen maar een vliegmaatje zoekt dan kan je kiezen voor een club in de buurt of een oproep doen in de Meeting sectie van de helisectie.

P.s.
Als je mijn handelen niet fijn vind, of onterecht....
Dan kan je me ook een Persoonlijk bericht sturen en om opheldering vragen.
De regels zijn niet moeilijk, en volgens mij voor iedereen te overzien.
Ga je topics openen waar de intenties dubieus zijn, of je gaat erg dicht tegen de regels van dit forum aanhangen...
Dan heb ik het volledig recht om dat per omgaande te verwijderen.

M.vr.Grt,
Eric

Het gaat mij niet om rechten van forumbeheerders en hoe ze hun rechten toepassen. Waar het mij om gaat is de collegiale opstelling t.o.v. andere helivliegers. De startende helivlieger is m.i. de meest kwetsbare groep. En daar zet ik mij dus voor in!
.
Dat ik jou handelen niet fijn vind heb ik eerder uitgelegd inderdaad in een mail aan jou Eric,(via zo'n pm) bij het versturen gaf het forum aan dat je niet bekend was...dus heb ik maar laten zitten. Wel heb ik een andere forumbeheerder hierover gemaild.

als ik tijd had om op de eerste reply van een forumlid had kunnen antwoorden (zijn vraag was ' wat staat er tegenover? " was de zaak meteen duidelijk. Ten onrechte ging het meteen over geld.
Echter de boel zat alweer op slot.

Een vliegmaatje zoek ik niet want ik heb hele goede vliegmaatjes. Nogmaals..de inzet is gericht op een duwtje in de rug....

Hier veel posten en antwoorden geeft mensen ook al een duwtje in de rug.
Wil je meer mensen kosteloos begeleiden dan kan je alsnog een bericht in de meetingsectie plaatsen en er duidelijk bij vermelden dat je volledig gratis beginners wil helpen en begeleiden bij het beginnen met de hobby.
Ik weet zeker dat dat enthousiast wordt ontvangen.
Als je op mijn gebruikers naam klikt linksboven deze post, dan krijg je gelijk de optie te zien om mij een PB te sturen.
Die komt gewoon in mijn box te staan ;)

Grt,
Eric

Hoi Eric,
Ja pm gedaan maar dat ging dus fout. Mogelijk doordat ik in de optie van de geadresseerde was gaan tikken.
Veel posten als steuntje snap ik. Er is al heel veel gepost op dit populaire forum. Mijn inzet was praktijk gericht en ik hoopte op een waardevolle aanvulling voor de startende (electro)rc helipiloot...

Maar hoe wou je het dan wel gaan doen Toca? Waar woon je (staat niet in je profiel)? Reis je heel nederland af om mensen met jouw heli te gaan laten vliegen?

Hulp is mijn inziens via dit forum makkelijk zat te vinden, hoef je geen specifieke oproep voor te doen. Of zet het gewoon in je handtekening en wordt zoals eric zegt actief op dit forum dan komen ze vanzelf naar je toe (als je dat graag wilt)

Ik heb mijn handen aan vol aan de beginners op de club.

@Toca
Locatie opnemen in profiel en/of onderschrift en in titel van discussie, dan zullen de beginners je massaal op de nek springen ;) Titel kun je wijzigen door eerste bericht van een discussie te wijzigen -> meer opties.

Vliegles is 1 aspect hoe zit het met "setup-les"

Hallo,

leuke discussie hebben jullie hier.
Ik begrijp perfect beider standpunten en het feit dat er "slijtage" is op het materiaal.
Ik kan er zeker mee leven dat en leerling met zijn eigen heli les krijgt en niet die van de lesgever omwille van de risico's.
een club heeft zo ook zijn voordelen.

Maar zoals elk beginend vlieger (en een club bestaat niet in de buurt) hebben we enige hulp nodig. Op het forum staat veel leerijke info (ben al 3 maanden aan het lezen).
Nu iemand die het traject volgt: coax, FP en dan CP heeft niet zozeer een probleem met het vliegen, denk ik.
Maar wel met de setup van de heli en/of zender.
bv. hoe stel ik mijn dx6 in om mijn heli (blade 400) tammer te maken.
Hoe stel ik expo in? throttle? mixed mode etc...
Autorotatie instellen als ik de controle verlies? om de schade te beperken?

Misschien kunnen de diehards de newbie CP vliegers hier wat extra info over geven in een thread "zender setup voor CP helis". En dit wel helemaal gratis uiteraard.

Uiteindelijk sprokkelen we wel al die info bijeen op de engelstalige forums, maar dit is zonde van de tijd, niet?

groetjes

Koen

Heeft gewoon heel weinig zin, en is ontzettend veel werk.....
Er zijn gewoon te veel verschillende zenders en systemen op de markt.

Als je het snapt, kun je iedere zender op iedere heli goed afgestemd krijgen.
Als je het niet snapt, snap je waarschijnlijk de info in een dergelijk set-up topic ook niet....

Begrijp me niet verkeerd, ik houd niemand voor dom of zo, maar het is gewoon een feit, dat dit soort algemene info heel moeilijk over te brengen is, zonder hééél erg uitgebreid te gaan worden.

En: NEE!!!! Dat sprokkelen is geen zonde van je tijd.....
Info KRIJGEN betekent toepassen en vergeten!
Kennis achterhalen, begrijpen en daarna zelf omzetten in een bruikbare toepassing, dáár leer je van, en vanaf dat moment hoef je het nooit meer te vragen, dan heb je je die kennis "eigen" gemaakt

Vergelijk het met de lagere school.... daar word je niet maar 1 keer verteld dat 1+1=2, nee, dat moet je zelf door middel van het maken van sommetjes eindeloos herhalen, en presto.... tot op de dag van vandaag kun jij zélf uitrekenen hoeveel 235 + 728 is, zonder dat ze je dat eerst op school verteld hebben.

Wat is dat toch?

Waarom is zoeken en lezen zo'n probleem?
Waarom is ff hulp zoeken bij en club zo'n punt?

En waarom moet alles zo ingesteld zijn dat je er nooit meer iets aan hoeft te doen?
Je moet snappen wat een zender doet, snappen waarom dingen werken zoals ze werken...

1 keer moet hij ingesteld worden, als dat gebeurt stel je veel vragen(les 1 voor in het betreffende topic)
Als je eenmaal tegen iets aanloopt (zoals ik wil expo) pak de handleiding (je weet wel, die onderzetter die meteen de hoek in is gegaan met de doos)
Zoek op expo,en waarschijnlijk (meestal tenminste) vind je dan een uitgebreide tekstuele uitleg hoe je expo in moet stellen...

Dus waarom dat soort dingen vragen, als je het antwoord zelf al binnen handbereik hebt?

Back