vliegtuig in de sloot! wat kapot?

• Topicstarter Topicstarter robertvdmm
  • Startdatum Startdatum
R

robertvdmm

Guest
hee, door een onverklaarbaar feit heb ik vandaag mn vliegtuig de sloot in geparkeerd, helaas van 30m hoogte, ineens geen contact meer, en niet te besturen,.. maar:
-lipo zat goed vast (bij het uit water vissen hoorde ik wat servootjes pruttelen)
-ontvanger heb ik getest en is prima in orde
-esc heb ik twee van, en beide lijken in orde
-motortje (brushless typhoon 15/13) op het oog snor,.. maar vertrouw dit niet helemaal
-rook helemaal niets engs, verbrands, ed
-en vliegtuig best droog van binnen,.. wel aardig wat in/ door motortje gekomen denk ik

thuis deed er nog wat: namelijk wat gestotter van het motortje, en wat gepiep van de esc,.. alles leek aardig (behalve dat de motor niet draaide, maar wel stotterde en stootte als een gek)

maar, nu (compleet droog alles) geen gehoor meer, geen gepiep van de esc, niets van motortje vernomen, akelig stil :wink:

wat zou er aan de hand kunnen zijn?
kan ik het motortje misschien op één of andere manier éénvoudig doormeten
en misschien die esc, is een hi 25economic,.. ik heb steeds het idee als ik erg wild vlieg, of zoals vandaag met redelijk veel wind, dat ie soms hapert,.. heb ik echt nooit met windstil weer?!? vreemd? heb ik een spookvliegtuig :alien:
groetjes robert

Klinkt als dat je motortje naar God is. Je ESC piept niet. De regelaar gebruikt de motor om piepgeluiden te maken. De motor is dus als het ware de speaker voor de piepgeluiden. Als je motor defect is, zijn er dus geen piepgeluiden meer.

Wat voor toestel gaat het over? Hoe groot is het toestel?

Wind kan rare dingen doen met een toestel. Hoeveel vliegervaring heb je?

ja motortje kapot misschien,.. maar ik zie helemaal niets,.. maar misschien toch iets inwendigs,... ben brandstof gewend,.. dus moet erg wennen aan al die electronica, daarom vroeg ik een tip om het door te meten of zo. Maar een duik in een sloot is nooit lekker. :P Je vroeg welk toestel het was. Een zeer éénvoudige minimag, juist heerlijk om met een straf windje te vliegen!
maar je vraagt naar mn ervaring? hoezo?! doe al sinds mn 14e aan modelbouw: speedbootjes, electro wagentjes, brandstof wagentjes, zweefvliegtuigen, brandstofvliegtuigen,.. en dit jaar voor het eerst met electro,.. en ik doe dus ook aan onderzeeers (sinds vandaag :wink: )

maar je zegt, wind kan rare dingen doen met een toestel, ik ben het volledig met je eens, maar ik woon vlak bij zee, en vind met wind vliegen juist lache,.. maar het motortje gaat steeds effe uit tijdens een dikke vlaag,.. steeds een fractie van een seconde,... maar vandaag dus meerdere secondes,... pas onder water deed ie het kennelijk weer (vreemd toch??)

ik vind het best om een nieuw motortje te kopen, maar moet het wel zeker weten,... :?:

bedankt trouwens voor die zwemleslink! best handig,.. ik heb gedaan wat er staat,.. nu afwachten!

Als je motortje uit gaat tijdens windvlagen, kan het zijn dat je regelaar of motor te zwaar belast wordt op zo'n moment.

Ik vroeg naar vliegervaring omdat het voor een onervaren iemand met een klein electrokistje bij flinke wind best kan lijken alsof er storing is, terwijl dat gewoon wind is. Was hier dus niet aan de orde.

hehe dat ken ik....als watervlieger.
Je motortje is vast niks mee aan de hand. Lagertjes van een drupje olie voorzien en dat was het dan wel.
Brushless ESC's zijn echter zéér gevoelig voor water. Ik heb er drie opgefikt (en éénmaal bijna mijn hele Cardinal) voordat ik hem goed waterdicht had. Echt, een drupje spatwater is voldoende. Het vervelende is dat ze het soms in eerste instantie nog wel doen maar dan een dag later, als het water onopgemerkt verder is gedrongen, toch ineens de geest geven. En dat kan bijzonder spectaculair zijn of juist zonder dat je het merkt. Een electromotortje kan gewoon tegen water schijnt. Tenzij er roest, een kikker of kroos in zit natuurlijk.
Ontvangers hebben hetzelfde probleem; kunnen eerst nog werken maar later door verder gedrongen water of afzettingen van het opgedroogde water alsnog kapot gaan.

Het best kun je alles direct goed droogföhnen en zo open mogelijk laten drogen. Afspoelen met alcohol schijnt ook goed te werken om afzetting te voorkomen.

Sterkte
Arjan

Toegevoegd: lees deze discussie maar eens. Waar ook nog een bekende naam aan mee doet. Motortje kan gewoon onder water draaien, ESC niet. http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=17041

Zowel bij mijn huidige club als vroeger in Rozenburg waar ik ooit begonnen ben ligt het veld in de buurt van water.

Wat het bester werkt voor spullen die nat geworden zijn:
- direct uitzetten!! Niet uitproberen.
- direct openmaken en uitspoelen met veel water! Liefst met gedisteleerd water, anders eerst met kraanwater of spa en later thuis met gedisteleerd.
Tot je met gedisteleerd hebt gespoeld goed nathouden.
- goed laten drogen. Leg het op een warme plek, bijv. in de zon, maar ga niet enkel en alleen gehaast met een fohn drogen. Dat gaat net te ongecontroleerd en waarschijnlikjk niet lang genoeg.
- Als je zeker weet dat alles droog is pas uitproberen. Dat is dus minstens een dag later.

Deze actie is nodig om te voorkomen dat er vuil of zout zich afzet. het is beter om om de boel nog vloeibaar te hebben, want dan spoelt het nog weg.

Water en elektriciteit is alleen een probleem als de boel nog aan staat.

Als je bang bent voor je garantie voor je de krimpkous van je regelaar opensnijd:
Die garantie ben je dus al kwijt en waterschade is door de fabrikant meestal goed te zien (vanwege de afzetting).

Meest kritisch zijn spoeltjes in ontvangers, waar soms het vuil wel in, maar niet meer uitspoelt. De onderdelen in een regelaar zijn allen goed spoelbaar.

hee wederom bedankt voor de steunbetuigingen! :D ik ben gelukkig niet de enige! ik ben blij dat het waarschijnlijk toch het motortje niet is,... toch blijft het vreemd dat ik helemaal niets meer hoor van de beide esc's,.. (de ene is niet gaan zwemmen). dus heel effe heeft ie nog wat gebromd (een uur na de zwemparty),.. en natuurlijk ERG DOM,.. dat ik het toch effe ging proberen,.. had natuurlijk effe moeten wachten totdat echt alles super droog was,... maar ja (was ook zo benieuwd :wink: )

vanochtend nog wat onderdelen gaan halen bij mn vliegveldje,.. hehe, lag er ook nog een dooie karper naast,.. dus ben niet de enige pechvogel :P

dit zei Hezik: Als je motortje uit gaat tijdens windvlagen, kan het zijn dat je regelaar of motor te zwaar belast wordt op zo'n moment. ,... ja daar was ik ook al bang voor, soort beveiliging die op een erg vervelend moment ingaat,.. kan het helaas ook niet uitzetten.

morgen maar weer nieuwe dingetjes kopen, en snel de lucht weer in :P

hezik zei:
Als je motortje uit gaat tijdens windvlagen, kan het zijn dat je regelaar of motor te zwaar belast wordt op zo'n moment ........

Ik weet niet hoe ik me dit natuurkundig moet voorstellen ???? (een horizontale wervelwind die tegengesteld draait aan de propellor o.i.d. ???)........

Dirk zei:
hezik zei:
Als je motortje uit gaat tijdens windvlagen, kan het zijn dat je regelaar of motor te zwaar belast wordt op zo'n moment ........

Ik weet niet hoe ik me dit natuurkundig moet voorstellen ???? (een horizontale wervelwind die tegengesteld draait aan de propellor o.i.d. ???)........

Nou bijvoorbeeld doordat de servo's dan zwaarder belast worden.

Hans Meij zei:
Dirk zei:
hezik zei:

Nou bijvoorbeeld doordat de servo's dan zwaarder belast worden.

Dat gaat alleen op als je je vliegtuig vastschoeft op een paal ....... (een winvlaag (turbulentie) zal je servo's tijdens de vlucht alleen dan sterker belasten als je zelf "heftig" corrigeert, en hoe je een motor zou moeten "uitblazen" zou ik zelfs niet weten)

hmm, wordt toch interessant zo,... maar inderdaad heb ik hevig gecorrigeerd, en het gebeurd ook telkens met veel wind, dat mn motortje uitvalt (heb al steeds naar de ontvanger gekeken, en geschud,.. alles geprobeerd, maar alles nor,.. en dacht toen dat de accu verbinding niet goed zat,.. maar zit als een huis) Blijft wonderlijk,..

de escs, kun ej die ook testen met en andere motor?
het kan zijn dat een van de 3 kabels tussen de motor en esc niet goed meer is, of dat er een draadje in de motor los is, dan wil deze nl niet aanlopen, ik vermoed toch schade aan het motortje dus...

ontvanger kun je testen met een afstandstest, dan pas weet je zeker of deze nog goed is.

als de wind zo blaast, dat de propellor ineens accelereert, kan het zijn dat de regelaar even te tel kwijt is, en dat de motor daarom afslaat..

Spullen die water gemaakt hebben moet je nooit meer gebruiken en vooral niet in een vliegtuig.

Ik heb er ervaring mee in mijn werk.
Ik maak een apparaat open nadat hij in het water is gevallen.
Het kan nog best gewoon werken hoor, alleen na een poosje gaat het vocht wat er in is gekomen de tin aantasten en dan krijg je corrosie.
En brokkeld de tin gewoon af en dan komen er problemen.

Ik zou je echt afraden om die spullen die nat zijn geworden weer te gaan gebruiken.

he,.. helaas alexander, ik kan die esc's niet testen met een andere motor (heb ik namelijk niet),.. maar zou inderdaad handig zijn!
en Bobbert,. je hebt gelijk qua ontvanger, die moet oké zijn. En bij twijfel ga ik ook nieuwe dingen kopen. Maar een motortje van 37 euro, een lipo van 42, een esc van 25, een ontvanger van 89 euro,.. die gooi je nooit meteen weg (ook jij niet Bobbert :wink: )

klopt , zeg ook niet dat je alles weg moet gooien.
Maar ik zal dan alles open maken en zeer goed laten drogen en onder een microscoop na een maand of zo alle solderingen eens goed bekijken bv.
endan indien nodig de hele print opnieuw doorsolderen , en dan nog zou ik het niet echt meer vertrouwen.

Zou die ontvanger dan gaan inzetten in een parkflyertje of shockie denk ik .

ja, maar ik heb alles open gemaakt, en flink laten drogen,.... let wel hij was niet drijfnat, alleen gutste er veel water door het motortje naar binnen, via de lipo (had ik al enigszins waterdicht gemaakt), over de esc,.. en toen kennelijk een heeel klein beetje spatjes op de ontvanger. Maar ik heb nu de luier van mn zoontje verknipt, en de binnenkant van mn vliegtuigje mee bekleed (weegt niets,.. wel dichttapen, want er zit een soort kattebak grind in),... dus laat die volgende zwempartij maar komen, ik ben er klaar voor. :wink:
maar Bobbert, je hebt wel gelijk dat je niet meteen die ontvanger moet gebruiken, als je niet weet wat er aan de hand is. Ik heb nu even de ontvanger in een oude zwever gedaan,.. en morgen op een enorm veld eens (na zo'n zender bereiktest) een stukkie vliegen, ben benieuwd :roll:

wat wel erg vreemd is,.. dat ie plots enigszins aan de praat is,.. ik heb van het motortje de draadjes omgewisseld,.. toen draaide ie de andere kant op, maar deed het wel,.. maar toen ik weer een variant uitprobeerde draaide hij de goeie kant op en op het oog op volle toeren,... is dat raar :?: (voor de zekerheid, op de oude setting gedaan, en ja hoor, weer niets?!)
groetjes robert

raar dat ie het dan ineens wel doet. kun je de motor eens aan een boormachine monteren, en eens opmeten of de fasen welk hetzelfde voltage geven?
ik vermoed nog steeds een probleem intern de motor... wel meten met je multimeter op wisselstroom stand! ;)

jo alexander,.. ja, vind het ook raar. Maar ik heb dan ook vrijwel geen verstand van electronica! jij wel kennelijk,.. ik heb net mn vliegtuigje weer in elkaar geknutseld,.. als je precies uitlegt wat je bedoeld, en hoe ik dat kan uitvoeren zal ik binnenkort hem wel weer effe uit elkaar halen,... als dit het antwoord wordt op het mysterie!! :D
groetjes robert

als ie al in elkaar zit en hij vliegt nog.. dan is er niets aan de hand ;) :)
maar als ie niet (of korter dan gewoonlijk) vliegt.. dan moeten we dus een antal dingen testen om uit te vissen wat er verkeerd zit...
(als ie niet vliegt, wijs ik de motor aan, dan word het dus doormeten om erachter te komen wat er mis is.. en dat valt nog best wel mee hoor, alleen als het mis is, word et waarschijnlijk een nieuwe motor kopen..

Back