Vliegtijd

Hallo,:bye:

Ik nu net mijn eerste rc hele gekocht, gaat hier om mjx f47 gewoon om te kijken of het wat was. Na veel kloten(trimmen) kon er eindelijk mee vliegen bamm accu op. Gelukkig had nog 1 en kon ik een paar min(6-7) mee vliegen. Dit vind ik eigenlijk wel heel erg weinig. Nu was mijn vraag zijn er geen methodes om langer te vliegen ? IK heb nu gewoon standaard accu maar nergens vinden of er een andere in kan.. Of moet ik echt een andere Rc kopen ? want zie eigenlijk over al zo'n belabberde vliegtijd bij staan.

B.V.D. Richie

Welkom op het forum.
Punt 1 Alle begin is moeilijk dus daar ben je niet uniek in.
Punt 2 trimmen is altijd nodig en ook al noem je het kloten het hoort er gewoon bij.
Punt 3 na dat kloten was je accu al een eind leeg en inderdaad toen je echt ging vliegen was je accu bijna leeg.
Punt 4 misschien was die andere accu niet helemaal vol waardoor je maar 6 a 7 minuten kon vliegen.
Maar er zullen wel meer piloten zijn met deze heli en zij en kunnen je wel vertellen of dat kort of normaal is.
Een heli vliegt nu eenmaal niet zo efficiënt als een zwever.
Punt 5 hoe meer info je geeft hoe meer tips je krijgt dus vertel nog wat meer over je vlieg ervaring en wat je nog meer verwacht van deze hobby.
Overigens knap dat je zonder crash al zo ver bent gekomen.
Na het bekijken van een fimpje zag ik dat ik zelf een iets andere mini heli heb met ongeveer de zelfde mogelijkheden en die vliegt ook maar een kleine 10 minuten.
Het is mogelijk dat er een grotere accu in past maar door het extra gewicht heeft dat vaak maar weinig effect.;)

[media=youtube]kJ3OxgxYQnc[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn dus geen heli's die langer dan 10 min kunnen vliegen ? Want dat zijn de tijden die die ik overal zie staan. Of het nou een rc van 50 euro is Ov. 500 ik zie er altijd ergens tussen de 5-10 min staan. Ik vind dit gewoon heel kort mijne moet dik uur opladen voor een paar min fun. Ik vind dat zo niet in verhouding staan.

Dat is dan meteen het grote nadeel van elektro vliegen.
Nu, de meesten lossen dit op door meerdere accu's aan te kopen. En een goede lader. Met een goede lader en aan 1C laden brengt de laattijd terug naar een 45-50 minuten.

Let er op dat een lipo niet te ver ontladen mag worden! Dus als je vliegt tot de heli zakt door te weinig vermogen dan ben je al te ver gegaan.

Oké jammer dat er geen oplossing voor is. Had graag anders gezien vind wel erg leuk om te doen namelijk. Of is er toch een oplossing ?(nitro)

Je moet meerdere accu's kopen. Dan ben je met een tussenlanding toch nog langer aan het vliegen. Overigens werkt een andere accu prima, of een heli die meer gebouwd is op langer vliegen.

6-7 minuten is nog vrij normaal. Koop je een grotere accu, dan gaat je heli als een baksteen vliegen.

Ja meerdere accu's en een lader wou ik vandaag bestellen. Misschien dat jullie goede lader kunnen aanraden. Maar er zijn dus wel heli's die wel degelijk stukkie langer vliegen ?

Mijn heli accu opladen doe ik met de zender waar zes AA tjes in zitten.
Als die van goede kwaliteit zijn en goed opgeladen duurt het laden van de heli 15 minuten.
Er zijn best wel helis die langer vliegen maar die zijn groter duurder en vallen en niet meer in de categorie speelgoed zoals deze mjx f47.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...5A_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Professional_Balance_Charger_Discharger.html

Staar je dus niet blind op dit speeltje er is nog zo veel meer te leren op het gebied van laders accus en helis en gewone vliegtuigen.
Google en dit forum is daarbij heel nuttig dus gebruik de zoekfunctie want voor bijna al je vragen zijn er al antwoorden te vinden.;)

Met een laag toerental vlieg ik met mijn Voodoo ook makkelijk 15 minuten. Met een brandstofheli is het alleen wat makkelijker, een .30er is bijvoorbeeld heel zuinig. Ik heb een keer 25 minuten gehaald met een Caliber 30.

Maar er zijn dus wel heli's die wel degelijk stukkie langer vliegen ?

Ja hoor....

Een beetje goede 450 met 3000 kV motor en 10T tandwiel, met schaal-pitchcurve en niet al te hoog toerental, 2600 mAh LiPo er in en je haalt moeiteloos 12 tot 13 minuten zonder de accu te ver leeg te trekken.

Voor gewoon leuk rondvliegen met een looping of rol er tussendoor, gaat dat prima.

Met een romp er omheen blijft er dan, mits je een beetje aandacht besteed aan het " energie-zuinig" lopen van tandwielen en aandrijving en een setje asymetrische rotorbladen erop, blijft daar nog iets van 8 a 9 minuten van over, en loops en rolls best achterwege gelaten.

Maar moet het hard gaan, dan ga je sowiso naar een 2200 mAh accu toe, en hoger verbruik. Dus dan is meestal 7 minuten het maximum.
Maar met die vliegstijl is 7 minuten ook echt voldoende voor de meesten...

Als je je toch in Nitro wilt gaan verdiepen, en ECHT lang wilt vliegen, moet je eens op zoek gaan naar de GO-Engines gasser (of de GAUI T10, dat is dezelfde) motor.
Geschikt voor .30 tot .50 heli's en draait moeiteloos tot een half uur op een tank, en dat is niet " energiezuinig gevlogen, maar gewoon 3D-stijl.
Gewoon "sport/schaal vliegend" heb ik begrepen dat een .30 heli er 3 kwartier mee in de lucht kan blijven...

De ervaringen met deze motor zijn nog maar beperkt (hij is nog niet zo lang op de markt) maar ik ga er een proberen...

Groet, Bert

Hoe lang je kan vliegen met een volle accu of tank hangt af van twee zaken. Hoeveel energie zit er in de accu of de tank en hoe gebruik je die energie.
Ik ken heli's met een verbrandingsmotor die de tank in minder dan 10 minuten leeg hebben. Als je er dan ook nog flink 3D mee gaat vliegen is dat misschien maar net 5 minuten! ;) Natuurlijk kan je er dan een grotere tank in zetten. Tenminste als daar de ruimte voor is. Maar vergeet niet dat een grotere tank ook zwaarder is. Je hebt dan ook meer vermogen nodig om in de lucht te komen en te blijven. Met een tank van 10 liter (even overdrijven ;)) zou je misschien wel 6 uur kunnen vliegen maar die tank krijgt je heli nooit en te nimmer van de grond.
Zou je motor en je heli wel sterk genoeg zijn om die tank van de grond te tillen dan zal je er nooit 6 uur mee kunnen vliegen want dan is een heleboel van die energie nodig om die tank te kunnen tillen.
Maar een model heli kan heel veel tillen. Zie dit filmpje.

Hoewel normaal een vliegtijd van 10 minuten met deze heli's haalbaar is wordt dat teruggebracht tot ongeveer 3 minuten als ze deze dame optillen. Grotere accu's er in? Dat zou kunnen maar waar laat je die in die kleine romp? En deze heli's zijn bedoeld voor flink 3D vliegen dus die enorme lift hebben ze nodig om die felle manoeuvres te kunnen maken. Als ze met een flinke vaart naar beneden komen duiken en dan vol up trekken om niet de grond in te duiken of bijna haaks een bocht maken, komen er fenomenale krachten op de rotor en het frame te staan. Als de heli zwaar is door een grote accu (of grote tank) zullen die krachten nog groter worden. In het ergste geval zou er iets kunnen afbreken. Dus ook om die redenen kan je niet zomaar een grotere accu of tank gaan gebruiken.
Nog een voorbeeld. Een auto. Jouw auto kan bijvoorbeeld 800km met een volle tank rijden. Maar als je op vakantie gaat wil verder kunnen rijden. Dan zal je een grotere tank moeten gebruiken. Die komt bijvoorbeeld in de kofferbak wat ruimte kost. Dan kan je verder komen maar je kan minder bagage meenemen.
Elk foordeel heb se nadeel, wordt wel gezegd.

(P.S. Ga nooit met een extra tank benzine in je kofferbak op weg. Dat is levensgevaarlijk!!!

dankje wel ,, dat word dus veel googlen :) ... sta echt verstelt wat ze allemaal kunnen met die kleine heli's. Dat filmpje had ik al gezien ja en volgens doen de zelfde mensen het ook met een Ferrari.. althans naar voren niet omhoog :P Dit is wel een gevaarlijk forum , zie veel moois voorbij komen hehe

:P Dit is wel een gevaarlijk forum , zie veel moois voorbij komen hehe

;) dat went wel.... maar nooit helemaal... :D

Groet, Bert

PS: beter, om je verdere heli vragen in het heli gedeelte van dit forum te doen....

wat ik hier nog mis:

5 minuten normale vliegtijd met een elektro heli
lijkt op het eerste moment niet veel, ja !

maar het vliegen (voor al voor beginners) eist een hoop concentratie,
daarom zijn 5 minuten dan toch weer genoeg,

de iets ervarenere piloot vliegt dan met brandstof zo 10 tot 25 minuten,
"normaal" is dat ook genoeg,
als je de curve van concentratie bekijkt, die dan toch behoorlijk om laag gaat,

dat zijn mijn ervaringen en meningen
en dat wat ik hier op het forum geleerd heb !

veel plezier met vliegen !

Groet, Uwe

Klopt helemaal Uwe!
Zeker als beginner ben je na een 3 lipo's helemaal vermoeid en is de lol er vaak even af.

Ik heb het nog wel met mijn grotere schaalkisten. Na 3x 8min vliegen moet ik er echt mee stoppen.
Wel vlieg ik dan nog gerust enkele lipo's leeg met bv. de mCPx.

Die mini helis zijn tegenwoordig ook met giro uitgerust en dat bespaart de piloot veel moeite.
Een grotere heli zonder giro dat is echt andere koek.
Ik spreek echter niet uit ervaring wat betreft die laatste.;)

die groten kisten vreten gewoon concentratie ,
je bent ook bang, dat wat mis gaat,
dat is misschien een van de grootsten 'problemen'

het geeft ze wel ok met gyros,
ook fbl systemen bedoel ik,
alleen is dat afstellen niet zo makkelijk als bij een 500 pot en boom heli

Groet, Uwe

Een mCPx mag dan een gyro en zelfs compleet FBL systeem hebben, die vliegt echt niet makkelijker dan een 600-size schaalkist. Integendeel...

Maar!
(En wat Uwe aanhaalt is helemaal terecht.)
Bij de grote schaalheli's heb ik gewoon veel meer concentratie nodig omdat ik absoluut niet wil dat ik deze crash. En DAT maakt het vliegen zo veel vermoeiender.

Met de kleine mcpx rag ik maar wat rond en test ik nieuwe dingen. Daarmee denk ik niet aan crashen. Terwijl net dat de heli is die bij mij al het vaakst een crash mocht meemaken. (De schaalheli's zijn voorlopig nog niet gecrashed )

we moeten geen dingen door elkaar gaan gooien ;-)
zo'n mini helicopter is normaal gesproken qua vliegtechniek totaal niet te vergelijken met een "grote"

Tegenwoordig hebben alle heli's ten minste 1 gyro.
en die is om te zorgen dat de staart ongeveer dezelfde kant op blijft wijzen.

mini heli's, vaak coaxiale heli's (2 rotoren boven elkaar) zijn zelfstabiliserend.
volgas vooruit (wat niet hard is), knuppels los en hij gaat stilhangen.
zelfde met veel mini heli's met enkele rotor. zit een evenwichtsbalk in de rotor, ook zelfstabiliserend.

Je hebt ook nog de Fp heli's, fixed pitch.
gas geven is omhoog, minder gas is omlaag.
Deze horen niet zelfstabiliserend te zijn.

De CP is wat de grotere heli's hebben, collective pitch
omhoog en omlaag door de hoek van de bladen te veranderen.
toerental veranderd niet.

FP en CP hebben beide een gyro om de staart recht te houden.
alleen hebben sommige nog een flybar (extra vleugeltje in de rotor), en sommige niet.
degene die geen flybar hebben, hebben meestal 2 gyro's extra om de flybar te vervangen.

Noodzakelijk zijn ze niet, maar het vliegt een stuk makkelijker en voorspelbaarder.

En inderdaad, ook ik zet mijn timer op maximaal 8 minuten.
de 600 nitro kan makkelijk meer dan 10 minuten vliegen, alleen houdt na 8 minuten mijn concentratie gewoon op. Daarna vliegt het niet lekker meer, ga je rare foutjes maken etc.

De mcpx vlieg ik er ook vrolijk tussendoor, weinig kans op schade ;-)
Maar vanwege zijn maat (klein) en de noodzaak om buiten te vliegen (of in een grote hal) maakt dat hij toch wel vrij heftig vliegt..
in 1 keer knipperen zit hij op volle snelheid.. 2e knipper ligt ie op de grond..
vanuit alle manouvres trouwens ;-)

de grotere heli's zijn wat rustiger in hun bewegingen.. laten zich iets makkelijker voorspellen..
de 3d heli's zijn dan weer zo overpowered dat zij zich eigenlijk overal wel uit kunnen redden. mits de piloot doorheeft dat hij in de problemen zit natuurlijk...
Schaalheli's hebben veel minder vermogen, en je moet wel eens even een beetje vooruit plannen om alles goed te laten gaan.

Back