Vliegtechniek hulp gevraagd

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Arthur Costerus, 2 apr 2017.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Als beginnend DLG-er (en practisch de enige op onze club die DLG vliegt) ben ik op zoek naar tips om goed gebruik van de thermiek te maken.
    Als ik merk dat ik in thermiek zit/geraak, dan kan ik op een aantal manieren de thermiek bel volgen, allen met voor en nadelen. De mogelijkheden die ik heb geprobeerd:
    1. insturen met rolroeren, gecoordineerd met richtingsroer en een beetje up om hoogteverlies te voorkomen
    2. insturen met richtingsroer en de kist vlak houden met rolroeren. Dit om zoveel mogelijk gebruik te maken de lift over de vleugels
    3....

    Nu zijn dit mijn probeersels, maar wat zijn jullie ervaring om zo goed mogelijk gebruik te maken van lage thermiek?
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Hoe je instuurt maakt in principe niet veel uit. In Nederland zijn er nog al wat vliegers die rudderless vliegen en dus alleen met rolroeren insturen. Zelf doe ik het meer met richting maar bij lage hoogtes zijn bellen heel klein en moet er dus flink gebankt en gejankt worden ( veel hellingshoek en veel up). Proberen vlak te vliegen heeft weinig zin omdat je dan tegelijkertijd ook slipt wat alle winst ongedaan maakt . Met name op lage hoogtes en korte bochten gebruik ik veel richting. Op hoogte wat minder tot bijna niet. Belangrijk is op lage hoogtes voldoende energie te behouden dus niet uitmelken met overtrek tot gevolg.
     
  3. MarkP

    MarkP

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Hoofddorp/Nieuw Vennep
    Als mede beginner heb ik vandaag (na veel instellen op Taranis) de differential gebruikt. Dit leidde tot zeer vlakke bochten en daarmee veel lift. Daar was het weer ook wel erg naar! Wellicht kun je hier iets mee. Ik merkte direct langere vluchten en meer controle. Voorwaarde is natuurlijk dat je CG in orde is. (Differential = bij sturen meer aileron omhoog dan omlaag).
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2017
  4. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Differential is om tijdens het eerste moment van insturen de neus naar beneden te krijgen. Bij aileron insturen heeft het up staande aileron minder weerstand dan de down staande aileron dit is dus tegen gesteld aan de draairichting waardoor het model gaat slippen (haak effect). Door differential toe te passen kun je dit effect enigszins verbloemen maar wel ten kost van lift. Zelf gebruik ik helemaal geen differential maar stuur in met meer richting. Dit lijdt tot minder hoogte verlies tijdens het draaien omdat tijdens elke aileron correctie steeds weer lift verloren gaat bij het gebruik van differential. De huidige Top DLG's hebben bijna allemaal tipverdraaiing waardoor differential minder nodig is.
     
    MarkP vindt dit leuk.
  5. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Dank voor jullie meningen!
    Bank & Yank (...) is dus niet echt een probleem begrijp ik... Voor mijn gevoel heb je dan wat meer weerstand...(?)

    a.g. Ail. differential: Ik heb nu 60% er op staan, maar ik heb ook gelezen dat hoe je je diff instelt, afhangt van hoe je kist zich gedraagt. Er is best mogelijk dat je meer down dan up zou moeten hebben, afhankelijk van hoe je kist zich gedraagt bij het insturen. @Alex Hoekstra: Je inzicht hierboven beschrijft dat mooi:
    Als ik dit goed begrijp zeg je dus dat de vleugel in de binnenbocht minder weerstand heeft (legt een kortere weg af en heeft dus lagere snelheid/drag)
    In theorie zou je dus bij ail.diff van 50% (ofwel evenveel up als down) moeten insturen en kijken of je neus dropt of juist omhoog trekt hebt. Daarna moet je je zender hierop aanpassen, toch? of zeg ik nu iets geks...
     
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Normaal gesproken zal je neus altijd achterblijven. Rudderless DLG's gebruiken soms omgekeerde diff. Dit om tijdens de bocht steeds iets tegen te sturen de neus de juiste kant op gaat.
    Pas als je tippen negatieve lift leveren zal je neus de juiste richting op draaien na het gebruik van de ailerons. Dit komt eigenlijk alleen voor op vliegende vleugels met pijlstelling (Horten). Deze kunnen dan ook vliegen zonder kielvlak.
    Bij DLG,s zijn de ailerons ook meteen flaps waardoor het lift verlies bij gebruik van diff. veel groter en dus schadelijker is dan op b.v. een F3J kist. Beter is het om te leren met het richtingsroer te vliegen (dus niet koppelen aan ailerons). Dan kun je de neus de juiste richting in drukken zonder lift verlies.

    Banken en Janken heeft natuurlijk wel wat weerstand maar het is de enige manier om oplage hoogtes (0 tot ± 30 meter) in de bel te blijven. Ruim vliegen moet je alleen op grotere hoogtes doen.

    Tijdens het rollen is er nog geen snelheidsverschil tussen de tips. Het weerstands verschil komt omdat de vleugeltip met het omhoogstaande aileron bij lagere CL waarden vliegt waardoor de weerstand omlaag gaat en de andersom bij de tip met het omlaag staande aileron. (meer lift, meer weerstand, minder lift minder weerstand.
     
    crins vindt dit leuk.
  7. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Vanmiddag heerlijk gebankt en gejankt. Ik kom met werpen niet hoger dan 32 a 33 meter, maar vandaag wel voor het eerst een thermal gepakt en naar 105m gestegen. Erg gaaf en lekker kunnen oefenen.
    Helaas wel mn Topsky 3 in een boom geland en nu is mijn vleugel geknakt... Geen flauw idee of dat te maken is...
     
  8. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Zou een weinig "slow" of een korte vertraging (0.3s?) op de neergaande aileron hier een positief effect geven?
    Dit zou neerkomen op een tijdelijke diff.
     
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    De meeste stuuruitslagen zullen niet eens 0,3 seconden duren dus dan vlieg je eigenlijke met heel veel diff. Voor een optimale prestatie kun je beter weinig tot geen diff. gebruiken en met het richtingsroer de juiste richting van de neus bepalen.
     
  10. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Die 0.3s is inderdaad wat veel nu ik er beter over nadenk, maar een "slow" van 0.1 (ik kan helaas niet lager) komt neer op maar een fractie later omdat de servo's zelf ook nog een traagheid hebben. Daar is, denk je, dus niks mee te halen?
    Ik ga in ieder geval over op 0% diff om te beginnen nu ik dit gelezen heb.
     

Deel Deze Pagina