Sorry Bert maar dit is niet juist. De verliezen in de regelaar zullen nauwelijks veranderen. De frequentie wordt namelijk niet lager, die blijft constant. De breedte van de puls wordt door regelaar groter gemaakt om de motor sneller te laten draaien of kleiner om de motor langzamer te laten draaien.
Wanneer het om een borstelloze motor gaat klopt het verhaal een klein beetje. Wanneer de motor langzamer draait wordt er ook langzamer overgeschakeld naar een volgende spoel van de motor. Maar dat wordt ruimschoots overtroffen door de pulsbreedte regeling die voor de snelheidsregeling zorgt.
Verrek wat is dat lastig om in woorden te omschrijven. :evil: Ik hoop dat je toch begrijpt wat ik bedoel zo niet dan zal ik het moeten tekenen. Helaas zal dat pas zondag kunnen want dan zal ik pas weer achter de computer zitten.
Euh, Ernst.... hoeveel mensen vliegen er nog heli (of vliegtuig) met een geborstelde motor..... Het zal dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid om een brushless gaan, denk je niet?
Mij is geleerd dat, bij gelijkblijvend rotortoerental, een te groot pignon de motor, en een te klein pignon de regelaar KAN (zeg niet dat het per sé gebeurt) oververhitten, als je de uitersten opzoekt....
Verder heb ik begrepen dat een regelaar heet kan worden zonder dat de max stroomsterkte overschreden word. Dat moet dan in de schakelverliezen zitten, want voor zover ik weet gedraagt een electronische regelaar (ongeacht borstel of borstelloos) zich NIET als een weerstand, maar als een hoogfrequente schakelaar. Een schakelaar ontwikkelt normaal gesproken alleen warmte op het moment van schakelen, omdat dan de overgang is van "weerstand oneindig" naar "weerstand nul" of vice versa is en dus is er kortdurend een zekere weerstand tijdens die overgang (de oneindig grote afgeleide bestaat nu eenmaal in de praktijk niet, dus de zuiver verticale grafiek ook niet). In de praktijk betekent dit voor zover ik weet, dat als de tijdsduur van schakelen gelijk blijft, bij hogere schakelfrequenties de schakelaar zich langer in dit "tussengebied" bevind, en dus meer warmte gaat ontwikkelen.
Dat betekent per definitie dat een groter pignon de regelaarverliezen kleiner zou moeten maken, omdat bij een brushless regelaar de frequentie afneemt bij lager toerental. Zelfs als je het (niet in governor mode) de regelwaarde onveranderd laat: door het grotere pignon zal het motortoerental dan nog steeds lager uitvallen t.o.v. de oorspronkelijke situatie.
Overigens, ik zei "wel wat...", en daarmee bedoel ik dat die regelaarverliezen niet heel erg groot zullen zijn. Maar als het ding warm word, dan is dat verlies, als hij warmer word, is dat groter verlies....
Ik ben geen electronicus, en heb dus geen specifieke kennis van brushless regelaars (vaag begrip hooguit), maar ik weet wel dat een brushless regelaar het motortoerental volgt qua schakelfrequentie, en daar zou pulsbreedte niks mee te maken moeten hebben. In gewone regelmode is het toerental een functie van belasting en pulsbreedte, in governormode is de pulsbreedte (als geregelde waarde) primair een functie van het gemeten toerental, maar als dat als constant (want geregeld) mag worden beschouwd, is het uiteindelijk een functie van de belasting. Niet rechtsstreeks, maar als de governor zijn werk goed doet, komt het daar wel op neer....
Mijn praktijk ervaring sluit hier bij aan: bij dezelfde heli (en toegegeven, dezelfde overbrenging) word dezelfde regelaar meetbaar warmer als ik het toerental hoger instel (governor mode) terwijl de stroomsterkte wel iets, maar niet heel erg veel toeneemt. Niet genoeg om het verschil in temperatuur te verklaren volgens mij. Ik heb helaas geen meetwaardes voor je, ik weet alleen nog dat de regelaar van plm 35 graden naar ruim 60 ging.
Wellicht klopt mijn theorie niet, maar met de uitkomst heb ik altijd uit de voeten gekund.
Groet, Bert