vliegschow heerhugowaard 2009

vorig jaar hebben we bij mij tuis een vliegschow georganiseerd
dat was een leuk sucses
dit jaar gaan we dat weer doen
op 7 juni
de lokatie licht aan de molenweg in heerhugowaard
als er nog vliegers zijn die willen vliegen op deeze vliegschow
graag aanmelden met zender verkwencie
dit voor het draaiboek
een filmje van vorig jaar is te vinden op youtube onder de naam huider modelvliegshow 2008

Die show is alleen voor schaalmodellen? (gezien de plaatsing in het schaalmodellen forum)

huider is een modelbouwzaak waar mijn oud leerling vlieger werkt was voorheen aleen treintjes maar nu ook vliegtuigen etcetera
en inderdaat dat filmje
het is niet aleen voor schaalmodellen
het is meer om de jeugt warm te lopen voor onze mooie hobby en om te laten zien wat er alemaal kan
mijn hurigane heeft op de schow in 2008 zen maiden gemaakt
maar het zou leuk zijn als er wat meer verschilende modellen zijn
een mooie wo1 en 2 modellen goede stuntvliegers racemodellen
vliegende raritijten alles is welkom
we proberen natuurlijk een passend draaiboek te maken
aleen komen kijken mag natuurlijk ook

Hallo Jeroen,

hoe vlak is het terrein waar gevlogen wordt?
Hoe zit het met vergunningen en verzekeringen, mag er boven de 80 dB geluid gemaakt worden?

Grts Gert-Jan

van mij mag het aleen weet ik niet of het verstandig is het is een noodveld waar we vanaf vliegen dus echt suppervlak is het niet maar het zou moeten gaan
zou wel mooi zijn

En als ik met mijn speedkist wil komen met jankende electromotor, dat mag?
Is er een vergunning aangevraagd?
Lijkt me wel nodig.

Gert-Jan

daar zijn we mee bezich
we gaan uit van 80 d b a maar meten doen we exspres niet dus als je zweert dat i niet meer geluid maakt ook al doed i dat wel vind ik het voldoende
en wat de jet betreft ik heb het in de groep gegooid
graag komen

heyu,

hoe groot is het veld?en ligt hete r een beetje vlak bij of nogal hobbelig

en rond het veld bomen of open vlakte?

gtjs
wim

het veld is scapenland maar we zorgen ervoor dat de strip er zo goed mogelijk bij licht
her word een kort gemaaide strip op de wind van 15 meter breed en 0ngeveer 70 meter lang
dit was zelfs voor de hurigane genoeg
er staan wel bomen maar das aan 1 kant en niet in de aanvliegroete,s de bomen staan aan de kant waar de toeschouwers ook staan en das een no fly zone
we willen geen ongeluken

Ik denk dat je het geheel gewoon wat beter moet regelen, zorgen voor vergunningen, verzekeringen.
En als je de modelvliegsport wil promoten moet je ook zorgen (en ook echt zorgen!) dat de modellen niet te veel herrie maken, dus ook echt onder de 80dB op 7 meter blijven, liefst nog minder.
Nu bevestig je alle vooroordelen over modelvliegen, dat het een rotherrie maakt.
Ik wil best komen met wat electrokisten, ook met een electro les Calmato van de club maar dan moeten wel de dingen goed geregeld zijn en legaal.

GJ

daar zijn we ook wel mee bezig ja
maar ik ben niet vanplam om elk model te gaan keuren
dat meten is soizo een raar begrip
ik maar nu al jaren uitlaten voor yke
en zijn modellen worden altijd goedgekeurd
en toen ging ik met mijn valiant naar de vliegklub
dezelfde motor als yke gebruikte dezelfde uitlaat dezelfde prop
81 db 1 teveel
maarja meetlint was er niet bij
hij deed gewoon een paar stappen en zij
dit is 7 meter
gevolg
niet vliegen
later megegeven aan yke
gemeten bij p h i b
77 d b
tog een verschil van 8 db
wat ik wel wil zien van vliegers is een lidmaatschap van de k n v v l
en een brefet
of in plaats van k n v v l een verzekeringsbewijs waar op staat dat je verzekerd bent voor het vliegen met een modelvliegtuig tot 20 kilo
dat heeft namelijk niet elke maatschapij
bij de k n v v l ben je daarvoor ook verzekerd

Meten doe je met een geijkte meter op een gemeten afstand van 7 meter , toestel vrijstaand op een hoogte van 120cm en de meter op 160 cm (even uit het hoofd).
Op bepaalde punten en hoeken haaks op de uitlaat.
Maar dat staat allemaal beschreven.
Wij mogen maar 78dB maken en dat halen we bijna allemaal (tot 10cc 2 takt), en anders gaan we eraan werken dat het wel gehaald wordt.
Je bent dus bij de verkeerde club geweest..

Een KNVvL verzekering geldt niet als primaire verzekering en geldt volgens mij ook alleen maar vanaf geregistreerde "modelvliegvelden".
Je moet ten alle tijden een eigen primaire verzekering hebben, de KNVvL is alleen als de eigen verzekering niet uitbetaald of voor instructeurs.
En mijn WA verzekering dekt ook alleen maar vanaf "modelvliegvelden".
Dus de organisatie moet een verzekering regelen, als er iets een kas invliegt of erger nog, het publiek in vliegt.
De organisatie zal altijd aansprakelijk gesteld worden bij een schade aan derden.
Als je geen vergunning hebt dan zou de politie ook wel eens vervelend kunnen gaan doen.

Vandaar dat ik zeg, regel een vergunning en verzekering, dan zullen er vast wel mensen komen vliegen.

GJ

Nog even,

Als je een vergunning en verzekering regelt dan ben ik er zelf met een electrozwever, lescalmato met leraar leerling systeem en als ik het op tijd af krijg een electrospeedkist die 300+ moet gaan.

Iemand anders kan waarschijnlijk ook komen vliegen met FPV.

GJ

Zijn er nou nog mensen die komen, of ben ik de enige die komt?

Graag zou ik het adres willen weten, want dan kan ik van de week even kijken. Ik woon in Heerhugowaard en vlieg in Spaarnwoude.

Groetjes,
Thierry

Back