Vliegtuig geschikt voor Zoutelande ?

Ongeveer 1 jaar geleden ben ik met vliegen gestart. (Erg verslavend ;) ! )Momenteel vlieg ik een opgevoerde Easy Star en een Easy Glider Pro met 250 Watt.

Nu het thermische seizoen minder wordt ben ik me aan het orienteren hoe ik de winter door kom. Nu heb ik het geluk om 3 kilometer van de helling van Zoutelande te wonen :D. Dus in plaats van een winter bouwproject zou ik een hellingzwever willen aanschaffen die bij windkracht 4-6 te vliegen is.

Als ik de leveranciers langsloop zie ik door de bomen het bos niet, laat staan dat ik voldoende ervaring heb om een geschikte kist te selecteren die het leuk gaat doen. Ik zoek een model met volgende eigenschappen:

- Moet electro zwever worden.
- Liefst te gebruiken voor helling / thermiek.
- Meer vliegen dan bouwen.
- Bruikbaar tussen 4-6 Bft aan de helling.

Graag hulp van ervaring deskundigen !:-?

Groet, Evert.

Ik ben geen ervaringsdeskundige maar weet wel wat van thermiekzwevers.

Je wensen zijn nogal tegenstrijdig. Een hellingzwever die het bij 4-6 Bft nog goed doet is snel en zwaar, en daarmee niet geschikt voor langzame thermiekvlucht. Tevens vraag ik me af waarom je bij 4-6 Bft een motor denkt nodig te hebben.....Bij die weersomstandigheden is je grootse probleem om weer beneden te komen, niet om boven te blijven :-)

[/quote] Je wensen zijn nogal tegenstrijdig. Een hellingzwever die het bij 4-6 Bft nog goed doet is snel en zwaar, en daarmee niet geschikt voor langzame thermiekvlucht. Tevens vraag ik me af waarom je bij 4-6 Bft een motor denkt nodig te hebben.....Bij die weersomstandigheden is je grootse probleem om weer beneden te komen, niet om boven te blijven :-)[/quote]

Het zou best kunnen dat de vragen niet te verenigen zijn in 1 model :(. Als dit compromis niet haalbaar is, dan wil ik nu allereerst een goede hellingzwever voor stevige wind.
(In mei weer jarig, weet ik al wat voor wens er voor de zomer :cool: overblijft.... )

Die motor heb ik bij de Easy Glider en de Easy Star al een paar keer nodig gehad om de kist weer voor de helling te krijgen ....

Nu heb ik het geluk om 3 kilometer van de helling van Zoutelande te wonen

Volgens jou gegevens woon je in Middelburg
Nooit geweten dat Middelburg zo dicht bij Zoutelande ligt.
Volgens Microsoft Autoroute ligt het nog steeds, zelfs in vogelvlucht, nog altijd 10 KM er vandaan
Ik weet dat ons Zeeuwen zunnig bin maar je moet niet overdrijven

Laatst bewerkt:
Volgens Microsoft Autoroute ligt het nog steeds, zelfs in vogelvlucht, nog altijd 10 KM er vandaan. Ik weet dat ons Zeeuwen zunnig bin maar je moet niet overdrijven

Haha janneman, Zelfs bezuinigen op de afstand.....Goeie..

Ik woon aan de meest zuidwestelijke kant van Middelburg (voor de lokalen: naast Swerf-Rust). Het is zelfs zo sterk dat ik zittend in mijn woonkamer rechtstreeks op het duin kijk vanwaar de parapenters starten :rolleyes:.... Dus als ze de in de lucht zijn zie ik ze meteen heen en weer surfen boven de duinen rij. :) Des te motiverender om te zien dat de condities goed zijn en een zwever op veilige afstand er bij te lanceren.

Moet ik wel het juiste type hellingzwever voor 4-6 Bft aangeschaft heb. En dat was nou net de vraag. Wat voor type kist moet ik aanschaffen om de winter niet gefrustreerd door te komen (zie wensen begin draadje).

PS: Janneman: Ik heb meteen even de schaalkaart gepakt en ja het is geen 3 maar 5 km totaan de duinenrij. Kost me weer meer benzine :shock: dan begroot !!!

Ik heb nog wel wat voor je liggen, kan je wel overnemen voor een zacht prijsje.
één er van moet wel even opgeknapt worden.
Zijn alleen hellingzwevers, speciaal voor de helling.
Kom maar eens langs

Laatst bewerkt:
Als je een kist wilt hebben voor gebruik als zowel thermiekzwever als met veel wind aan de helling kom je snel uit bij F3B-achtige zwevers. Deze hebben een lekker breed snelheidsbereik. Maar: niet het goedkoopste. Al eens gekeken bij mijn Fantasy? Is een prima thermiekzwever (geen floater!) en heeft zich gisteren ook prima aan de helling bewezen (zie laatste post).
Andere optie: goede thermiekzwever aanschaffen en goede hellingkist. Zeker tweedehands hoeft dit echt niet duur te zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
hellingkist

waarom electro? Windkracht 4-6. Dat zou b.v. een Mini Ellipse van Jaro Muller kunnen zijn. Schuim zoals de Easy Star is in dat weertype minder geschikt.
Thermiek en Hellingkist is inderdaad een gekke combinatie. Electro aandrijving en op het strand landen ook niet geweldig trouwens.

wat ook leuke hellingzwevers zijn, zijn de 2m60 zwevers (ventus ASW) van CMPRO

op de helling gaan ze als een speer maar voor thermiek zijn ze waardeloos.

en zeker niet duur.

3W flyer, heb je ervaring met deze kisten? Ze zijn inderdaad zeker niet duur maar ik lees op (buitenlandse) forums dat ze goed vliegen edoch erg kwetsbaar zijn, met name de rompen. Lijkt me voor het ruigere landen niet echt leuk. Ben heel benieuwd naar gebruikerservaringen.....

we zijn met 4 die er eentje hebben

het zijn uiteraard schaalkistjes met een grotere romp die voor het gewicht zeer licht gebouwd zijn. Uiteraard moet je hem niet bovenaan gaan neerploffen op Zoutelande. Het zijn geen schuimkistjes.

als je echt een smijtkist wil dan neem je die beter niet nee.

Het vliegbeeld is natuulijk wel een pluspunt.

het zit zo, idd weinig termiekzwevers zijn goed voor de helling, aangezien hun liftend trager profiel... maar ik heb me overlaatst een zwevertje gekocht, ben der supercontent van :p jaja zelfs al komt ie van een nederlander :p

het is een BOAR(ontwerper weet ik nietmeer) staat op t boekje ergens:p
tis een zwevertje van 2m span, en een vlieggewicht van 640gr... (V-staartje :p)

maar het is een beestje in termiek(lichtgewicht) en je ziet em nog tot ong 300m hoogte.
maar dankzij zijn dun profiel(licht hol) is hij dus ook heeeel snel en goed op de helling.
eigenlijk ideaal voor in zoutelande... je kan em al vliegend opvangen... is dus leuk als je hellingvliegt... gewoon een spot in je handen. niet wringen of ver lopen naar t strand ;)

waar ik ook mee op de helling vlieg is een "elektra" van carl goldberg... een termiekzwevertje (origineel met elektromotor) maar mijn is gewoon zwever.
alleen t nadeel is dat je em alleen zelden occasie zal vinden, kheb em maar 1 maal in bouwdoos gezien. ook alleen staartsturing...

alleszins beginnen met iets van foam aan de helling. Iets als een zagi, K10 of een weasel. Dan pas naar het breekbare overstappen...
Ik heb van mijn weasel-achtige al héél veel plezier gehad!!

Een F3J bak doet het anders uitstekend aan de helling hoor!!, maar !!!!!!! deze landen op
ZOUTELANDE dit is wat anders , boven op de helling gaat het zeer moeilijk zonder de romp te
beschadigen, dus het is TRAPWERK, en dit alleen is niet te onderschatten hoor, maar deze
vliegen zeeeeer goed op de helling ( maar liever op de kuppe,of op de Cap )

Nogmaals, mijn hellingstijgwind-ervaring is voorlopig beperkt tot 1:1 deltavliegen...
Maar dan heb je op het duin ook wel eens dat het strand te smal, en de duintop ongeschikt is om te landen. De oplossing is dan, boven het water hoogte verliezen, en dan het strand op steken - hoe lager je zit, des te minder stijg.

Overigens, ik ben al lang van plan om ook met een model eens op Langevelderslag te gaan vliegen, en ik dacht aan een van mijn electrozwevers - maar je riskeert dan natuurlijk wel zand in de motor. Hoe desastreus is dat, klop je het er zo uit of moet je dan kompleet demonteren?
(Mijn niet-electrozwevers zijn aileronloos, en juist op het duin lijkt het me wél zo leuk om met ailerons te vliegen)

Back