vliegsnelheid

@Leo,

Je moet voor een Shocky(achtge) een combinatie kiezen van motor/regelaar/prop (empirisch (door trial & error ;-) ) die voldoende snel accelereert, voldoende propspeed heeft om te vliegen en onder deellast nog voldoende trekkracht heeft om te prophangen ......

Een prettige combinatie is een Strecker'tje 195.05 met 10"x4.7" (WES Technik 25/12cm Carbon) en CC regelaartje op 3 Lipo's .... met een Shocky van dik onder de 200 gram ....

Motortje draait op 11V ca. 4900 RPM's (bij 7,9A) en heeft dan een trekkracht van ca. 380 gram .... en dat vliegt, elke theorie ten spijt ....

Gebruik voor een meting eens 2 stopwatches voor elke waarnemer 1.

Zet de stopwatches tegelijk aan (kan 1 persoon het beste doen) en zet het uit bij het passeren. Het tijdverschil is je tijd. Op deze manier geen reactie tijd fout. Het moment van paseren is nauwkeurig in te schatten.

Dirk , hier mijn annalyse
volgens ;

http://www.gylesaero.com/

Dynamische , wanneer kan je prop hangen
Airspeed 2,8 m/sec [ +/- 0.5 maal kruissnelheid ]
4200 rpm
prop 4.7 x 10
thrust 0,185 kilogram [ Weegt hij dat ? ]
output 5,1 watt
absorbed 13,2 watt
efficientie 38 ,5 % [Heerlijk efficient zo,n grote prop , theo beweerd dat jou keus anders zou moeten zijn ! ]

Statische thrust volgens : http://www.standschub.de/

Überschlagsmäßige Leistungs-, Schub- und Geschwindigkeitsberechnung V2.1.

Propeller Durchmesser 10 = 25[cm] Propeller Steigung 4,7 = 12[cm] Propeller Drehzahl 4200[1/min] Standschub = 260 gram [p] Strahlgeschwindigkeit [m/s] =30 [km/h]

Als ik nu de die 260 gram thrust met 10/7 vermenigvuldig kom ik uit op 372 gram .

Propeller Durchmesser 10 = 25[cm] Propeller Steigung 4.7 =12 [cm] Propeller Drehzahl 5010[1/min] Zellenn 10 Spannung pro Zelle 11.1[V] =11 [V] Geschätzter Motoreta 40 [%] erforderliche Wellenleistung 28,5 [W] elektrische Leistung 6,45 [W] Strom 6,48 [A] Standschub = 372 gram Strahlgeschwindigkeit 9,97[m/s] = 35,87[km/h]

Zo als je ziet zijn we het bijna met elkaar eens , mijn calculatie is maar 8 gram minder als de door jou opgegeven !
Mijn toerental ligt wat hoger 5010 RPM , maar 4800 is voor mij zeer aannemelijk , efficientie vertaalt zich vaak naar betere resultaten .
Waar ik het niet mee eens ben is natuurlijk je lage motor efficientie , volgens mij kan dat veel beter !

Hallo joop
Thrust is een massastroom , een stroom van versnelde deeltjes . Net als bij een raket .
Die stroom heeft altijd een bepaalde kwaliteit nodig , een hoeveelheid deeltjes met een bepaalde snelheid .
Uiteraard was het weer mijn leermeester die het zo beschreef zoals ik er nu meewerk in mijn "reken methode" om wat meer inzicht te geven in prophangen .
Ik werk al een paar jaar met deze methode , ik ken de resultaten er van , deze bleken vaak zeer juist.
Daarom heb ik hem gelanseerd , op het forum .

Even iets over mijn leermeester
Huismus, knobbelzwaan, jumbojet

Prof.dr.ir. H. Tennekes

Aardwetenschappen, Vrije Universiteit, Amsterdam

Waarom hebben straaljagers naar verhouding kleine vleugels, en uilen naar verhouding grote? Hoe lukt het reigers, hun vliegkunst aan te passen aan flatgebouwen en stadsparken? Waarom vliegt een jumbojet harder dan een knobbelzwaan, en een koolwitje langzamer dan een merel? De wiskunde van klein en groot kan door elke mavo-3 leerling begrepen worden, maar haalt toch van alles overhoop wat aandacht waard is. De schaalregels van alles wat vliegt (zie: 'De Wetten van de Vliegkunst', H. Tennekes, Bloemendaal 1992) zijn een prachtig voorbeeld van eenvoudige wiskunde die geweldig veel begrijpelijk kan maken. En het denken in proporties wordt zo moeiteloos aangeleerd - ook door een mavoklas.

Ik wil toch wel even door gaan met de kneepjes van het vak , een van de belangrijkste vragen hoeveel rpm/v moet ik mijn borstelloze motor meegeven .
Mijn regel voor de kv is ; de gekozen rpm : werkings graad x 100 : de gekozen eindspanning = rpm/v
Als je de accu,s minder zwaar belast kan je natuurlijk 9 volt als eind spanning nemen , voor een 11,1 volt lipo pakket , echter als je de kokam regel voor de 80 % DOD wil aanhouden kies je voor 3.35 v per cel , zie ;
http://www.kokam.com/english/product/kokam_Lipo_01.html

Dus als ik mijn 9x 4.7 prop 8000 RPM wil meegeven , en heb een werkingsgraad van 80 % dan komt er te staan ; kv =
8000 : 80 x 100 : 10.05 = 995 rpm/v
In werkelijkheid heb ik voor de Magnum AL-M 983 gekozen .
Nu vraagt U natuurlijk , werkt deze regel , kom ik nooit meer accu,s beneden de 10 volt tegen na het vliegen .
Wel , stoppen met vliegen doe je '' als vanzelf '' , je ziet aan het vlieggedrag dat het aan de nodige kracht [ koppel] voor de gevraagde performance gaat ontbreken !
Dus als je krap in de portomonnaie zit , en je wilt de lipo,s sparen , gebruik dan deze regel .

Denk niet dat de benadering voor prophangen alleen maar opgaat met kleine electro modellen , nee deze benadering kan je ook voor grote 3D-kisten gebruiken !
Stel ik heb een 3d-kist van 5.6kilo en een vleugelbelasting van 72gram /dm^2 met een prop 20 x 8
Mijn kruissnelheid word dan 13, 8 m /sec
mijn dynamische analyse komt er dan zo uit volgens de dynamische propselector van http://www.gylesaero.com/
airspeed 6.9 m/sec [0.5 x 13.8 ]
rpm 6070
pitch 8
diameter 20
thrust 5,6 kilo
effficientie 35,7 % [ een belangrijk relevant gegeven ]
statisch betekent dit 85,6 newton thrust x 10/7 = 122 newton
voor het goede prophangen ofwel volgens ;
http://www.standschub.de/
moet de motor minimaal 7200 rpm kunnen draaien met deze propellor .!

Het vermogen wat je nodig hebt voor de verticale prestatie,s ligt rond 2350 watt bij de 3 D kist van 5.6 kilo .
Als je wil vliegen met een borstelloze motor in direkt drive moet je dus ongeveer naar deze motor .
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=1049
Voor mij is de belangrijkste vraag bij de keuze van een borstelloze motor klopt de Kv, omdat de Kv het meest bepalend is voor je regeling en efficientie .
We gaan eens kijken ; 7000 rpm : 88% x 100% : 30Volt = 265 RPM/V

leo van den haak zei:
Even iets over mijn leermeester
Prof.dr.ir. H. Tennekes

Leo,

Het boek van Tennekes heb ik ook gekocht, ........toch wel een kleine teleurstelling :( :(

Dit boek gaat over algemeenheden, de natuur van het vliegen....
toch wel leerrijk........ maar....... niet echt iets voor een technicus....

Welke technische boeken en naslagwerken (met technische berekeningen , grafieken, formules ed......) kun je aanbevelen?
(in het Nederlands, Duits of Engels)

vriendelijke groeten
steffe

Wat we willen met al die techniek is dingen die doodnormaal zijn in deze tijd , bijvoorbeeld vliegen .
Tennekes behandelt de fysica rond het vliegen , als dat een teleurstelling is dan heb je het boek niet goed gelezen en begrepen .
Als je houdt van alle technieken rond het vliegen , dan is de beste methode de spiekmethode , gewoon lezen over de dingen die je toepast , en lezen net zolang tot je het begrijpt , en net zolang toepassen tot je het begrijpt .
Gerichte toepassing dat is praktijk , dus lees eerst je gebruiksaanwijzingen goed en daarna alle dingen die daar omheen hangen .
Modelvliegen blijft een praktische hobby , draait dus om praktische toepassingen gerelateerd aan de hobby , die moeten kennelijk steeds weer ontdekt worden .
[ Als je goed spiekt , is het niet nodig het wiel zelf opnieuw uit te vinden . Dat is het eerste wat ik aan een leerling vertel .]
Tennekes blijft dus mijn grote inspirator / leermeester , dat zie je ook weer aan mijn reken methodes zoals nu met het prophangen .
Hoe jou ontdekkingstocht er verder moet uitzien weet ik dus niet , maar je kan met de PC in alle hoeken en gaten komen en een goede neuzelaar worden , simulatie calculatie documentatie enz genoeg !!!
Onthoud wel een ding , een vliegtuig is een autonoom apparaat , alles moet wel aardig kloppen anders werkt het niet naar behoren , vandaar al die fysica en ook al dat spieken moet je wel goed doen :!: :!:
Wat ik allemaal bespiekt heb weet ik niet , maar bij vrijwel al mijn berichten staat een [ spiek]adres .

Ik kan wel goed begrijpen dat je het boek niet leuk vind . Basis kennis is nooit leuk , brengt zelfs mij tot wanhoop
Maar het is achteraf en zo nu en dan wel praktisch er iets van de begrijpen.
Het is meer lef als lol , meer iets voor jezelf als voor een ander , helaas :oops: :oops: :oops:

Ik heb op mijn vijftiende twe boekjes gekregen van Werner Thies over het ontwerpen van radiobestuurde zweefvliegmodellen. Ik vond ze in het begin (als puber!) ook saai maar heb er nu nog plezier van! De info die je uit zo'n boekje haalt is bijna uniek in de hedendaagse ARF-wereld en het mooie is dat de principes en technieken nooit achterhaald worden :)

Ik maak gebruik van allerlei boeken waar ik in geneuzeld heb , bv Rubber powered model airplanes van Don Ross en boeken uit The Ultralight Library zoals Ultralight Flight , The pilot,s handbook of ultralight knowledge isbn 0-938716-06-9 maar ook de bibliotheek heb op bepaalde terreinen leeg gelezen , ga ook weleens neuzelen bij De Slegte of in Aalsmeer .
http://www.aviationmegastore.com/ is een mooi adres om te neuzelen
Diverse katalogie bevatten veel informatie , ik koop de oude jaargangen op .

Back