Vliegtuig (depron?) bij de volgende motor/regelaar

Hoi allemaal,

ik heb zojuist mijn robbe pogo verkocht, zonder setup.
De pogo was iets te overpowered en te zwaar.

Nu heb ik de volgende setup liggen waarvan ik graag een 1 meter of 90 cm ultimate bouwen uit 6 mm depron.

Het is deze motor:
Van de Goor Modelbouw :: Motoren :: Electromotoren :: BMI :: BMI Spitz 08 2209
Alleen dan met een holle as zodat je er ook zo'n omkeerprop op kon zetten.

Heb ook een bijnehorende regelaar en 3 cellen 1300 mah lipo (als die niet te zwaar is)

Wie weet hoeveel trekkracht ik hiermee heb en wat voor gewicht ik dan mag hebben zodat ik wel nog fatsoenlijk kan prophangen en daar makkelijk uit kan trekken?

Welke span raden jullie mij hierbij aan (voor depron een ultimate dubbeldekker o.i.d)

Mvg

Igor

als ik het goed begrijp heeft bovenstaande setup dus op de pogo gezeten ?

Als je dit op een shockflyer of depron toestel zet van 90cm span dan is dat toestel nóg meer overpowered dan die pogo.
Die pogo is van epp gok ik ? depron is altijd nog een stuk lichter hoor.
Ik zou voor een iets lichter motortje gaan voor een depron kist van rond de 90cm span.

Hiermee vliegt de gemiddelde shocky: RCtechnics Internet Store en dat is een motortje van 26 gram, die van jou weegt 41 gram.
Ook die lipo is véél te zwaar ik zou eerder iets nemen van 2s en dan 800 Mah ofzo, of misschien 1000 maar zeker niet meer.

Het ligt een beetje aan het ontwerp van wat je wilt gaan bouwen mar ik denk dat je te zwaar uit gaat komen.

Groetjes, Jesse.

Laatst bewerkt:
Nog even over die lipo: dat is met het oog op een kistje voor outdoor, iindoor vloog ik zelf met een 540 Mah accu.

Een shockflyer heb ik al.

De pogo was met deze setup overpowered ja, er moest een vaartje in zitten.

Nu is het de bedoeling om een depron model (met volle romp) te bouwen van meer span dan een normale shockflyer. De ultimate uit 6 mm depron met een span van 90 cm (ultimate is een dubbeldekker) heeft dus veel meer vleugeloppervlakte dan een pogo. Als ik nou een Ultimate met een span van 1 meter maak (voor outdoorgebruik) is deze motor/lipo combo dan voldoende voor een fatsoenlijke hover en er uit kunnen trekken?

Hier staat bijvoorbeeld ook een ultimate die op 1350 mah 3 cellen vliegt uit depron.
Depron Ultimate Bipe - June '06 - RC Groups

Ik hoop dat het zo duidelijker is, de pogo woog zo'n 350 gram dacht ik, die trok makkelijk verticaal met die setup, zou ik eerder aan de 1 meter moeten gaan denken voor zo'n dubbeldekker?

ff kijken:
de pogo woog 350 gram, is dat vliegklaar? denk het wel he.
Die Ultimate op rcgroups weegt 14,5 oz = 14,5 x 28 + 406 gram.
Met een motortje van 56 gram, je gaa dus waarschijnlijk iets lichter uitkomen maar de setup is te vergelijken op het Kv van de motor na.
Die van hem is 920 Kv met een lekkere grote prop.

Groetjes, Jesse.

Dus waarschijnlijk moet het wel lukken?
Dan kijk ik of ik nog een ander leuk dubbeldekker toestel vind, dan kan ik de afmetingen gewoon verschalen,

Komend weekend een stapel depron halen en wat servo's bestellen.
Dan post ik wel eens een bouwverslagje.

Igor

Ja gaat wel lukken, wel als het een volle romp wordt en een outdoor toestel.
400 + gram is toch teveel voor indoor, dan gaat het te hard.
Misschien moet je overwegen om een 2s lipo te kopen en een wat grotere prop, die ultimate vliegt al bij lage snelhied door het grote vleugeloppervlak doordat je er 2 hebt.
Op een 2s lipo gaat het lekker traag maar heb je wel weer meer koppel om een grotere prop te draaien en zo lekker uit een hover weg te kunnen trekken.

Ja gaat wel lukken, wel als het een volle romp wordt en een outdoor toestel.
400 + gram is toch teveel voor indoor, dan gaat het te hard.
Misschien moet je overwegen om een 2s lipo te kopen en een wat grotere prop, die ultimate vliegt al bij lage snelhied door het grote vleugeloppervlak doordat je er 2 hebt.
Op een 2s lipo gaat het lekker traag maar heb je wel weer meer koppel om een grotere prop te draaien en zo lekker uit een hover weg te kunnen trekken.

Ik heb hier 2 cellen 540 mah paketjes liggen, die zijn lekker licht.

Ik kan het zowiso uitproberen, maar ik kijk eerst eens naar die 1300 mah, meer heb ik zo niet liggen.

Het word zeker een outdoor toestel, voor indoor heb ik mijn PlingPling V1.3, ik had de pogo verkocht om juist een outdoor-3D-toestel te maken.

Deze ziet er trouwens ook aantrekkelijk uit:
3Dbatix - Plans - FOAMe IIx 3D

en de infineon is ook wel aantrekkelijk. Ik zet ze gewoon eens op een rijtje.

Dan maak je dat toch zelf... zo moeilijk is dat ook weer niet. En als je hem van 6 mm depron maakt lukt het vast wel. Het plan is ook voor 6 mm depron bedoeld, dus dat gaat vast wel lukken.

Ik had dit motortje met een 15a esc op een RBC paddle zitten, die ging vertikaal de lucht in. de prop was een APC SF 9*3.8. 3s1p lipo 1500 mah ELE. T vlieggewicht zal in de buurt van de 450 tot 550 gram geweest zijn. Daar kun je een heel stevige shocky wel mee laten vliegen.

succes

Volgens is een span van 75 cm al meer dan genoeg.

De FOAMe IIx 3D van 3Dbatix is 77 cm span ongeveer en heeft een vlieggewicht van 400 gram, en die hebben nog een iets zwaardere motor.

De setup weegt met accu zo'n 200 gram zonder servo's, dus zeg maar 230 gram met servo's...

Het model zelf bouw je denk ik rond de 150 gram. dan zou ik onder de 400 gram moeten kunnen komen denk ik.

Wie weet hoe ik bereken wat de trekkracht is van deze setup? of ik kan prophangen en er uit kan komen?

Igor

Volgens een excel bestandje dat hier ergens op het forum staat (weet ff niet meer waar) kom je tekort.
Voor 3D moet je motor 12 - 17% van jet totaal zijn.

Dat is dan voor brandstof modellen of oudere (brushed) motoren denk ik.
Als je kijkt naar een shockflyer is die verhouding dan toch ook verkeerd?

Als ik er zelf niks van kan bouwen verkoop ik de handel wel, ik heb geen zin om nieuwe lipo's aan te schaffen om hem lichter te krijgen.

Er moet toch iemand zijn die weet wat de trekkracht van zo'n motor kan berekenen o.i.d.

Veel info kan ik eigenlijk ook niet vinden over die motor, sterker nog, ik kan de motor die ik heb nergens vinden, ik heb een motor met een holle as zodat er zo'n collective pich prop op kan...

ja, het lijkt mij ook stug dat je met die setup niet genoeg power hebt, dat zou makkelijk moeten kunnen.
volgens mij zijn er wel programmas voor hoor.

Even ter verbetering,

Het is deze motor: bmimodels

Er staat bij: Airplane weight: 600 gram

Dat zal dan niet voor 3d zijn, maar kan ik dan wel rekenen dat mijn model in totaal ongeveer 350-400 gram weegt, en heeft ie dan nog voldoende power om uit een hover te komen? ja toch?

Igor

Als ze aanraden modelgewicht 600gram is dit voor een gemiddeld sport model, hiermee kun je dus lichte aerobatic als loopings en rolls, als jij hier een vliegtuigje van 400 gram onder hangt zal deze heus wel willen prophangen en waarschijnelijk ook er uit komen.
Ik zou zeggen gewoon gaan bouwen en zien wat het doet, wil het niet, dan kun je er altijd nog een andere motor in zetten.

Als ze aanraden modelgewicht 600gram is dit voor een gemiddeld sport model, hiermee kun je dus lichte aerobatic als loopings en rolls, als jij hier een vliegtuigje van 400 gram onder hangt zal deze heus wel willen prophangen en waarschijnelijk ook er uit komen.
Ik zou zeggen gewoon gaan bouwen en zien wat het doet, wil het niet, dan kun je er altijd nog een andere motor in zetten.

Dat is juist het probleem, ik heb geen zin om een nieuw motortje te bestellen, ik wil (het liefst) in 1 keer goed zitten.

Back