Vliegtijd verlengen Mini Titan 325 se????

Hoi mensen,
Ik heb sinds een week een 2e heli erbij, de mini titan 325 se. Nadat ik hem af had hebben ze hem nog even nagelopen en ingevlogen en hij doet het geweldig. Wat een power uit zo'n klein ding zeg.
Nu vraag ik me af met welke instellingen ik de heli langer kan laten vliegen op de Robbe 2200mah 25c 3s lipo's. Na 5 en halve minuut heb ik nog 25 % in de lipo over en stop ik met vliegen. Ik moet erg wennen aan deze heli vergeleken mijn andere en ik weet dat de vliegtijd ook weer wat langer gaat worden als ik meer ga vliegen en minder ga hoveren.
Is het zinvol om de regelaar instellingen te wijzigen of de throttlecurve aan te passen? Ik vlieg nu qua regelaar met de standaard instellingen. Ik ga geen 3d vliegen (kan ik ook niet). Ik dacht dat een minuut of 7 vliegen toch wel haalbaar moest zijn. Hebben jullie tips? In de 325 se zit wel een ander motertje dan de 325. Alvast bedankt.

Gr. Rob

Misschien de headspeed (throttle) wat lager? Koop anders gewoon wat van die 3s2200 turnigy lipo's erbij, over het algemeen prima accu's en goedkoper dan die van robbe enzo.

Na 5 en halve minuut heb ik nog 25 % in de lipo over en stop ik met vliegen. Ik moet erg wennen aan deze heli vergeleken mijn andere en ik weet dat de vliegtijd ook weer wat langer gaat worden als ik meer ga vliegen en minder ga hoveren.

5.5 minuut is lang voor een 450 hoor.....

Overigens is het vaak zo dat de vliegtijd minder wordt als je gaat rondvliegen vs hoveren.

Ik zal de headspead wat verlagen en dan kijken of ie nog goed vliegt. Wellicht zal dit de vliegtijd iets verlengen.
Ik weet ook niet of bv de 2500 mah 3s lipo's veel zwaarder zijn dan de
2200mah lipo's, is dat ook een optie of zijn die gelijk een stuk groter?

Gr. Rob

Ik heb 3s2600 op een hk450v2 gehad en het vloog iets langer, misschien 6-7 minuten dan, maar ideaal is het niet ivm het zwaartepunt, iets extra gewicht en passing onder de canopy. Met een redelijke lader en 5c lipo's voor het laden, of meer in het geval van sommige turnigy ´nano-techs' maar dan moet je meer dan 10a kunnen laden, heb je ze toch in 10-15 min weer vol dus dan heb je er op zich maar een paar nodig om wat te blijven vliegen.

Hou er rekening mee dat met een lagere headspeed(dmv lagere throttle %) de inefficientie van motor en regelaar omlaag gaat, waardoor t hele zaakje ook weer warmer wordt..

Ok, denk dat de 5 en halve minuut misschien 6 kan worden met dezelfde lipo's maar veel rek zit er dan niet meer in als ik zo de reacties lees.
De regelaar staat nu standaard. Moet eerlijk bekennen dat ik niet gekeken heb of ik nu met of zonder govener vlieg. Zou dat nog kunnen schelen in vliegtijd. Govener aan of uit?

Gr. Rob

Als je in idle-up vliegt met een vaste waarde op throttle over hele bereik, vlakke lijn eigenlijk, dan kan je de governor aanzetten. In principe zou de governor ook compenseren voor de spanningsdaling voor je lipo door in het begin de throttle iets minder open te zetten en naarmate de spanning daalt iets meer. Welk effect dat heeft op je mogelijke vliegtijd is denk ik toch experimenteren.
Motortiming is wel van invloed heb ik gemerkt met m'n atom waar 22.5 de meeste power geeft en 18.75 iets minder maar wel zuiniger qua stroomverbruik, dit is echter specifiek voor de motor dus voor je mini titan kunnen het geheel andere instellingen zijn die het best werken.

5 a 6 minuten is gewoon een goede vliegtijd voor een 450, zeker als je die 80% regel mbt ontladen hanteert en ik denk dat er niet veel meer in zit.

Ok bedankt voor de uitleg. Ik ga wat experimenteren en ga nu eerst met de mini titan leren vliegen want is zoals gezegd wel even wennen.
Ik heb nu 3 lipo's en misschien komt er nog een 4e of 5e bij dus dan kan ik wat meer vliegen.

Gr. Rob

Tsja....

Wij halen met de vliegschool-heli's (KDS 450 SV) toch gewoon 10 minuten hoovertijd met 2200 mAh paketten hoor. Is wel krap (ongeveer 15~20% restcapaciteit) maar tot nog toe gaat dat zonder dat regelaars of motoren bloedheet worden. Is verder gewoon standaard spul, niks gemodificeerds aan, ook geen bijzondere gewichtsbesparende maatregelen. Gewoon geprobeerd om tandwielspeling, riemspanning en toerental zo optimaal mogelijk in te stellen.
We gebruiken wel de ESC in governor mode, en volgens mij scheelt dat wel iets.

Wat rondvliegen en vliegtijd betreft: als je weet wat je doet kun je inderdaad iets "zuiniger" vliegen dan hooveren. Maar dan praat je over hooguit 5 tot 10% vliegtijd, ofwel secondenwerk....

Gewoon vliegen en hooveren (geen 3D) moet 8 minuten toch wel haalbaar zijn als je de boel niet al te agressief afsteld en een beetje soepel vliegt.

Groet, Bert

ja ik denk dat alles bij elkaar genomen het wel wat vliegtijd kan schelen en ik ga nog wat dingen nalopen. Ik denk als ik de heli wat beter ken het vliegen ook wat rustiger wordt en je dan ook wat rek hebt qua vliegtijd.
We zullen het zien. Het is dan ook wel weer lekker dat ik ook een beznine heli heb waar je niet hoeft te kijken op 5 minuten meer of minder want daar vlieg ik 25 minuten mee. Maar goed, alles heb zijn voor en zijn nadeel.
gr. Rob

ja ik denk dat alles bij elkaar genomen het wel wat vliegtijd kan schelen en ik ga nog wat dingen nalopen. Ik denk als ik de heli wat beter ken het vliegen ook wat rustiger wordt en je dan ook wat rek hebt qua vliegtijd.
We zullen het zien. Het is dan ook wel weer lekker dat ik ook een beznine heli heb waar je niet hoeft te kijken op 5 minuten meer of minder want daar vlieg ik 25 minuten mee. Maar goed, alles heb zijn voor en zijn nadeel.
gr. Rob

25 minuten maar?

Normaal gesproken moet een BT toch wel ongeveer 40 minuten halen op een tank?
Mijn 12 kilo heli's draaien al 25 minuten.... BT is een stuk lichter.

Groet, Bert

Back